رابطه رژیم غذایی با بیماری های قلبی

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگارانـ اگر اضافه وزن دارید، برای ادامه زندگی لزوماً نباید لاغر شوید،ا احتمالاً باید رژیم غذایی خود را تغییر بدهید. تحقیقات نشان داده است که افراد با شاخص توده بدنی بالا (BMI) نسبت به افرادی که BMI کم تری دارند، در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بسیاری عوامل مانند بیماری های قلبی هستند.

رابطه رژیم غذایی با بیماری های قلبی

به گزارش خبرنگاران، ارزیابی های سالانه بیش از 4 میلیون مرگ ناشی از شاخص توده بدنی بالا را نشان می دهند که بیش از دو سوم این مرگ ها به دلیل بیماری های قلبی عروقی است. طبق داده های مراکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها (CDC) این داده ها از بخش آمار و اطلاعات ایالات متحده که بسیار معتبر هستند، نشان می دهد 42 درصد از مردم آمریکا از نظر بالینی چاق هستند.

با این حال نتایج یک مطالعه تازه به سرپرستی دکتر کارل میخائلسون، محقق دانشگاه اوپسالا در سوئد نشان می دهد افرادی که در گروه افراد چاق دسته بندی می شوند، می توانند با تغییر رژیم غذایی و پیروی از سبک زندگی سالم و رژیم مدیترانه ای خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را کاهش بدهند. محققان رژیم مدیترانه ای و مصرف غذا های غنی از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات، حبوبات، مغز ها، غلات تصفیه نشده با فیبر بالا، ماهی و روغن زیتون را نسبت به گوشت قرمز و غذ اهای فرآوری شده، توصیه می کنند.

این مطالعه که در مجله PLOS Medicine منتشر شده است، 79003 بزرگ سال سوئدی را با میانگین سنی پایه 61 سال برای 21 سال بررسی کرده است. در طول دوره مطالعه 30389 نفر درگذشتند. محققان دریافتند افراد دارای اضافه وزن که به بهترین وجه رژیم غذایی مدیترانه ای را رعایت می کنند، در معرض کم ترین میزان خطر مرگ قرار می گیرند. درحقیقت افراد چاقی که دارای سالم ترین رژیم غذایی هستند، نسبت به افرادی که دارای وزن میانه با رژیم غذایی ناسالم هستند، کم تر دچار مسائل قلبی و عروقی می شوند.

در افراد با BMI طبیعی و رژیم های غذایی ناسالم نیز نسبت به افراد با وزن میانه که رژیم های سالم و سبک مدیترانه ای دارند، مرگ ومیر کم تری وجود دارد. رژیم غذایی به میزان ای بر خطر مرگ و میر تاثیر دارد که محققان بیش ترین احتمال مرگ در طول دوره مطالعه را در افراد مسن که دارای وزن میانه اما رژیم غذایی ناسالم بودند ـ حتی بیش تر از افرادی که چاق بودند ـ گزارش داده اند. تحقیقات بیش تری برای تایید چنین نتایجی نیاز است؛ اما نتایج این تحقیق نشان می دهد که سالم غذا خوردن مستقل از وزن نسبی بدن حداقل در تجربه یک زندگی سالم مفید است.

تاثیر چاقی در افزایش خطر مرگ و میر

محققان ادعا می کنند در حالی که مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی همراه با BMI بالا با رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای کاهش می یابد؛ باز هم کاملا از بین نمی رود. علاوه بر این BMI پایین با افزایش مرگ و میر قلبی عروقی مرتبط با رژیم غذایی ناسازگار مقابله نمی کند.

این نتایج نشان می دهد که رعایت رژیم های غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه ممکن است شیوه مناسبی برای پیشگیری از چاقی و جلوگیری از مرگ و میر باشد. با این وجود یک رژیم غذایی سالم احتمالا نمی تواند به طور کامل با افزایش نرخ مرگ و میر (قلبی عروقی) مرتبط با چاقی نیز مقابله کند. دکتر دکستر شورنی، مدیر ارشد پزشکی و رییس دانشکده پزشکی در آمریکا می گوید: این تحقیق با تجربه درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است که می توانند شرایط خود را با انتخاب یک رژیم غذایی سالم حتی بدون از دست دادن وزن معکوس کنند. همین امر در مورد افراد چاق که عمل جراحی مربوط به چاقی را انجام داده اند؛ نیز صادق است.

لاغری لزوماً به معنای سلامتی نیست

اگر به اهداف کاهش وزن خود نرسیده باشید، پیروی از یک رژیم غذایی سالم فواید بی نظیری برای بدن خواهد داشت. یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه و سبزیجات، آجیل، آب کافی، حبوبات، عدس، اسید های چرب امگا 3، پروتئین بدون چربی و کم چربی اشباع، چربی های ترانس و غذا های فرآوری شده است.

دنبال کردن رژیم غذایی سالم نه تنها به تقویت سلامت قلب و عروق کمک می کند، مواد موجود در میوه ها و سبزیجات و از همه مهم تر فیبر و ویتامین های گروه B به کاهش کلسترول در عروق کمک می کنند. همچنین به دست آوردن میزان کافی اسید های چرب امگا 3 که در گردو، مغز ها، دانه های چیا و ماهی های چرب فراوانند، برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند. معمولاً افرادی که ناگزیر به رژیم غذایی به سبک مدیترانه روی می آورند، وزن کم می کنند.

اگر غذا های پر کالری مصرف می کنید - برای مثال سیب زمینی و نه چیپس - مراقب حفظ سلامت و وزن ایده آل خود باشید. در واقع می توانید بیشتر غذا بخورید و وزن کم تری داشته باشید. میزان کاهش وزن نباید تنها شاخص سلامت بدن باشد. می توانید از طریق روش های ناسالم مانند محدود کردن کالری که شما را از دریافت مواد مغذی ضروری تهی می کند، وزن خود را کاهش بدهید؛ ولی ممکن است در حین کاهش وزن به سلامت قلب و عروق خود آسیب برسانید. با این حال وقتی غذا های سالم، مقوی و مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید، در سطح سلولی به بدن کمک می کنید تا سلول ها را ترمیم و از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کند.

منبع: healthline

منبع: فرارو
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1760

به "رابطه رژیم غذایی با بیماری های قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه رژیم غذایی با بیماری های قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید