درمان درد دندان عقل چگونه است؟

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران : دندان عقل از دندان های مهم است.

درمان درد دندان عقل چگونه است؟

دندان عقل به این دلیل به این نام، نام گذاری شده است که سن رویشی آن از 17 الی 25 سالگی است. دندان عقل سومین دندان آسیا در دهان است که در قوس فکی قرار گرفته است. دندان عقل آخرین دندان دائمی است که در دهان رشد می نماید. در دهان به طور کل 4 عدد دندان عقل رشد می نماید که 2 عدد دندان عقل در فک بالا و 2 عدد در فک پایین است.

به گزارش خبرنگاران، دندان عقل یا به عبارتی دندان های عقل شامل 4 دندان در 4 گوشه دهان است. زمان رویش آن اواخر نوجوانی تا اوایل جوانی است (16 تا 25 سال) که در صورتی که به طور کامل رویش یابند ، به عنوان یک سرمایه دندانی مورد استفاده قرار می گیرند اما معمولا به دلیل عدم وجود فضای کافی برای رویش، به صورتهای نهفته ، نیمه نهفته و یا زاویه دار در دهان قرار می گیرند و در صورتی که خارج نشوند ، باعث به هم ریختگی دندانهای فکین ، پوسیدگی دندانهای مجاور ، ایجاد مسائل جدی لثه و... می شوند.

مسائل دندان عقل

از مسائلی که دندان عقل میتواند ایجاد کند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

دندان عقل1. احساس درد یا سفتی عضلات فک در اطراف یک دندان عقل نهفته

2. به هم ریختگی دندانی

3. پوسیدگی دندان مجاور و یا مسائل جدی لثه در دندانهای عقل نیمه نهفته

4. در مواردی که دندان عقل فک پایین نیمه نهفته (نیمه روییده) باشد ، بخشی از لثه که روی آن را پوشانده بر اثر تجمع مواد غذایی ، جرم و باکتری زیر آن ملتهب شده و درد شدید ، بعضا تب و محدودیت باز کردن دهان از عوارض آن است. به جرات می توان گفت درد دندان عقل اگر ناشی از پوسیدگی نباشد ، معلول همین شرایط است. این شرایط به ویژه اگر دندان عقل بالا روییده باشد و به این لثه ملتهب ضربه وارد کند وخیم تر نیز می گردد.

درد دندان عقل و علائم آن

1. گوش درد

2. بلع دردناک

3.غدد لنفاوی گردنی دردناک میشوند

4. بوی بد دهان

5.محدودیت در باز کردن دهان

درمان درد دندان عقل

برترین راهکار وخط اول برای درمان در دردهای ناشی از دندان عقل ، مراجعه به دندانپزشک تان برای تشخیص دلیل درد و انجام درمان ضروری است.

اما اگر در حال حاضر محدودیت دسترسی دارید و می دانید که درد مربوط به التهاب لثه روی دندان عقل است ، می توانید از روش های زیر برای تسکین درد دندان عقل بهره ببرید:

1. دهانشویه با آب نمک ولرم

2.استفاده از یک مسکن ضد التهاب مثل ایبوپرفن هر 8ساعت یک عدد

3. شستشوی زیر لثه ملتهب با یک سرنگ حاوی آب نمک ولرم

4. ماساژ لثه ملتهب

5. در این موارد دندانپزشکان با توجه به وخامت اوضاع آنتی بیوتیک نیز تجویز می نمایند و در صورت امکان دندان عقل مقابل (فک بالا) را خارج می نمایند.

آیا کشیدن و یا جراحی دندان عقل دردناک است؟

جراحی اصولا کلمه ای است که میتواند هر فردی را از انجام درمان منصرف کند. اما خوب است بدانیم که جراحی در دندانپزشکی ، بر روی همان جایگاه و با استفاده از همان بی حسی که جهت یک ترمیم ساده تزریق می گردد ، انجام می پذیرد. بنابراین جراحی دندان عقل هم اگر با یک بی حسی عمیق انجام پذیرد ، به هیچ عنوان درد نخواهد داشت. در ضمن اگر به توصیه های دندانپزشک تان جهت مراعات نکات بعد از جراحی توجه کنید ، بدون تردید مشکل خاصی گریبانگیرتان نخواهد شد.

از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1. به عنوان یک تجربه مثبت ، یک ساعت قبل از جراحی یک عدد ایبوپروفن 400 میلی گرم و یک عدد استامینوفن کدیین (در صورتی که منع مصرف ندارید) میل کنید. بعضا در جراحی های وسیع تر اگر دو عدد آموکسی سیلین 500 میلی گرمی هم یک ساعت قبل از جراحی میل کنید ، در کنترل عفونت بعد از عمل نقش بسزایی دارد.

2. بعد از جراحی دندان عقل گاز مرطوبی که در دهانتان گذاشته می گردد را تا 1 ساعت بدون جابجا کردن و دستکاری در محل دندان کشیده شده نگه دارید.

3. آب دهانتان را به هیچ وجه تف نکنید و از نی برای نوشیدن استفاده نکنید. چرا که باعث کنده شدن لخته تشکیل شده روی زخم میگردد و منجربه خونریزی مجدد می گردد.

4. یک ساعت بعد از جراحی دندان یک بستنی بخورید.

5. از فردای روز جراحی دندان عقل ، با آب نمک ولرم دهانتان را بشویید و سعی کنید در اسرع وقت به رژیم غذایی عادی خود برگردید.

و در انتها نکته ای که همواره باید به آن توجه کنید این است که مسکن را باید در آغاز درد مصرف کنید ، نه زمانی که درد شما را بی تاب نموده است.

منبع: رکنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1903

به "درمان درد دندان عقل چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان درد دندان عقل چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید