عراقچی: دور آینده مذاکرات می تواند دور پایانی باشد، اعضای برجام و آمریکایی ها باید تصمیمات سخت خودشان را بگیرند

به گزارش مجله نیلوفری، رئیس هیأت مذاکره کننده ایران پس از انتها دور پنجم مذاکرات برجام در وین گفت: منطقا دور آینده می تواند دور انتهای باشد، ولی در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

عراقچی: دور آینده مذاکرات می تواند دور پایانی باشد، اعضای برجام و آمریکایی ها باید تصمیمات سخت خودشان را بگیرند

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، سید عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره نماینده ایران پس از خاتمه دور پنجم مذاکرات برجام در وین گفت: امروز بعد از تقریبا 10 روز فشرده کاری به نقطه ای رسیدیم که همه هیأت ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت های بیشتر در پایتخت هایشان بپردازند.

خیلی از هیأت ها امید داشتند که این دور آخر مذاکرات باشد. همانطور که قبلا گفته بودم، حدس می زدم که ما هنوز با نقطه ای که یک توافق را جمع بندی کنیم، فاصله داریم، البته دور هم نیستیم.

تصمیم بر این گرفته شد که چند روزی، حدبیشتر یک هفته فرصت داده گردد و مشورت ها در پایتخت ها صورت بگیرد و مجدد به مذاکرات برگردیم.

در حقیقت این دور از مذاکرات، متوقف نشده، بلکه چند روزی حالت تنفس خواهد داشت تا بگردد به جمع بندی های بهتری درباره مسائلی که هنوز مورد اختلاف است و راه چاره هایی که پیشنهاد شده، بپردازیم.

مهم این است که درباره مسائل اصلی مورد اختلاف، بحث های بسیار زیادی کردیم و درباره هر کدام از آنها راه چاره هایی وجود دارد که این راه چاره ها باید مورد آنالیز قرار گیرد و بهترین آنها انتخاب گردد.

مواضع ما، مواضع قطعی نظام است که همچنان پابرجاست. ما هیچ تغییری در مواضع خود نداده ایم. آن چه مهم است این است که تنظیمات اجرایی بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهداتش و نحوه راستی آزمایی و بعد از آن بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، این تنظیمات اجرایی بتواند به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد و تامین نماینده منافع ما باشد، صورت بگیرد و انجام گردد.

این کار جزییات و کلیاتی دارد، درباره جزییات پیشرفت های خوبی کردیم. بعضی از مسائل کلی هنوز مانده است. همانطور که عرض کردم راه چاره هایی برای هر مشکل الان پیدا شده است. می ماند اینکه ما بتوانیم به یک جمع بندی داخلی بین خودمان برسیم.

هیأت های دیگر هم باید به جمع بندی خودشان برسند، بعضی از موضوعات هست که شدنی نیست و باید این را درک نمایند و بفهمند. بعضی از موضوعات است که از نظر آنها شدنی نیست. همه این ها باید در یک بسته کلی به یک تفاهم کلی رسیده گردد.

تا آن جایی که مواضع خودمان را بتوانیم تامین کنیم و مواضع قطعی نظام تامین گردد، طبیعی است این مذاکرات را ادامه می دهیم تا به پایان برسیم.

هر جلسه پیشرفت های جدیدتری را داشتیم، بعضی جلسات سرعت پیشرفت کار بیشتر بوده و بعضی وقت ها کمتر بوده است. در بعضی از موضوعات پیشرفت بهتری اجرا شده و بعضی موضوعات هنوز عقب تر است.

در مجموع پیشرفت خوبی را در مذاکرات داشتیم، ولی موضوعاتی که مانده کماکان موضوعاتی است که بدون آنها نمی توان به توافق رسید و باید درباره آنها تصمیم گیری گردد.

متونی که مربوط به بخش های مختلف مذاکرات است، الان نوشته شده و کامل است و تقریبا در بیشتر متون به پیشرفت نسبت به رسیدن به متون واحد، نزدیک شدیم. از این جهت پیشرفت داشتیم ولی چند موضوع کلیدی است که باید درباره آن تصمیم گیری گردد. راه چاره هایی درباره هر کدام پیشنهاد و بحث شده، ولی تصمیم گیری آنها احتیاج به سطوح بالاتر دارد.

همانطور که بارها عرض کردم تصمیم گیری در مورد این توافق در وین اتخاذ نمی گردد، در تهران اتخاذ می گردد.

نمی گردد به صورت صد در صد هیچ چیزی را در هیچ مذاکره ای پیش بینی کرد. به صورت منطقی دور آینده باید دور نهایی باشد. روال مذاکراتی ما تا الان به شکلی بوده که اگر به جمع بندی ها و تصمیمات مقتضی نائل شویم، می توانیم دور آینده را به دور خاتمهی تبدیل کنیم. نه ما بلکه دیگران و کشورهای دیگر عضو برجام و آمریکایی ها باید تصمیم بگیرند و تصمیمات سخت خودشان را باید بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق نمایند.

اگر چنین گردد، طبیعی است ما توافق خواهیم داشت و اگر صورت نگیرد یا توافق نخواهیم داشت، یا باز هم مذاکرات بیشتری خواهیم کرد.

اصلا دنبال مذاکرات فرسایشی نیستیم، در عین حال عجله هم نمی کنیم که خدای نکرده منافع کشور فدای تعجیل در کار گردد.

به هیچ عامل بیرونی توجهی نداریم، همه مسائل دیگری که در کشور و جامعه بین الملل است به کار ما ارتباطی پیدا نمی کند. ما این جا متمرکز بر منافع ملی کشور و مواضع نظام متمرکز شدیم تا وقتی آنها تامین نگردد به کار خود ادامه خواهیم داد و هیچ توجهی به مسائل دیگر نداریم.

منطقا دور آینده می تواند دور خاتمهی باشد، ولی در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

هنوز زمان قطعی برای دور بعدی مذاکرات معین نکردیم، ولی به صورت کلی تصمیم بر این گرفته شد که حدود یک هفته تنفسی داده گردد و مشورت های بیشتری صورت گیرد و بعد از آن مجدد دیدار کنیم. تاریخ آن توسط هماهنگ نماینده برجام آقای مورا بین اعضای مختلف مشورت و تصمیم گرفته و اطلاع داده می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1539

به "عراقچی: دور آینده مذاکرات می تواند دور پایانی باشد، اعضای برجام و آمریکایی ها باید تصمیمات سخت خودشان را بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: دور آینده مذاکرات می تواند دور پایانی باشد، اعضای برجام و آمریکایی ها باید تصمیمات سخت خودشان را بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید