ترکیه لایحه مجوز اعزام نیرو به لیبی را به مجلس می فرستد

به گزارش مجله نیلوفری، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه خاطرنشان کرد که لایحه مجوز اعزام نیروهای نظامی ترکیه به لیبی امروز به مجلس این کشور ارسال خواهد شد.

ترکیه لایحه مجوز اعزام نیرو به لیبی را به مجلس می فرستد

از سفر با تور ارزان استانبول مهر 99 لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت که دولت ترکیه در حال ارسال لایحه الزام آوری به مجلس است که بر اساس آن به دولت اجازه اعزام نیروهای این کشور به لیبی را می دهد.

هفته گذشته، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که دولت وی به دنبال موافقت مجلس با اعزام نیرو به لیبی است. این اقدام اردوغان پس از درخواست حمایت دولت وفاق ملی به نخست وزیری فایز السراج از ترکیه صورت می گیرد.

اردوغان پنجشنبه گذشته اعلام نمود که این لایجه روزهای هشتم یا نهم ژانویه (18 یا 19 دی) به تصویب خواهد رسید.

چاووش اوغلو که پس از ملاقات با رهبران مخالف در مجلس صحبت می کرد به خبرنگاران گفت که این لایحه اواخر روز دوشنبه به مجلس ارسال خواهد شد.

وی گفت: از دفتر ریاست جمهوری آگاه شدیم که این لایحه امروز با امضای رئیس جمهور به مجلس ارسال می گردد.

پیشتر حزب اصلی مخالف دولت اردوغان اعلام نموده بود که با لایحه دولت مخالفت خواهد نمود چون این اقدام به تشدید درگیری های ترکیه منجر شده و باعث می گردد که درگیری ها در سرتاسر منطقه گسترده شوند.

روز گذشته حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در جلسه ای با فرماندهان نظامی مستقر در نزدیک مرز سوریه از آمادگی کشورش برای اعزام نیرو به لیبی اطلاع داد و این اقدام را حمایت از منافع داخل و خارج ترکیه توصیف کرد (جزئیات بیشتر).

در همین ارتباط، دولت باغچلی رئیس حزب جنبش ملی روز شنبه اعلام نمود که اعضای حزب او در مجلس، به طرح حزب حاکم برای کسب مجوز اعزام نیرو به لیبی، رأی مثبت خواهند داد. او در بیانیه ای اعلام نمود که حزبش از درخواست برگزاری جلسه فوق العاده مجلس در روز دوم ژانویه جهت آنالیز این طرح، حمایت می نماید.

حزب جنبش ملی مجموعا 49 کرسی از 600 کرسی فعلی مجلس را در اختیار دارد و قرار است به طرح حزب رجب طیب اردوغان در مورد لیبی رأی مثبت بدهد.

بنا بر این گزارش، ناظران سیاسی در حوزه لیبی، شرایط این کشور را بغرنج توصیف می نمایند. پس از سرنگونی حکومت معمر القذافی، این کشور درگیر جنگ داخلی شده و هم اکنون نیروهای شرق در حال جنگ با نیروهای غرب این کشور هستند.

هم اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی مجلس طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 590

به "ترکیه لایحه مجوز اعزام نیرو به لیبی را به مجلس می فرستد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه لایحه مجوز اعزام نیرو به لیبی را به مجلس می فرستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید