سرگردانی درصف خودرو

به گزارش مجله نیلوفری، سامانه یکپارچه فروش خودرو، یا سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو، بستری است که وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو و ایجاد شفافیت بیشتر دستور راه اندازی آن را داد. در این سامانه بازه زمانی مشخصی نیز برای عرضه خودرو معین شده است. این در حالی است که با وجود زمان معین شده برای ارایه خودرو های ثبت نامی تحویل این خودرو ها بنا به دلایل مختلفی با تاخیر روبرو شده است.

سرگردانی درصف خودرو

به گزارش اعتماد، سامانه فروش یکپارچه خودرو تقریبا تمام فراوریات خودروسازان را تا سرانجام سال آینده به فروش رسانده است، اما مسائل متعددی که نبود قطعه فقط یکی از آنهاست، قطعا تحویل خودرو به متقاضیان را دچار مشکل می نماید. پیش از این نیز خبر هایی از خودروسازان به گوش می رسید که برای تحویل به موقع تعهدات باید با تمام ظرفیت فراوری نمایند و اگر در تابستان با قطعی برق یا گاز روبه رو شوند، امکان تحویل به موقع تعهدات وجود نخواهد داشت.

تحویل به موقع تعهد های ایجادشده به وسیله سامانه یکپارچه فروش برای خودروسازان، برای این شرکت ها اصلا کار ساده ای نیست و موانع بسیاری برای این کار وجود دارد. هرچند که بعضی تحلیل ها بر این موضوع تاکید دارند اینگونه تاخیر ها به سود خودروسازان هم هست. در حال حاضر بخش عرضه در بازار خودرو مختل شده و تاخیر در تحویل ها نیز بازار را تشنه تر خواهد نمود. در حال حاضر، خودروسازان، بخش بزرگی از نقدینگی مورد احتیاج خود را از سامانه یکپارچه خودرو جذب نموده اند. اما گزارش های متعددی از تاخیر در تحویل خودرو ها به دست اعتماد رسیده که نشان می دهد در این چرخه معیوب، فقط بخش تقاضاست که زیان می بیند. مردمی که در سامانه ثبت نام نموده اند و برای خرید خودرو باید یک سال و شاید بیشتر صبر نمایند و هر ماه هم با خلف وعده طرف عرضه روبرو می شوند که پول بیشتری تحت عنوان مابه التفاوت طلب می نمایند و خبری هم از خودرو نیست.

آنچه در پی می آید روایت یکی از متقاضیان خرید خودروی سورن پلاس در اولین طرح پیش فروش شرکت ایران خودرو در اردیبهشت ماه امسال است. یکی از چندین مورد از بخش تقاضا که این روز ها در سرگردانی و استیصال کامل به سر می برند.

تحویل 45 روزه یا تاخیر 6 ماهه؟

این خریدار خودروی سورن پلاس از شهر سمنان در این باره به اعتماد گفت: متاسفانه از بهمن و اسفندماه سال گذشته تا به امروز تعهدات شرکت ایران خودرو هنوز اجرایی نشده است و بسیاری از ثبت نامی های خودرو های سورن پلاس و پژو پارس خودروهای های خود را پس از چندین ماه هنوز دریافت ننموده اند.

او با اشاره به راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو اضافه کرد: در دومین طرح پیش فروش خودرو، ایران خودرو شرکت نکرد و بیان کرد که تعهداتش تا سرانجام سال 1403 تکمیل شده است اما موضوع اصلی تاخیر های این شرکت در تحویل خودرو های ثبت نامی است و تاخیر های 6 ماهه و 7 ماهه ای وجود دارد که متقاضیان را دلخور نموده است.

هنوز تعهدات بهمن و اسفند ماه تکمیل نشده است!

او در ادامه گفت: بنده در اولین طرح پیش فروش ایران خودرو که در اردیبهشت ماه امسال بود شرکت و مبلغی که باید واریز می شد را هم به صورت کامل پرداخت کردم. قرار بر این بود تا خودروی سورن پلاس ثبت نامی را 45 روزه به ما تحویل بدهند، اما امروز حدود یک ماه و نیم است که از موعد تحویل خودروی ما گذشته و تحویل آن به تاخیر افتاده است. زمانی که با شرکت ایران خودرو تماس می گیریم اعلام می نمایند که هنوز تعهدات بهمن ماه و اسفند ماه سال 1401 را تکمیل ننموده ایم و هر زمان که آن ها تکمیل شد خودروی شما را هم تحویل می دهیم.

وی ادامه داد: خواهرم هم که متقاضی خرید خودروی پژوپارس است و در مرحله دوم اولین طرح پیش فروش خودرو شرکت نموده بود که به تازگی برای او هم دعوتنامه تکمیل وجه آمده و گفته شده که 45 روزه یعنی در مهر یا آبان ماه خودروی پارس را به او تحویل می دهند، سوالی که پیش می آید این است که چرا با وجودی که هنوز خودرو های ثبت نامی بهمن و اسفندماه 1401 را تحویل نداده اند باز هم پیغام برای واریز وجه می دهند و می گویند 45 روزه خودرو را تحویل می دهند؟ مگر تعهدات قبلی را انجام داده اند؟

خودروی 280 میلیونی، 355 میلیون تمام شد

این مشتری ایران خودرو ادامه داد: البته از زمانی که تحویل خودروی بنده به تاخیر خورد پیگیری هایم را آغاز کردم که بار اول شرکت بیان کرد این مساله به علت مسائل مربوط به رعایت استاندارد های 85 گانه است و به همین علت تحویل خودرو ها با مشکل روبرو شده پس از رفع شدن این مشکل، موضوع افزایش قیمت از سوی شورای رقابت و پس از آن موضوع مربوط به پلاک کردن خودرو از سوی راهبر ناجا را عنوان کردند و هر بار هم قیمت خودرو را بالا بردند.

او در خصوص قیمت نهایی خودروی سورن پلاس هم گفت: آن طور که روز اول اعلام شده بود قیمت این خودرو 280 میلیون تومان می شد، اما پس از تغییرات قیمت از سوی شورای رقابت و مسائل مربوط به استاندارد، پرداختی این خودرو تا 355 میلیون تومان بالا رفت و آن را تکمیل کردم که البته در چند مرحله این افزایش قیمت ها صورت گرفت و امروز که به مرحله فاکتور رسیده و یک ماه و نیم هم از موعد تحویل خودرو گذشته هنوز پاسخ روشنی برای زمان دقیق دریافت خودرو به ما اعلام ننموده اند و می گویند ممکن است تا مهر ماه هم خودرویی به شما ندهیم.

تحویل خودرو پس از افزایش قیمت بعدی شورای رقابت؟

وی اضافه کرد: بنده با ماشین کار می کنم و به علت گرفتاری هایی که از نداشتن خودرو برایم به وجود آمده با هزینه شخصی خودم از سمنان به تهران آمدم تا شاید راهی پیدا کنم، اما به علت اینکه پاسخ قانع نماینده ای از دفتر تهران دریافت نکردم از تهران به تبریز که خط فراوری سورن پلاس در آنجاست، رفتم و با کمال تعجب دیدم که کارخانه تبریز پر از خودروی سورن پلاس است که قطعات شان هم تکمیل بود و نقصی هم نداشتند و زمانی که از یکی از افراد آگاه در آن کارخانه پرسیدم چرا خودرو ها را تحویل مردم نمی دهید ایشان بیان کرد به علت اینکه شورای رقابت در سال دو بار افزایش قیمت دارد و افزایش قیمت بعدی در انتهای شهریور ماه است و به همین علت این خودرو ها را فاکتور نمی نمایند تا پس از افزایش قیمت بعدی این خودرو ها را تحویل مردم بدهند دقیقا همان کاری که در شب عید هم در خصوص خودروی پژو پارس کردند.

سود تاخیری که خودروساز می دهد چندین میلیون تومان با سود بانک فاصله دارد

او ادامه داد: سوال من این است که آیا این کار شرکت خودروساز تخلف نیست؟ خودروسازی که تعهدات 5 ماه پیش خود را انجام نداده چرا باز هم برای مشتریان مهر و آبان خود دعوتنامه تکمیل وجه خرید خودرو برای تحویل 45 روزه ارسال می نماید؟ آیا اقدام این شرکت یک نوع کلاهبرداری نیست؟

وی توضیح داد: تنها در شهر ما که شهر کوچکی هم هست فقط 45 نفر برای خودروی سورن پلاس ثبت نام نموده اند که با تاخیر در تحویل هم روبرو شده اند و کافی است نگاهی به شبکه های اجتماعی بیندازید، می بینید که هر روز تعداد زیادی از مردم از این تاخیر های چند ماهه خودرو ها گله مند هستند و زمانی هم که با شماره هایی که برای پاسخگویی مشتریان ارایه شده تماس می گیریم تنها پاسخ شان این است که شکیبا باشید تا یکی، دو ماه آینده مشخص تکلیف می شوید.

او گفت: زمانی هم که از تاخیر ها گله می کنیم می گویند سود تاخیر به شما تعلق می گیرد، اما سود تاخیری که شرکت ایران خودرو می دهد 2 میلیون و 800 هزار تومان در ماه است و اگر بنده 355 میلیون تومانی که واریز کردم را در بانک می گذاشتم هر ماه 8 تا 9 میلیون تومان سود می گرفتم و با همین حساب ساده این شرکت حدود 6 میلیون تومان هر ماه از این مبلغ برمی دارد.

(شرح ضروری: اسناد و مدارک مرتبط با این مشتری سامانه یکپارچه خودرو در دفتر روزنامه محفوظ است)

منبع: فرارو
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2153

به "سرگردانی درصف خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگردانی درصف خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید