پاژ؛ خودرو مالی سایپا با موتور ایران خودرو ، آنالیز فنی و زمان عرضه
به گزارش مجله نیلوفری، نام خودرو مالی سایپا، پاژ است. این خودرو که کاملاً براساس رنو کویید به وسیله سایپا باز طراحی شد، قرار است تا یک سال آینده فروش آن آغاز گردد.
بیت ران - محمد فتح اللهی - پاژ هنوز به عنوان محصولی تجاری از سوی سایپا رسماً معرفی نشده است. اما انتشار بعضی از اطلاعات فنی این خودرو نشان داد که با خودرو کاملاً ایرانیزه رنو کویید رو به رو خواهیم شد.
از همین رو، ابتدا بهتر است اطلاعات خود را درباره رنو کویید کامل تر کنیم. اگر از پایه و اساس به این محصول رنو نگاه کنیم باید گفت که کویید براساس پلت فرم CMF-A گرو رنو شکل گرفت. بن سازه اصلی کویید در خودروهایی چون داتسون Go و رنو Triber نیز استفاده شد.
نکته قابل توجه این است که پلت فرم CMF-A از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف است. فقط نمونه برزیلی این خودرو توانست قدری به استانداردهای ایمنی روز نزدیک گردد.
پاژ یا رنو کویید ایرانی خودرویی در کلاس A هاچ بک ها است. قبلاً فقط شرکت جتکو مسئول توسعه این خودرو بود. اما پس از گذشت زمانی بیش از یک سال تعیین شد ایران خودرو و سایپا مشترکاً از این پلت فرم استفاده خواهند کرد.
ایران خودرو در ماه های گذشته ماکتی از K112 را رونمایی کرد. این خودرو مفهومی شمایلی از کویید ایرانیزه ایران خودرو را به ما نشان داد که قرار است در این خودروساز داخلی هم نقش یک خودرو مالی را ایفا نماید.
تعیینات فنی پاژ
پاژ، خودرو مالی سایپا
پاژ قرار است با قوای محرکه 1 لیتری تنفس طبیعی در سایپا فراوری گردد. این قوای محرکه احتمالاً موتور 3F0N ایران خودرو خواهد بود.
موتور 3F0N ایران خودرو نخستین عضو از خانواده سه سیلندرهای این خودروساز داخلی است. حجم دقیق آن 1048 سی سی و قدرت خروجی آن به 72 اسب بخار می رسد. گشتاور این موتور 98 نیوتن متر است و بیان شد که استانداردهای آلایندگی یورو 6 را پاس می نماید.
ساختار موتور 3F0N ایران خودرو CVVT دوگانه (دو میل سوپاپ با زمان بندی باز و بسته شدن متغییر) است. سهم هر سیلندر از سوپاپ های آن هم 4 عدد است که در نهایت 12 سوپاپ در این قوای محرکه سه سیلندر مشاهده می شوند.
پروژه مطالعاتی این موتور در سال 1393 شروع شد. ایران خودرو در آن موقع بیان کرد که از موتورهای به روز و کم مصرف فورد، کیا-هیوندای، گروه PSA و تویوتا در ساخت آن الهام گیری خواهد نمود.
ایران خودرو باور دارد که این قوای محرکه کاملاً بومی است و کمتر از 10 قطعه آن به صورت وارداتی در این موتور مورد استفاده قرار می گیرد.
زمان عرضه پاژ به بازار خودرو ایران
در روزهای گذشته اعلام شد که پاژ به عنوان خودرویی مالی در تاریخ 1402/11/30 وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. این بدان معناست که تا حدود یک سال دیگر این محصول گروه خودروسازی سایپا را در خیابان ها مشاهده خواهیم کرد.
پاژ منطبق با استانداردهای 85 گانه شکل گرفت. در زمان اعلام ورود این خودرو به بازار بیان شد که مولتی مدیا، فرمان و کلاستر آن با رنو کویید کاملاً متفاوت خواهد بود.
تعیینات فنی سایپا آریا اعلام شد / موتور 2 لیتری GDi آریا چه ویژگی هایی دارد؟
کیا K5 کوشا خودرو ضعیف ترین موتور را دارد / آنالیز فنی
از تاریخچه ماشین دودی در ایران چه می دانید؟ ماشین دودی بر ریل فراموشی
موتور چینی میتسوبیشی روی خودرو آریا سایپا
منبع: بیت ران