با شماری از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا آشنا شویم

به گزارش مجله نیلوفری، صنعت گردشگری وابسته به ادبیات از قرن هیجدهم میلادی شروع شد؛ وقتی Bardolatry باعث گشت تا Stratford تبدیل به مرکزی برای گردهمایی هواداران شکسپیر گردد. بیشتر شهرهای عظیم دنیا دارای وجه ادبی منحصر بفرد خود بوده و قابلیت تبدیل شدن به یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا را دارند! با ما در مقاله برترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا آشنا کنیم.

با شماری از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا آشنا شویم

لیست مطالب

ماینتسبوینس آیرسلندنپاریستوکیورمنیویورکدوبلینشیرازاستکهلمسن پترزبورگزوریخبوستونوهمسانفرانسیسکو

ماینتس

هر فرد شیفته کتاب باید به این مورد از تماشای ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا سفر کند تا از یوهانس گوتنبرگ، مردی که اولین ماشین چاپ را اختراع کرد تقدیر بعمل آورد. گوتنبرگ در اواسط قرن پانزدهم میلادی و زمانیکه ماینتس شهری حائز اهمیت در امپراطوری رم محسوب می شد، به فعالیت مشغول بود. درست روبروی کلیسای باشکوه ماینتس، موزه گوتنبرگ واقع شده است که به تاریخچه چاپ و دستاوردهای گوتنبرگ اختصاص یافته است. روی یک صفحه نمایش، کتاب مقدس گوتنبرگ یا همان انجیل قرار داشته که اولین کتابی بود که او به وسیله ماشین چاپ حروفچینی کرد.

بوینس آیرس

در بوینس آیرس به تعداد افراد، یک کتابفروشی وجود دارد که این تعداد یک رکورد در سطح دنیای محسوب می شود. این کتابفروشی ها شامل 102 کتابفروشی مخصوص کتابهای دست دوم و کمیاب هستند. یکی از کتابفروشی های این مورد از تماشای ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا، El Ateneo بوده که زیبایی خاص خود را دارد و در دنیا منحصر بفرد است. El Ateneo در گذشته سالن تئاتر بود تا اینکه در اوایل 2000 میلادی تبدیل به کتابفروشی شد. این فروشگاه مساحتی حدود 1900 مترمربع داشته و نگاره های روی سقف و مجسمه هایش مانند سابق حفظ شده اند. نمایشگاه کتابی که سالانه برگزار می شود، میلیون ها نفر را به این شهر زیبا می کشاند.

بیشتر بخوانیدآشنایی با معروف ترین مکان های تماشای بوینس آیرس

لندن

یکی از بهترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا، لندن هست. میلتون در St-Giles-without-Cripplegate، جان دان در کلیسای سنت پل و کریستوفر مارلو در Deptford در مجاوت مکانی که در یک نزاع عمومی چاقو خورد، دفن شده است. به Poets Corner در کلیسای وست مینستر بروید و از آرامگاه Tennyson، Browning، Dickens و Kipling بازدید کنید. در خیابان Tite محله چلسی این مورد از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا، خانه ای واقع شده است که اسکار وایلد برای اولین بار در آنجا با طرفدارانش روبرو شد. در میدان 17 Gough هم خانه ای واقع شده است که دکتر جانسود در آن زندگی و روی دیکشنریش کار کرد. در رستورانهای خیابان Greek محله سوهو هم افرادی همانند Martin Amis، Clive James و Julian Barnes با یکدیگر دیدار داشتند.

بیشتر بخوانیدبا شماری از بهترین جاذبه های گردشگری لندن آشنا شویم

پاریس

در پاریس هم کارهای زیادی وجود دارند که دوستداران کتاب می توانند انجام دهند. در منطقه 102 Boulevard Haussmann، آپارتمان مارسل پروست واقع شده است؛ جایی که او در اتاق کوچک خود زندگی می کرد و رمان در جستجوی زمان از دست رفته را نوشت. کمی اطراف مقبره های Père Lachaise، Montmartre و Montparnasse قدم بزنید و آرامگاه Oscar Wilde، Baudelaire ، Zola ، Stendhal و de Nerval را پیدا کنید. از اواخر قرن نوزدهم، پاریس مرکز هنرمندان و نویسندگان بود، به خصوص در دهه 20 که نویسندگان عظیم آمریکایی و انگلیسی مانند Hemingway، Gertrude Stein، Joyce و F.Scott Fitzgerald در مرکز فرانسه گرد هم آمدند.

کتابفروشی های Shakespeare and Company، then on rue de lOdeon و now on rue de la Bucherie در این مورد از بهترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا مکانهایی بودند که این نویسندگان عظیم زیاد به آنها رفت و آمد داشتند و حضور اینها باعث ایجاد جاذبه های ادبی خاص در این شهر شده اند.

بیشتر بخوانیدجاذبه های گردشگری پاریس | مرکز دوست داشتنی فرانسه

توکیو

اگر بدنبال تجربه ای متفاوت میان جاذبه های ادبی دنیا هستید، به توکیو سفر کنید. توکیو در حال حاضر میزبان یک جشنواره سالانه ادبیات بوده که باعث شده تا این شهر به یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا تبدیل شود و پذیرای افرادی همانند J.M.Coetzee و Junot Diaz باشد. در امپراتوری توکوگاوا در قرن هفدهم میلادی و زمانیکه توکیو Edo نامیده می شد، این شهر زادگاه شاعر عظیم Basho، استاد هایکو بود. طی قرن بیستم، توکیو نویسندگانی همانند Natsume Soseki، Yukio Mishima را در خود پرورش داد که معاصرترین آنها Haruki Murakami هست که از آثار معروف او می توان به پس از تاریکی، جنگل نروژی و 1Q84 اشاره نمود.

بیشتر بخوانیدجاذبه های گردشگری توکیو | مرکز درخشنده ژاپن

رم

رم زیباترین کتابخانه های دنیا را در خود جای داده و یکی از بهترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا است. شما می توانید با تورهایی که شامل راهنما هم هستند از کتابخانه Biblioteca Casanatense، موسسه ملی کتابخانه باستان شناسی، کتابخانه واتیکان و کتابخانه های Angelica و Vallicelliana بازدید کنید. در دوران رمانتیسم ادبیات، شاعران و نویسندگان راهی مرکز ایتالیا می شدند. می توانید از خانه گوته در Via del Corso تماشا نموده و سری به کافه Caffé Greco، جایی که پاتوق شلی، دیکنز و بایرون برای لذت بردن از یک نوشیدنی بود، بزنید. بعلاوه، خانه کیتس-شلی که کیتس در سال 1824 در آن درگذشت را ببینید.

بیشتر بخوانیدجاذبه های گردشگری رم | بازدید از مرکز بی نظیر ایتالیا

نیویورک

نیویورک که همواره مرکز کولی های آمریکا بوده، از دیرباز زادگاه نویسندگان بسیاری است. جک کرواک در هتل چلسی رمان در راه خود را نوشت و نویسندگانی همانند آرتور میلر، آلن گینزبرگ و تنسی ویلیامز هم در مدتی که در این شهر بودند، به فعالیت نویسندگی مشغول گشتند. تامپوس نوشیدنی خود را در بار White Horse Tavern Hunter می نوشید و دیلان توماس آخرین شب زندگی خود را در آنجا سپری کرد. هتل Algonquin مکانی عالی برای دیدار افراد خوش مشربی همانند دوروتی پارکر در قرن بیستم بود. پل بروکلین الهام بخش شاعر نامدار Hart Crane بوده و بعلاوه، رویدادهای رمانهای عظیمی نظیر ناطور دشت، صبحانه در تیفانی و روانی آمریکایی در این مورد از تماشای ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا صورت گرفتند.

بیشتر بخوانیدجاهای تماشای شهر نیویورک را رایگان بازدید کنید!

دوبلین

دوبلین، شهر نویسندگان عظیمی همانند ییتس، منگن و جویس هست. برای شروع یک کتابخانه سه واحدی باشکوه متعلق به قرن هجدهم وجود دارد که شما می توانید در آن نسخه خطی کتاب Kells را ببینید. بعد از آن به سراغ کتابخانه Marsh می رویم که قدمت آن به 1707 میلادی برمی شود. سپس، از موزه نویسندگان بازدید نموده و در خاتمه کتابخانه Chester Beatty است که در آن نسخه های خطی از کتابهای اسلامی و آسیای شرقی موجود هستند. اما، مهمتر از همه خود دوبلین است با خیابانهای زیبایش که Leopold Bloom و Stephen Daedalus در آن قدم زده اند.

بیشتر بخوانیدمکان های تماشای دوبلین ایرلند | سفر به دوبلین

شیراز

پیش از بازدید از مقاصد گردشگری وابسته به ادبیات دنیا، سری به شیراز بزنید. تاریخچه ادبیات ایران زمین به هزاران سال پیش برمی شود. شیراز بدلیل اینکه زادگاه نویسندگان عظیمی در گذشته بوده، بعنوان شهر شاعران و یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا شناخته می شود. حافظ که بدون شک از بهترین شعرای ایرانی بود، در شیراز زندگی می کرد و آرامگاه حافظ هم در همین شهر واقع شده است. شما می توانید در شیراز از آرامگاه سعدی و آرامگاه خواجوی کرمانی هم بازدید کنید، در کنار ارگهای باشکوه، مساجد، کتابخانه ها و باغهای دلنشین.

بیشتر بخوانیدجاذبه های گردشگری شیراز | شهر زیبایی های دلنواز

استکهلم

استکهلم برای مدتی طولانی محل زندگی نویسندگان عظیمی همانند استرندیبرگ و ایویند جانسون بود، اما ظهور ژانر نویر اسکاندیناوی است که اخیرا روی داده و آن را تبدیل به یک مقصد گردشگری وابسته به ادبیات نموده است. استکهلمشهری هست که Stieg Larsson در آن زندگی می کرد؛ نویسنده کتابهای سه گانه هزاره که شامل کتاب محبوب دختری با خالکوبی اژدها هم می شود. در موزه استکلهم نمایشگاهی به کتابها اختصاص یافته است. می توانید به موزه ملی سوئد رفته و در آنجا از نسخه خطی قانون نامه گیگاس (Codex Gigas) تماشا کنید.

بیشتر بخوانیدجاذبه های گردشگری استکهلم، مرکز سوئد

سن پترزبورگ

سن پترزبورگ مرکز فرهنگی روسیه امپریالیستی، خانه نویسندگان عظیمی نظیر لرمانتوف، تالستوی و ناباکوف بوده است. می توانید برای بازدید از مکانهای ادبی سن پترزبورگ از تورهای گردشگری استفاده نموده و از مکانی که رودین راسکولنوکوف، آلیونا ایوانا را در رمان جنایت و مکافات به قتل می رساند هم تماشا کنید. سپس سری به موزه پوشکین بزنید؛ محلی که پدر شعر روسیه تا پیش از کشته شدن در دوئل در آن زندگی می کرد و در آخر خیابانها و پلهای این شهر زیبا هستند؛ مکانهایی که شخصیتهای داستانهای گوگول در آنها با تیره بختی خود روبرو می شوند.

بیشتر بخوانیدزیباترین تماشای های سن پترزبورگ، شهری خفته در برف و یخ

زوریخ

زوریخ در سالهای پس از جنگ دنیای اول، مرکز گردهمایی هنرمندان آوانگارد و تجربی بود. جیمز جویس در سال 1915 به این شهر آمد و در 1941 در آرامگاه فلوترن به خاک سپرده شد. در کافه Odeon افرادی همانند استفان زویگ، ولادیمیر لنین، برتولت برشت و هرمان هسه با یکدیگر دیدار داشتند. توماس مان سالهای متمادی در زوریخ زندگی کرد. اگر به ادبیات مدرنیسم علاقمند باشید، زوریخ یک مقصد عالی گردشگری ادبی برای لذت بردن از یک گردش چند روزه است.

بیشتر بخوانیدمعرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های تماشای زوریخ

بوستون

بوستون را با لقب آتن آمریکا، یک مقصد گردشگری ادبی امریکا می شناسند و مرکز حائز اهمیتی برای ادبیات آمریکایی متعلق به قرن نوزدهم بشمار می رود. در کتابفروشی Old Corner افرادی نظیر رالف والدو امرسون، ناتانیل هاوتورن، الیور وندل هولمز و هنری لانگفلو با یکدیگر دیدار داشتند و نشریه Atlantic برای اولین بار در این مکان منتشر شد. جشنواره کتاب بوستون هر ساله در این شهر برگزار شده و در سالهای اخیر میزبان نویسندگان عظیمی نظیر سلمان رشدی، جویس کارول اوتس و مایکل اوندیاج بود.

وهم

می توانید در وهم از موزه Goldoni که به آثار نمایشنامه نویس وهمی اختصاص یافته، تماشا کنید. نباید فراموش کنید حتما از Biblioteca Marciana باشکوه بازدید کنید؛ بنایی که در قرن 16 میلادی بنا شده و هزاران نسخه خطی و آثار اولیه چاپ شده در آن موجود هستند. ضمناً، بازدید از کتابفروشی Liberia Acqua Alta را که در این مجموعه قرار دارند را هم از دست ندهید.

بیشتر بخوانید16 تا از بهترین جاذبه های توریستی شهر وهم

سانفرانسیسکو

در طول دهه 50 سانفرانسیسکو یک مکان مهم برای نویسندگان و شاعران نسل بیت بود. کنت، شاعر معروف مسئول برگزاری دورهمی ها برای نویسندگان جوانی همانند آلن گینزبرگ بوده و کتابفروشی City Lights که در سال 1953 به وسیله لارنس فرلینگتی تأسیس شد، اثر Howl آلن گینزبرگ را پیش از آنکه درگیر یک محاکمه قبیح شود، منتشر کرد. در روز هفت اکتبر آلن گینزبرگ و چهار تن از دیگر نویسندگان آثارشان را در گالری Six Gallery می خوانند که از این رویداد بعنوان نقطه شروع جنبش نسل بیت یاد می شود. در حال حاضر، یک موزه بیت وجود دارد که مملو از نسخه های اولیه کتاب و خاطرات این نسل است.

بیشتر بخوانیدآشنایی با جاذبه های تماشای سانفرانسیسکو در هفتاد و دو ساعتمنبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1632

به "با شماری از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شماری از معروف ترین مقاصد گردشگری ادبی دنیا آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید