آتش سوزی کلیسای نوتردام دنیا را به شوک فرو برد

به گزارش مجله نیلوفری، آتش سوزی کلیسای نوتردام

عصر دوشنبه کلیسای نوتردام پاریس یکی از مشهورترین بناهای فرانسه طعمه حریق شد. به جرات می توان گفت آتش سوزی کلیسای نوتردام یکی از تراژدی های قرن است.

آتش سوزی کلیسای نوتردام دنیا را به شوک فرو برد

به گفته سخنگوی کلیسای نوتردام آتش سوزی در ساعت 18:50 به وقت محلی شروع شده است. گفته می گردد حجم این آتش سوزی به قدری بوده است، که در همان دقایق ابتدایی بخش مهمی از سقف کلیسا را در بر گرفته و دود عظیمی از آن برخاسته است.

طبق گفته منابع رسمی، بر اثر این آتش سوزی منار مخروطی و سقف این بنای 850 ساله گوتیکی فرو ریخت، اما دو برج ناقوس آن از این حادثه مصون ماندند.

آتش نشانان همچنان در کوشش هستند تا قسمت های داخلی این کلیسا را از آتش نجات دهند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اظهار کرد: این حادثه یک تراژدی وحشتناک است. علت آتش سوزی هنوز تعیین نیست.

به گفته یکی از مقامات رسمی ممکن است علت آتش سوزی کلیسای نوتردام به عملیات نوسازی این بنا که در پی ایجاد شکافی در آن شروع شده بود، مرتبط باشد. همچنین او از نامستحکم بودن ساختمان کلیسا نگران است.

دادستان پاریس گفت: تحقیقات برای علت اصلی آتش سوزی کلیسای نوتردام شروع شده و در حال اجرا است. یک آتش نشان در پی این حادثه به شدت مجروح شده است.

همچنین آقای مکرون اظهار کرد: آتش سوزی مهار شده است و طرح سرمایه گذاری بین المللی برای بازسازی این بنا راه اندازی شده است .

آتش در کلیسای نوتردام چطور شعله ور شد؟

آتش سوزی کلیسای نوتردام در ساعت 18:30 به وقت محلی شروع شد و به سرعت به سقف کلیسا رسید. قبل از اینکه آتش به منار مخروطی کلیسا برسد شیشه های رنگی و نمای چوبی آن را ویران کرد.

حدود 500 آتش نشان کوشش کردند تا یکی از برج های ناقوس را از فرو ریختن نجات دهند. بیش از 4 ساعت پس از حادثه رئیس آتش نشانان جین کلود گفت: سازه اصلی نجات پیدا نموده است و از آن در برابر ویرانی کلی محافظت می گردد.

بخشی از کلیسا تحت عملیات مرمت و بازسازی گسترده ای قرار داشته است و هفته گذشته 16 مجسمه مسی را از آن خارج نموده بودند.

امانوئل گریگوری معاون شهردار پاریس گفت: ساختمان در معرض خسارتی ویرانگر است، و تیم آتش نشانی در کوشش هستند تا آثار هنری داخل کلیسا را از طعمه حریق نجات دهند.

کمیل پاسکال، مورخ فرانسوی، در مصاحبه با شبکه BFMTV گفت میراثی گرانبها ویران شد. او همچنین اضافه نمود: قرن ها ناقوس های کلیسای نوتردام بسیاری از حوادث تلخ و شیرین این سرزمین را نواخته اند. فقط می توانیم از آنچه که شاهد آن هستیم وحشت زده باشیم.

واکنش مردم در برابر حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام

هزاران نفر از مردم در خیابان های اطراف کلیسای نوتردام جمع شده اند و در سکوت به شعله های آتش چشم دوخته اند. بعضی از آن ها اشک می ریزند و بسیاری دیگر نیز سرودهای مذهبی می خوانند و دعا می نمایند.

چندین کلیسای اطراف پاریس در پاسخ به زبانه های آتش که منجر به این اتفاق تراژیک در هفته مقدس کاتولیک ها شد، در حرکتی نمادین ناقوس های خود را به صدا درآوردند.

در پی این حادثه آقای مکرون، سخنرانی خود را در تلویزیون لغو کرد و به سوی محل حادثه رفت.

او با مشاهده کلیسای نوتردام که در شعله های آتش می سوخت گفت: این بنا متعلق به تمامی فرانسوی ها است، حتی کسانی که هرگز در این کشور زندگی ننموده اند.

او در حالیکه تیم حرفه ای آتش نشانان و شجاعت فوق العاده آنان را می ستود گفت: ما نوتردام را دوباره با هم خواهیم ساخت.

واکنش های بین المللی به حادثه آتش سوزی کلیسای نوتردام

واتیکان گفت: غیرقابل باور و غم انگیز. او همچنین برای آتش نشانان فرانسوی دعا کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با بیان اینکه کلیسای نوتردام نمادی از فرهنگ فرانسه و اروپا است، حمایت خود را از مردم فرانسه ابراز کرد.

ترزا مِی نخست وزیر بریتانیا نیز در توئیتی نوشت: فکر من امشب همراه مردم فرانسه و آتش نشانانی است که با شعله های وحشتناک حریق در کلیسای نوتردام مبارزه می نمایند .

همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در توئیت خود عنوان نمود: تماشای آن وحشتناک است و پیشنهاد کرد که تانکرهای هوایی آب می تواند برای مهار آتش موثر باشد.

سرویس های امنیتی فرانسه در واکنش به توصیه ترامپ گفته اند: گزینه دیگری برای مهار آتش وجود ندارد، زیرا ممکن است منجر به فروپاشی کل ساختمان گردد.

کلیسای نوتردام سمبلی از یک کشور

هیچ بنای دیگری در فرانسه همانند نوتردام سمبل این کشور نیست. رقیب اصلی آن به عنوان نمادی ملی، برج ایفل است که تنها اندکی بیش از یک قرن قدمت دارد. نوتردام از دهه 1200 میلادی بر فراز پاریس خودنمایی می نماید.

رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو که یکی از شاهکارهای ادبی فرانسه محسوب می گردد، برگرفته از نام همین کلیسا است.

آخرین باری که کلیسای نوتردام دچار آسیب جدی شد زمان انقلاب فرانسه بود. این کلیسا در جریان دو جنگ جهانی هم از ویرانی جان سالم به در برده بود.

حقایقی در رابطه با کلیسای نوتردام

  • کلیسای نوتردام سالانه پذیرای 13 میلیون گردشگر است، حتی بیشتر از برج ایفل.
  • این میراث جهانی یونسکو، طی قرن های 12 و 13 ساخته شده، و ساخت آن 182 سال به طول انجامیده است.
  • چندین مجسمه از نمای سر در این کلیسای کاتولیک به دلیل بازسازی این بنا، به محلی دیگر منتقل شده بودند.
  • سقف این بنا که در جریان آتش سوزی به طور کامل از بین رفت، چوبی بود.
منبع: فلای تودی
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 241

به "آتش سوزی کلیسای نوتردام دنیا را به شوک فرو برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی کلیسای نوتردام دنیا را به شوک فرو برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید