چگونه کابینت ها را مرتب کنید و یک قدم از خانه تکانی جلوتر باشید

به گزارش مجله نیلوفری، اگر آشپزخانه شما هم از آن آشپزخانه های پر از وسیله و خرده ریز است، این مطلب را با دقت بخوانید. معمولا در آشپزخانه ها انواع و اقسام وسایل در اندازه های مختلف وجود دارد و همین موضوع، کار مرتب کردن کابینت ها و ساماندهی آن ها را سخت می نماید.

چگونه کابینت ها را مرتب کنید و یک قدم از خانه تکانی جلوتر باشید

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

امروز در خبرنگاران مگ قصد داریم از روش های کاربردی و آسانی صحبت کنیم که به شما در مرتب کردن کابینت ها یاری می نمایند، آشپزی را آسان می نمایند و از همه مهم تر باعث ایجاد یک پس انداز خوب می شوند.

حالا که در هفته های آخر سال هستیم و کم کم باید کار خانه تکانی را آغاز کنیم بهتر است همین حالا دست به کار شوید و این روش ها را به کار ببندید تا شب عید کار کمتری داشته باشید.

  • تمیز کردن کابینت آشپزخانه، در 10 مرحله سریع و آسان

کابینت ها را خلوت کنید

اولین قدم برای داشتن کابینت های مرتب و خلوت، حذف ریخت وپاش است. دسته بندی وسایل آسان ترین روش برای جلوگیری از ریخت وپاش است. حتی بهتر است قبل از خرید وسایل جدید به دسته بندی و قرار دادن آن ها در کابینت فکر کنید. با این کار جلوی خیلی از شلوغی ها را می گیرید.

برای خلوت کردن کابینت ابتدا یک سطل زباله و یک جعبه برای قرار دادن وسایل اضافه ای که می توانید اهدا کنید یا بفروشید، در نظر بگیرید. هر وسیله را آنالیز کنید و اگر آن را احتیاج نداشتید به سطل زباله، جعبه اهدا، لیست وسایل قابل فروش منتقل کنید.

در آخر شما یک کابینت بدون خرت وپرت، یک سطل زباله پر، یک جعبه وسایل اهدایی و احتمالا چند وسیله هم برای فروش دارید. نباید فراموش کنید که باید از شر این جعبه ها و سطل زباله خلاص شوید و قرار نیست سر از انباری خانه در بیاورند.

وسایل آشپزخانه را دسته بندی کنید

برای مرتب کردن کابینت ها باید اول وسایل را دسته بندی کنید. وسایل باید به شکلی مرتب و دسته بندی شوند که به راحتی در دسترس باشند و کسی برای استفاده از آن ها با مشکل روبه رو نگردد. نباید فراموش کنید که در آشپزخانه کاربردی بودن نسبت به ظاهر زیبا، اولویت دارد.

معمولا ظرف های غذاخوری در بخش متفاوتی از محل قرارگیری ظرف ها و وسایل آشپزی قرار داده می شوند. با توجه به این دسته بندی کلی، می توانید ابتدا تمام ظرف ها را در دو گروه قرار دهید و سپس هر گروه را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. همین کار را در خصوص مواد غذایی هم انجام دهید.

مثلا مواد خوراکی را به نوشیدنی ها، مواد پختنی، تنقلات و کنسروها تقسیم کنید. ظرف های آشپزی را به قابلمه ها، وسایل یاریی آشپزی، تخته های برش و کاسه ها تقسیم کنید. ظروف سرو غذا را هم به بشقاب ها، پیاله ها، دیس ها و لیوان ها تقسیم کنید. حالا با توجه به دسته بندی صورت گرفته وسایل را در کابینت ها قرار دهید.

وسایل را بر اساس کاربردشان در کابینت قرار دهید

قبل از چیدن وسایل در کابینت، کمی در آشپزخانه راه بروید و زمانی که سرگرم آشپزی هستید را به خاطر بیاورید. حالا ببینید کدام وسایل را بیشتر استفاده می کنید و کدام را کمتر. وسایل پر استفاده را در کابینت های نزدیک تر به اجاق گاز بچینید و وسایلی که در طول آشپزی به آن ها احتیاج چندانی ندارید، دورتر قرار دهید.

مثلا ضروری است ادویه ها را در کابینتی کنار اجاق گاز قرار دهید اما لیوان ها را باید در یک کابینت دور از دسترس بگذارید تا فقط در زمان سرو غذا به سراغشان بروید. از این جابجایی ها نترسید، قرار است کار را برای خودتان آسان کنید.

همچنین می توانید برای چیدن وسایل در کابینت از یک استراتژی خاص بهره ببرید. اگر هر روز قهوه و ماهی یک یا دو بار آبمیوه طبیعی می نوشید، ماگ ها و فنجان های مخصوص قهوه را در قسمت جلویی کابینت قرار دهید و لیوان های دسته دار عظیم مخصوص آبمیوه را در قسمت انتهایی آن بگذارید. حتی می توانید کابینت ماگ ها و فنجان ها را از لیوان های عظیم دسته دار و لیوان های مخصوص مهمانی جدا کنید.

همین کار را برای تمام وسایل آشپزخانه انجام دهید تا دسترسی شما به وسایل پر استفاده راحت تر باشد. حتی شاید بهتر باشد برخی از وسایل، مانند کاردها، روی پیشخوان قرار بگیرد تا فضای بیشتری در کابینت ایجاد شده و دسترسی به وسایل پر استفاده هم راحت تر باشد.

کابینت های بالایی برای وسایلی در نظر بگیرید که خیلی استفاده نمی شوند. مثلا بهتر است سبزی خردکن، سرویس غذاخوری مخصوص مهمانی یا کنسروها را در کابینت های بالا قرار دهید.

  • 10 قدم برای تمیز کردن هود آشپزخانه

چه چیزهایی را در کابینت های بالایی قرار دهیم؟

اگر هنوز نمی دانید برای مرتب کردن کابینت ها کدام وسایل را در کابینت بالایی قرار دهید می توانید بر اساس پیشنهادهای ما این تقسیم بندی را انجام دهید.

غذاها: مواد غذایی پختنی یا کنسروها را در کابینت بالای پیشخوان قرار دهید. با این کار در زمان تهیه غذا به راحتی به آن ها دسترسی دارید اما فضای اصلی آشپزخانه را هم اشغال نکرده اند.

لیوان ها و ظرف های غذاخوری: این دسته از وسایل را در کابینت بالای سینک یا ماشین ظرفشویی قرار دهید. با این کار می توانید پس از خشک شدن ظرف های شسته شده، آن ها را بلافاصله در کابینت قرار دهید.

ظروف نگهداری مواد غذایی: بهتر است این ظرف ها را در کابینت بالای گاز یا پیشخوانی که مخصوص پر کردن ظرف های غذا است قرار دهید. با این کار می توانید به ظرف های ذخیره سازی غذا دسترسی بهتری داشته باشید و کار را سریع تر انجام دهید.

کتاب های آشپزی: کتاب های آشپزی را بیرون از کابینت قرار دهید. جایی روی پیشخوان یا کنار پنجره درنظر بگیرید و آن ها را در آنجا قرار دهید. از این کتاب ها هر روز استفاده می کنید و بهتر است جلوی دست باشد.

چه چیزهایی را در کابینت های پایینی قرار دهیم؟

حالا به سراغ کابینت های پایینی می آییم تا ببینیم برای مرتب کردن کابینت ها چه وسایل و ظروفی را می توانیم در آن ها قرار دهیم.

لوازم برقی آشپزخانه: تمام این وسایل را در کابینت پایین پیشخوانی قرار دهید که کار آماده سازی و پخت وپز را روی آن انجام می دهید. با این کار در زمان آماده کردن وسایل و تهیه غذا به سرعت به آن ها دسترسی دارید و پس از استفاده بلافاصله در جای خودشان قرار می دهید.

قابلمه ها و ماهیتابه ها: قابلمه ها و ماهیتابه ها را در کابینت پایینی در مجاورت اجاق گاز قرار دهید تا در زمان آشپزی در دسترس باشند. تابه ها را داخل هم قرار دهید تا جای کمتری اشغال نمایند. حتی می توانید از قفسه های مخصوص قابلمه و ماهیتابه برای مرتب کردن آن ها در کابینت هم بهره ببرید.

کاسه ها و تخته های برش: این وسایل را در یکی از کابینت های پایین که نزدیک ماشین ظرفشویی یا سینک است قرار دهید تا پس از شسته شدن راحت و سریع در سر جای خود قرار بگیرند.

مواد شوینده و وسایل تمیزکاری: بهتر است این وسایل را در کابینت زیر سینک قرار دهید. اگر کودک خردسال دارید یا از حیوانات خانگی نگهداری می کنید حتما به در این کابینت قفل کودک بزنید تا خطری برای آن ها ایجاد نکند.

نظم ایجاد شده را حفظ کنید

بعد از مرتب کردن و دسته بندی وسایل آشپزخانه، موضوع را با اعضای خانواده درمیان بگذارید و محل جدید وسایل را به آن ها اطلاع دهید تا برای استفاده با مشکل روبه رو نشوند. همچنین از آن ها بخواهید که وسایل را بعد از استفاده در جای قبلی خود قرار دهند تا مجددا با بی نظمی روبرو نشوید.

با انجام کارهای کوچک به رعایت نظم و ترتیب وسایل یاری کنید. مثلا بسته های مواد غذایی را به شکلی در کابینت قرار دهید که برچسب نامشان به راحتی دیده گردد. ظرف های غذا را به ترتیب از عظیم به کوچک روی هم بچینید تا فضای کمتری اشغال نمایند.

یک یا دو بار در سال آشپزخانه را کامل بشویید و کابینت ها را تمیز کنید. مواد غذایی فاسد شده را دور بریزید و آن هایی که به تاریخ انقضا نزدیک هستند را سریع تر مصرف کنید. اگر وسیله ای در آشپزخانه دارید که بیشتر از شش ماه از آخرین استفاده آن می گذرد، بهتر است در جعبه وسایل اهدایی یا وسایل قابل فروش قرار دهید و از شر آن خلاص شوید.

  • 10 عادت مؤثر برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

سخن آخر

آشپزخانه یکی از پر استفاده ترین قسمت های خانه است و هر نوع وسیله ای در آن پیدا می گردد. گاهی آنقدر تعداد وسایل مختلف و با کاربرد مشابه در آن زیاد می گردد که نمی دانیم با آن ها چکار کنیم.

بهترین کار مرتب کردن کابینت ها به صورت دوره ای و خلاص شدن از وسایل بلااستفاده است. اگر این وسایل سالم هستند می توانید آن ها را اهدا کنید یا حتی بفروشید. اگر هم خیلی قدیمی و آسیب دیده هستند که سرنوشتی به جز سطل زباله انتظار آن ها را نمی کشد.

با راهکارهایی که برای مرتب کردن کابینت ها بیان کردیم می توانید وسایل را به شکلی در کابینت ها بچینید که در زمان کار احتیاج به جابجایی زیاد در فضای آشپزخانه نداشته باشید و به راحتی به پخت وپز مشغول شوید.

منبع: thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1377

به "چگونه کابینت ها را مرتب کنید و یک قدم از خانه تکانی جلوتر باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کابینت ها را مرتب کنید و یک قدم از خانه تکانی جلوتر باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید