آنالیز باستان شناسی تکمیلی دهستان زهرای پائین بوئین زهرا شروع شد

به گزارش مجله نیلوفری، آنالیز باستان شناسی تکمیلی دهستان زهرای پائین بوئین زهرا با هدف یاری به تکمیل نقشه باستان شناسی استان قزوین ، ارزیابی مجدد گاهنگاری های ارائه شده در مورد تطورات تاریخی-فرهنگی منطقه و... شروع شد.

آنالیز باستان شناسی تکمیلی دهستان زهرای پائین بوئین زهرا شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: صندلی ویژه دشت قزوین در ادبیات باستان شناسی کشور و به ویژه یافته های باستان شناختی محوطه های مهم پیش از تاریخی از قبیل زاغه، سگزآباد و تپه قبرستان و ... باعث به وجود آمدن این ذهنیت شده که گویا پژوهش های باستان شناسی این خطه از کشورمان در حد مطلوب انجام شده است.

این باستان شناس اضافه نمود: این درحالی است که آنالیز تاریخچه مطالعات باستان شناختی دشت قزوین حکایت از آن دارد که به استثناء کاوش های آموزشی - پژوهشی دانشگاه تهران که در طول حدود نیم قرن گذشته تقریباً به صورت مستمر و هدفمند انجام شده، دیگر مطالعات انجام شده با وجود دستاوردهای ازرشمند علمی عمدتاً فاقد اهداف بلند مدت و نگاه گسترده بوده است.

او توضیح داد: بنابراین انجام پژوهش های هدفمند باستان شناسی با رویکرد درک و دریافت کلی وضعیت تطورات فرهنگی - تاریخی منطقه بسیار لازم است.

مافی با اشاره به اینکه در این راستا انجام آنالیز های باستان شناختی به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی استان قزوین در دستور کار قرار گرفته و پیش تر تمام شهرستان آبیک در چهار فصل کاری مورد آنالیز واقع شد توضیح داد: در تداوم این مطالعات و به عنوان گام نخست در شهرستان بوئین زهرا برنامه پژوهشی آنالیز باستان شناختی دهستان زهرای پائین بخش مرکزی شهرستان بوئین زهرا، استان قزوین با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شد.

او مهمترین اهداف این پژوهش راکمک به تکمیل نقشه باستان شناسی استان قزوین، بازشناسی مکان ها و محوطه های باستانی منطقه به منظور تسهیل در تدوین برنامه جامع پژوهش های آینده و شناسایی، معرفی و فراهم نمودن اطلاعات لازم جهت تشکیل پرونده ثبتی اعلام نمود.

او خاطرنشان ساخت، ارزیابی مجدد گاهنگاری های ارائه شده در مورد تطورات تاریخی-فرهنگی منطقه، مطالعه برهم کنش های احتمالی فرهنگی منطقه با مناطق مجاورو ارزیابی وضعیت محوطه های باستانی با هدف شناسایی آسیب ها و تهدیدات، با رویکرد ارائه راهکارهای حفاظت حداکثری نیز از اهداف این پژوهش است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 189

به "آنالیز باستان شناسی تکمیلی دهستان زهرای پائین بوئین زهرا شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز باستان شناسی تکمیلی دهستان زهرای پائین بوئین زهرا شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید