داور خاطره ساز برای ایرانیان درگذشت، سوت خاتمه قاضی ایران و استرالیا

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران:ساندرو پل افسانه داوری اهل شرق مجارستان و قاضی ملاقات خاطره انگیز ایران و استرالیا درگذشت.

داور خاطره ساز برای ایرانیان درگذشت، سوت خاتمه قاضی ایران و استرالیا

با تور ارزان استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، ساندور پل داور خاطره ساز بازی ایران و استرالیا و دربی تهران درگذشت.

به گزارش ورزش سه، این خبر دقایقی پیش در وبسایت فدراسیون فوتبال مجارستان منتشر شد. خبری که طبق آن مشهورترین داور فوتبال مجارستان در سن 65 سالگی جان خود را از دست داد.

تا ماه ها قبل از مرگش ، او به طور مرتب در کانال تلویزیونی ورزشی مجارستان به اسم یک کارشناس ظاهر می شد. اگرچه وی اخیراً به ویروس کرونا مبتلا شده و منجر به بستری شدن در بیمارستان شده است ، اما هیچ اطلاعاتی در خصوص علت مرگ وی فاش نشده است.

پل در 14 ژوییه 1955 در شهر میشکولچ متولد شده بود و پیروز ترین چهره بین المللی فوتبال مجارستان در طول چند دهه به تعداد می آمد.

ساندرو پل قضاوت را از سن 15 سالگی شروع نموده و بعد از ورود به این حرفه در سال 1978 و حرفه ای شدن در سال 1982 و بعد از یک دوره مربیگری فوتبال از دهه 1990 به اسم یک داور بین المللی مشغول به کار شد. پس از آنکه فدراسیون فوتبال مجارستان از سال 1988 او را به مسابقات بین المللی اعزام کرد.

اولین قضاوت های سنگین ساندرو پل در عرصه بین المللی به مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 در قطر برمی گردد که ایران در این مسابقات در بین 6 تیم پنجم شد. اما معروفیت جهانی او در سال های بعدتر به وقوع پیوست. زمانی که در بین سال های 94 تا 97 چهار بار از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال به اسم برترین داور جهان برگزیده شد.

او راهنمایی مسابقات عظیمی مثل فینال لیگ قهرمانان اروپا، فینال جام جهانی و فینال جام یوفا را برعهده داشته و البته در دربی تهران هم یکبار قاضی میدان بوده است.

ساندرو پل بعلاوه داور میدان بسیار حساس و سرنوشت ساز ایران و استرالیا است و مردم ایران خاطره خوبی از در آغوش کشیده شدن او به وسیله حمید استیلی در سرانجام مسابقه دارند.

در مجموع ساندرو پل در 70 مسابقه بین المللی سوت زده که از این تعداد 30 مسابقه بازی بین تیم های ملی بوده است. البته سال های اوج او پیش از جام جهانی 1998 و با اشتباه او در ملاقات منچستریونایتد و فاینورد به سرانجام رسید و به همین علت هم در جام جهانی 98 فرانسه قضاوت نکرد.

با این حال او دریک بازی محبت آمیز ایتالیا و انگلیس در سال 2000 از قضاوت خداحافظی کرد و بعد از آن در سمت های مختلف اجرایی به کار ادامه داد و سال ها عضو کمیته داوران فیفا بود.

پل داوری است که ایرانی ها خاطرات خوبی از او دارند. چه در زمان قضاوت فینال جام جهانی که محمد فنایی یاری دومش بود و چه در روز بازی ایران و استرالیا که اگرچه هرگز سوتی به سود ایران نزد اما نمی توان از کنار آن صحنه ای را که از خوشحالی دیوانه وار او را در آغوش می گیرند، گذشت.او یکبار هم به ایران آمده و در یک دربی جنجالی مسابقه دربی را قضاوت نموده؛ مسابقه ای که با نتیجه 3 بر یک به سود آبی ها سرانجام یافت و البته یک تصمیم بحث برانگیز هم داشت.

ساندرو پل بعلاوه در سال 2000 نشان لیاقت را از نخست وزیر مجارستان دریافت نموده است. محبوبیت او در کشور مجارستان نه تنها به خاطر عملکردش به اسم داور بلکه به اسم یک مدیر ارزیابی می گردد. داوری که با حضور در فینال جام جهانی 1994 آخرین نشانه فوتبال رو به زوال رفته کشوری بود که در دهه 1950 برترین و عظیم ترین ستاره های فوتبال جهان را داشت و برترین تیم فوتبال جهان بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1603

به "داور خاطره ساز برای ایرانیان درگذشت، سوت خاتمه قاضی ایران و استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داور خاطره ساز برای ایرانیان درگذشت، سوت خاتمه قاضی ایران و استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید