مصرف کدام ویتامین ها از بروز یبوست جلوگیری می نماید؟

به گزارش مجله نیلوفری، با این حال مصرف بعضی از ویتامین ها می تواند در دور کردن این عارضه از شما تا حدی موثر باشد؛ البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشک تان مشورت کنید؛ چون بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری های گوارشی، مبتلایان به بیماری های مزمن و ... ممکن است مفید نباشند.

مصرف کدام ویتامین ها از بروز یبوست جلوگیری می نماید؟

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف پنج ویتامین می تواند به کاهش علائم یبوست یاری کند که این ویتامین ها شامل موارد زیر است:

اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب 9 نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می گردد. در صورت امکان به جای مصرف مکمل های اسید فولیک، غذا های غنی از آن را مصرف کنید. غذا های غنی از فولات عبارت اند از اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک. حد بالای اسید فولیک که بیشتر بزرگسالان می توانند تحمل نمایند، 1000 میکروگرم است.

ویتامین ب 12: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست گردد. اگر یبوست شما به علت کمبود ویتامین ب 12 باشد، افزایش مصرف روزانه آن می تواند به کاهش علائم یاری کند. غذا های غنی از ویتامین ب 12، سوای مکمل ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تن. بیشتر بزرگسالان باید 2.4 میکروگرم ویتامین ب 12 در طول روز دریافت نمایند.

ویتامین C: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن اندازه مشخصی ویتامین C را می تواند استفاده کند، دز زیاد آن می تواند سبب بروز اسهال گردد. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می آید. توصیه می گردد دز 1000 میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می گردد.

ویتامین ب 5: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع یاری می نماید. اندازه توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین ب 5، برای بیشتر بزرگسالان 5 میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه 7 میلی گرم از این ویتامین را دریافت نمایند.

ویتامین ب 1: یا تیامین، به بهبود فرایند هضم یاری می نماید و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. بیشتر زنان باید روزانه 1.1 میلی گرم و مردان 1.2 میلی گرم ویتامین ب 1 مصرف نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 مرداد 1402 بروزرسانی: 6 مرداد 1402 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2141

به "مصرف کدام ویتامین ها از بروز یبوست جلوگیری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف کدام ویتامین ها از بروز یبوست جلوگیری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید