عقب نشینی دلار جهانی، ادامه ریزش بورس های اروپایی

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران: در معاملات امروز نیز دلار در برابر بسیاری از ارزها عقب نشست.بورس های منطقه کماکان تحت تاثیر وقایع اخیر ریزشی هستند.

عقب نشینی دلار جهانی، ادامه ریزش بورس های اروپایی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران به نقال از بلومبرگ؛ شاخص دلار در معاملات روز سه شنبه نیز با افزایش تمایل سرمایه گذاران به خرید ارزهای امن نسبت به روز قبل خود در سطح پایین تری بسته شد. فضای معاملات ارز کماکان تحت تاثیر ریسک های ژئوپلتیک باقی مانده است.

به دنبال تحولات اخیر در عراق و تشدید تنش ها، بسیاری از کشورها خواستار خویشتنداری طرفین و کاهش تنش ها شده اند. پس از رای مجلس عراق به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، آمریکا تهدید به وضع تحریم های بی سابقه علیه این کشور نموده است که این موضع بلافاصله با مخالفت بعضی متحدان واشنگتن از جمله آلمان روبرو شد. همچنین بعضی از گروه های عراقی از دولت این کشور خواسته اند سفارت آمریکا در این کشور را ببندد. هر چند بعضی کشورها نظیر آلمان و ایتالیا گفته اند که از تصمیم دولت مرکزی عراق تبعیت خواهند کرد اما وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای بیان کرد برنامه ای برای خروج از عراق ندارد.

روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید نموده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه ها، پفراینده را به سازمان تجارت دنیای خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواستار بازگشت به میز مذاکره شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با کاهش 0.1 درصدی نسبت به روز قبل و در سطح 96.385 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.0317 دلار اعلام شد.

در حال حاضر تنها خبر امیدوارنماینده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد نمود.

در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود 0.1 درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.3158 دلار مبادله شد. یورو نیز برای دویمن روز متوالی صعودی شد و به 1.1187 دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به 1.2967 دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای 1.3482 دلار سنگاپور مبادله شد.

تحولات انگلیس نشان می دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواستار دریافت امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در مورد توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد

در معاملات بازارهای ارزی دنیای، همچنین هر دلار با 0.1 درصد کاهش به 108.461 ین رسید که پایین ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی طی سه ماه اخیر محسوب می گردد. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.4438 دلار مبادله شد. هم چنین نرخ برابری دلار معادل 6.9505 یوان چین اعلام شد.

فرایند معاملات در نقاط مختلف دنیا تحت تاثیر ریسک های مختلفی نهاده شد. تنش ها بین آمریکا با ایران و متحدانش در منطقه بیش از پیش افزایش یافته است. پس ازآن که مجلس عراق به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور رای داد، پنتاگون بیان کرد که فعلا برنامه ای برای عقب نشینی از عراق ندارد. از سوی دیگر به دنبال تصمیم ایران برای کنار گذاشتن محدودیت های برجامی تا زمان بازگشت طرف مقابل به انجام تعهدات خود، قرار است آلمان، فرانسه و انگلیس در نشست روز آدینه خوداین موضوع را آنالیز نمایند.

در وال استریت، همه شاخص ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با 0.24 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و 703.38 واحد بسته شد. شاخص اس اند پی 500 با 0.35 درصد افزایش تا سطح 3246.28 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با صعود 0.56 درصدی در سطح 9071.47 واحدی بسته شد.

از سوی دیگر، بورس های اروپایی با افزایش احتمال اتخاذ موضع سرسختانه تر توسط دولت انگلیس در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا، دچار فرایند ریزشی شدند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص فوتسی 100 بورس لندن با 0.62 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 7575.34 واحد بسته شد. شاخص کک 40 بورس پاریس با ریزش 0.54 درصدی در سطح 6013.59 واحد بسته شد و شاخص دکس 30 بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش 0.7 درصدی و ایستادن در سطح 13 هزار و 126.99 واحدی به کار خود پایان داد. در مادرید شاخص ایبکس 35 0.47 درصد پایین رفت و به 9600.90 واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد کاملا بهتری داشتند تا جایی که شاخص نیک کی 225 بورس توکیو ژاپن با جهش 1.6 درصدی تا سطح 23 هزار و 575.72 واحدی بالا رفت و شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ با صعود 0.37 درصدی به 28 هزار و 329.50 واحد رسید.

در چین شاخص شانگ های کامپوزیت با افزایش 0.58 درصدی در سطح 4152.30 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص اس اند پی اس اند ایکس 200 بورس سیدنی با 1.35 درصد افزایش و ایستادن در سطح 6826.44 واحدی به کار خود پایان داد. در بین دیگر شاخص های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن صعودی بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 554

به "عقب نشینی دلار جهانی، ادامه ریزش بورس های اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عقب نشینی دلار جهانی، ادامه ریزش بورس های اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید