یادداشت، درسی که ترامپ باید از زوال امپراتوری ها بگیرد

به گزارش مجله نیلوفری، هرچه جلوتر می رویم، ایالات متحده را می بینیم که تحت ریاست روسای جمهور مختلف از دموکرات گرفته تا جمهوری خواه درگیر در جنگ های بی انتها دیگری می گردد و نظریه پردازان افول آمریکا در انتظار ضربه نهایی هستند.

یادداشت، درسی که ترامپ باید از زوال امپراتوری ها بگیرد

لیندسی گراهام نماینده جنگ طلب کنگره امروز به تبعیت از صحبت های مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با ادعای این که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفتی آرامکو سعودی است، خواهان حمله آمریکا به تأسیسات نفتی ایران شد! این صحبت که در توئیت لیندسی گراهام بیان شده بود آن قدر مضحک بود که کاربران اینترنتی نیز پاسخ های جالبی به او دادند. غیر از این که بعضی از خبرنگاران آمریکایی به او گوشزد نموده بودند که همین چند وقت پیش کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد دولت آمریکا نتواند بدون اجازه از کنگره دست به اقدامات نظامی علیه ایران بزند، تعداد دیگری از کاربران نیز به او گفتند حواسش باشد بولتون به دلیل همین مسئله کارش را از دست داد و از کاخ سفید اخراج شد.

تحلیل های زیادی در رسانه های آمریکایی در مورد دلایل اخراج بولتون از کاخ سفید بیان شده است. از مسائل مربوط به مذاکرات با طالبان و کره شاقتصادی گرفته تا جنگ طلب بودن او در کاخ سفید و عدم همکاری اش با سایر کارمندان و مشاوران ترامپ، همه از جمله دلایلی بوده است که تحلیلگران رسانه های مختلف از آن ها به عنوان دلایل اخراج بولتون یادنموده اند.

اما تصمیم ترامپ را می توان از بعد دیگری نیز تحلیل کرد که شاید چندان در چشم انداز کوتاه مدت سیاست خارجی آمریکا چندان با اهمیت به نظر نیاید اما مطمئناً زمانی که به صورت مباحث تمدنی به آن پرداخته گردد، حائز اهمیت فراوانی می گردد. معمولاً امپراتوری های بزرگ و دوران اوج و حضیضشان را با تمدن بزرگ روم می سنجند. بااین حال امپراتوری بریتانیا نیز از حیث عظمت و بزرگی با امپراتوری روم تقریباً برابری می کرد و از این منظر برای قرن حاضر افول این امپراتور در قرن نوزدهم برای دنیا و به خصوص آمریکایی ها دارای اهمیت است که نشان می دهد زوال امپراتوری ها تنها متعلق به دنیای کهن نبوده و در دنیای نوین کنونی نیز می توان اوج و زوال یک تمدن و یا کشوری که داعیه امپراتوری دارد را مشاهده کرد. از این حیث، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، این کشور را با امپراتوری بریتانیا در قرن نوزدهم مقایسه نموده و بیان می نمایند مطالعه نحوه افول این امپراتوری که زمانی یک چهارم سرزمین های دنیا و یک چهارم جمعیت دنیا را در بر داشته و بزرگ ترین نیروی دریایی تاریخ مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده داشت، می تواند نشان دهد که یک امپراتوری حتی در دوران اوج تجهیزات و دستاوردهای نظامی نیز می تواند به سقوط و زوال کشیده گردد.

علت اصلی این افول اما نه جنگ دنیای اول و دوم، بلکه جنگی بود که در تاریخ از آن به عنوان جنگ بوئر یاد می نمایند. این جنگ باوجود این که چندان معروفیتی در تاریخ ندارد و کمتر شناخته شده است اما مسبب اصلی فروپاشی یک امپراتوری در دنیا بود و می تواند درس بزرگی برای آمریکای امروز نیز داشته باشد. لندن در زمان جنگ های بوئر که در فاصله سال های 1889 تا 1902 در آفریقای جنوبی میان مهاجران هلندی که خود را بوئر ها می نامیدند و انگلیسی ها شکل گرفت، با تجهیزات جنگی و شمار نفرات بالای خود مطمئن بود که با کمترین هزینه و سخت به پیروزی خواهد رسید. بااین حال جنگ بوئر به باتلاقی برای نیروهای نظامی انگلیس تبدیل شد که سال ها در آن باقی ماندند. بوئر ها که فنون جنگ های غیرمتقارن را به خوبی بلد بوده و سرزمین را نیز به خوبی مشناختند، با تاکتیک های پیروز خود سربازان انگلیسی را چنان به خشم آوردند که آن ها مانند سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام رو به آتش زدن روستاها و کشتار غیرنظامیان و اعمال غیرانسانی آوردند. گرچه بوئر ها درنهایت امکان پس راندن انگلیسی ها را پیدا نکردند اما چنان مقاومتی از خود نشان دادند که 450 هزار نظامی انگلیسی باآن همه ادوات و تجهیزات نظامی در مقابل 45 هزار شبه نظامی ناتوان و مستأصل شدند. انگلستان درنهایت به تعداد شبه نظامیان بوئری، نیروهای خود را از دست داد یعنی 45 هزار نیروی انگلیسی در این جنگ کشته شدند و در طول جنگ به دلیل هزینه کرد بالا، انواع و اقسام فسادهای اقتصادی نظامی نیز رخ داد که بعدها در لندن برای آن ها سروصدای زیادی به پا شد. در آن موقع انگلستان به حدی از قساوت و آدم کشی روی آورده بود که در کل دنیا هیچ کس نمی توانست از این کشور اعلام حمایت کند زیرا به حمایت از قاتلان و جانیان شهره می شد. آبروی بریتانیا در آن جنگ به کلی رفت و بعد از آن، ارتش بی رمق مانده بریتانیا تازه وارد جنگ دنیای اول و دوم شد.

بعضی از تحلیلگران حوزه بین الملل براین عقیده بوده اند که آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر به شدت به سمت تبدیل شدن به امپراتوری بریتانیا پیش می رود. آمریکا در افغانستان وارد میدان مبارزه شد اما بعد از 9 سال انتها توانست بن لادن را شکار کند و مبارزه با طالبان هنوز بعد از گذشت 18 سال از حوادث 11 سپتامبر ادامه دارد. ایالات متحده بعد از آن به عراق حمله کرد و باوجوداینکه صدام به دست عدالت سپرده شد، اما به قول معمر قذافی، با این حمله، درهای جهنم به روی خاورمیانه گگردده شد و انبوهی از شبه نظامیان تروریست عراق و سوریه را به آتش کشیدند. حالا سال هاست که آمریکا درگیر در جنگ عراق است و تمام حیله هایش برای از بین بردن نظام بشار اسد در سوریه نیز با شکست روبرو شده است.

هرچه جلوتر می رویم، ایالات متحده را می بینیم که تحت ریاست روسای جمهور مختلف از دموکرات گرفته تا جمهوری خواه درگیر در جنگ های بی سرانجام دیگری می گردد و نظریه پردازان افول آمریکا در انتظار ضربه نهایی هستند. اولین ضربه ها به امپراتوری آمریکا بعد از 11 سپتامبر شاید در افغانستان، عراق، سوریه و یمن خورده باشد اما مهم ترین آن و ضربه نهایی توسط ایران خواهد بود و بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل بر این مسئله اتفاق نظر دارند که اگر آمریکا بخواهد وارد جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه گردد، آن هم جنگ با کشوری مانند ایران، این جنگ، جنگی برای زوال قدرت آمریکا خواهد بود.

ترامپ در روزهایی که با طالبان گفت و می کرد تا بلکه راهی برای خروج از افغانستان بیاید، در روزی که می خواست به ایران حمله موشکی کند و به قول خودش در دقیقه 90 از این کار انصراف داد، در روزی که ارتش یمن بعد از چهار سال جنگ و قحطی توانست تأسیسات نفتی آرامکو سعودی را چنان موردحمله قرار دهد که فراوری نفت عربستان به نصف برسد، در روزی که رهبران و شخصیت های عراق و سوریه و لبنان از ایران و ملت و رهبر عاشورایی ایران تجلیل می نمایند، این موضوع را به خوبی مشاهده کرد. او می داند حمله به ایران، آخرین قطعه از پازل زوال آمریکا خواهد بود و به همین دلیل بولتون را با چنان عصبانیتی از کاخ سفید بیرون می نماید!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 299

به "یادداشت، درسی که ترامپ باید از زوال امپراتوری ها بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، درسی که ترامپ باید از زوال امپراتوری ها بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید