واردات 95 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برای تامین احتیاج بازار

به گزارش مجله نیلوفری، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از واردات 95 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برای تامین احتیاج بازار خبرداد.

واردات 95 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برای تامین احتیاج بازار

به گزارش سرویس مالی خبرنگاران غلامرضا ملک نیا گفت: با توجه به احساس احتیاج بازار به جوجه ریزی و در راستای اجرای مصوبه هفته گذشته هیات وزیران، واردات 95 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برنامه ریزی شده است.

وی، اظهار کرد: در تیر و مردادماه حدود 234 میلیون قطعه جوجه ریزی رخ داده که 117 میلیون قطعه در تیرماه و 117 میلیون قطعه در مرداده ماه بوده است.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در شهریورماه هم پیش بینی می کنیم حدود 117 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام گردد که با این مقدار جوجه ریزی فراوری گوشت مرغ به 200 تا 210 هزار تن در ماه خواهد رسید.

ملک نیا در رابطه با مقدار جوجه ریزی در مدت مشابه سال گذشته، اعلام کرد: در مجموع در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش جوجه ریزی داشته ایم.

وی با بیان این که در سال 1400 در گوشت مرغ افزایش تقاضا داشتیم، ادامه داد: برای مدیریت تقاضا و به درخواست اتحادیه مرغداران کشور و تشکل های خصوصی، فاصله جوجه ریزی را به 90 روز افزایش دادیم و مقدار جوجه ریزی را بر اساس ظرفیت جوجه ریزی در پروانه هر واحد به 80 درصد رساندیم و در سامانه ها اعمال کردیم.

ملک نیا با تاکید بر این که این فاصله و کاهش ظرفیت جوجه ریزی به فراوری آسیب وارد نخواهد کرد، گفت: جوجه ریزی طبق برنامه انجام خواهد شد و خللی در آن رخ نمی دهد، تنها تقاضا را مدیریت کردیم و این کار مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره بعضی نگرانی ها از این که افزایش فاصله جوجه ریزی ممکن است باعث کاهش فراوری در ماه های آینده گردد، توضیح داد: تشکل ها و معاونت امور فراوریات دامی به صورت روزانه مقدار عرضه و تقاضا را رصد می نمایند و در صورت احتیاج، می توانیم این شرایط را تعدیل کنیم و در این زمینه، هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

ملک نیا یادآور شد: در جلسه ای که برای مدیریت عرضه و تقاضا با بخش خصوصی داشتیم، مقرر شد، انجمن جوجه یک روزه و اتحادیه سراسری مرغداران کشور سامانه خرید و فروش را طراحی نمایند تا با راه اندازی آن در ماه های آینده شرایط عرضه جوجه یک روزه در آن سامانه درج و با قیمت های مصوب عرضه گردد.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با عرضه مرغ گفت: در سه ماه اخیر، برنامه های افزایش سن گله های مرغ مادر، تولک بری گله های بالای 76 هفته و واردات تخم مرغ نطفه دار اجرا شده است.

وی با بیان این که در 5 ماه گذشته حدود 11 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شده است، اعلام کرد: با توجه به احساس احتیاج بازار به جوجه ریزی و در راستای اجرای مصوبه هفته گذشته هیات وزیران، برای واردات 95 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برنامه ریزی نموده ایم و پیش بینی می کنیم طی شهریور و مهرماه، 30 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور گردد تا بازار به شرایط تعادل برسد.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که اولین محموله تخم مرغ نطفه دار ، سرانجام هفته جاری وارد کشور خواهد شد، گفت: به صورت هفتگی بین 3 تا 5 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور می گردد که نویدبخش افزایش فراوری مرغ در ماه های آینده خواهد بود.

ملک نیا ادامه داد: در حال حاضر، قیمت جوجه یک روزه فرایند کاهشی داشته و به زودی قیمت گوشت مرغ به تعادل خواهد رسید و پیش بینی می کنیم با توجه به واردات و افزایش فراوری، در مهرماه قیمت گوشت مرغ فرایند کاهشی داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور طیور معاونت فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با واردات گوشت مرغ، اسم کرد: مصوبه واردات گوشت مرغ سال گذشته ابلاغ شد و در حال حاضر، شرایط ذخایر استراتژیک مطلوب است بنابراین در صورت بروز مشکل و یا احتیاج، گوشت مرغ به بازار عرضه خواهد شد.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1660

به "واردات 95 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برای تامین احتیاج بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات 95 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار برای تامین احتیاج بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید