نبوغ ناسا برای بیست ودومین بار در جو رقیق مریخ پرواز کرد

به گزارش مجله نیلوفری، بالگرد نبوغ ناسا که به زودی همراه مریخ نورد پشتکار دومین کارزار علمی را در منطقه ای مجذوب کننده از مریخ آغاز خواهد کرد، بیست ودومین پرواز خود را با موفقیت انجام داد.

نبوغ ناسا برای بیست ودومین بار در جو رقیق مریخ پرواز کرد

سال 2022 تا کنون سال پرکاری برای بالگرد نبوغ (Ingenuity) ناسا بوده است و حالا پس از پرواز 21، با توجه به اینکه این هواگرد هنوز در شرایط عالی است، ناسا مأموریت آن را حداقل تا ماه سپتامبر (شهریور) تمدید کرده است.

حالا این بالگرد کوچک پیروز شد در پرواز شماره 22 باز هم به هدف خود یعنی آغاز دومین کارزار علمی همراه همتای بزرگ تر خود نزدیک شود. این پرواز 101.4 ثانیه طول کشید و طی آن بالگرد تا ارتفاع 10 متری اوج گرفت. تیم مأموریت احتمال می دهد که تا خاتمه این هفته یک پرواز دیگر هم انجام دهد.

نبوغ در 18فوریه 2021 (1 اسفند 1399) همراه با مریخ نورد پشتکار (Perseverance) به سیاره سرخ رسید. مأموریت اصلی آن صرفا نشان دادن توانایی پرواز با بالگرد در جو رقیق مریخ بود اما پس از 5 پرواز برنامه ریزی شده نخست که با پیروزیت همراه بود، ناسا مأموریت را به فاز نمایش عملیات تمدید کرد.

از آن زمان این بالگرد 17 پرواز انجام داده است و قابلیت های خود را بیشتر آزمایش کرده و در عین حال به پشتکار در دهانه جزرو کمک می کند. اکنون هر دو به سمت انجام یک کارزار علمی تازه می فرایند: کاوش در دلتای رودخانه باستانی جزرو. تدی تزانتوس (Teddy Tzanetos) سرپرست تیم نبوغ در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا گفت: کمپین علمی دلتای رودخانه جزرو بزرگ ترین چالشی است که تیم نبوغ از نخستین پرواز در مریخ با آن روبرو است.

این منطقه هم برای نبوغ و هم برای پشتکار که با شتاب به سوی آن می رود، خطرناک است زیرا از صخره های ناهموار، سطوح زاویه دار، تخته سنگ های بیرون زده و بسترهای پر از شن پوشیده شده که می توانند مریخ نورد را در راستا خود، یا بالگرد را هنگام فرود متوقف کنند. اما این نبوغ است که فرصت بیشتری برای نمایش قدرت پیشاهنگی خود دارد.

مشاهدات آینده نبوغ نه تنها بر راستا پشتکار اثر می گذارد، بلکه برای مأموریت علمی آن هم مؤثر است. همچنین داده های پرواز نبوغ به طراحی نسل بعدی وسایل نقلیه پروازی در مریخ کمک می کند.

هاوارد گریپ (Håvard Grip) خلببان ارشد نبوغ پیش از پرواز بیست ودوم گفته بود: این پرواز بیست ودومین ثبت در دفترچه پرواز خواهد بود. به یاد دارم زمانی که همه چیز آغاز شد، فکر می کردیم اگر سه پرواز را ثبت کنیم خوش شانس هستیم، سپس به پنج مورد فکر می کردم اما اکنون با سرعتی که پیش می رویم، به دفترچه پرواز دوم نیاز خواهیم داشت.

پرواز 22 یک گام از پروازهای حداقل سه گانه ای محسوب می شود که نبوغ برای خروج از منطقه اصلی پروازی خود یعنی سیتا (Séítah) انجام می دهد. پس از خاتمه این گام ها کاوش در دلتای رودخانه باستانی جزرو را آغاز خواهد کرد.

سایه بالگرد نبوغ در پرواز بیست ودوم از نگاه دوربین ناوبری

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: NASA, Tech Crunch

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1914

به "نبوغ ناسا برای بیست ودومین بار در جو رقیق مریخ پرواز کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبوغ ناسا برای بیست ودومین بار در جو رقیق مریخ پرواز کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید