خبرنگاران گرم شدن هوا و احتمال شیوع تب کریمه کنگو در گلستان

به گزارش مجله نیلوفری، گرگان - خبرنگاران - بیماری تب کریمه کنگو هر ساله و با گرم شدن هوا ساکنان استان گلستان را تهدید می نماید.

خبرنگاران گرم شدن هوا و احتمال شیوع تب کریمه کنگو در گلستان

رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی پرورش دهندگان دام احتمال انتقال این بیماری از دام به انسان و گسترش آن را افزایش می دهد و از آنجا که گلستان یکی از قطب های پرورش و فراوریات دامی است؛ این آسیب جدی تر به نظر می رسد.

تب کریمه کنگو با ویروس منتقل می گردد، این بیماری نخستین بار در سال 1944 در کریمه شبه جزیره ای در اوکراین مشاهده شد، سپس در سال 1969 در کشور کنگو هم جان چند انسان را گرفت.

تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است که به وسیله گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می گردد.

کارشناس اداره کل دامپزشکی گلستان در این باره گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو ذبح دام در کشتارگاه و تهیه گوشت از قصابی های معتبر است.

سید مصطفی صداقت به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: اداره کل دامپزشکی گلستان از ابتدای هر سال برای مقابله با شیوع تب کریمه کنگو عملیات سم پاشی رایگان دام و صندلی های دامی را اجرا می نماید.

وی اضافه نمود: از ابتدای سال جاری با اعزام گروه های دامپزشکی 49 هزار و 225 راس دام زنده و 187 هزار و 450 متر مربع صندلی نگهداری دام با هدف جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو سم پاشی شد.

به گفته وی، عملیات سم پاشی علیه بیماری تب کریمه کنگو توسط نیروهای دامپزشکی استان گلستان همچنان ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان نیز با بیان این که گرم شدن هوا افزایش کنه در دام ها را به دنبال دارد، گفت: شیوع تب کریمه کنگو در استان به ویژه در تابستان محتمل بوده و از دامداران و افراد مرتبط با نگهداری و کشتار دام در منطقه درخواست می گردد با حساسیت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

غلامرضا محرابی اضافه نمود: برای مقابله با تب کریمه کنگو در استان گلستان ضروریست دامداران منطقه از نقل و انتقال، خرید و فروش دام های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری و با استفاده از سموم مناسب صندلی های دامی را بطور مستمر ضدعفونی و از جداسازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دام بپرهیزند.

وی همچنین از افراد مشغول به کار در واحدهای عرضه گوشت قرمز در گلستان خواست هنگام خرد کردن گوشت از دستکش استفاده نمایند چون تماس انسان با خون و بافت های آلوده می تواند بیماری زا باشد.

وی اضافه نمود: شهروندان نیز گوشت های بدون برچسب و مهر دامپزشکی نخرند و پس از خرید گوشت دست کم 24 ساعت در یخچال و دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری نموده و سپس مصرف نمایند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: افراد مشغول در کشتارگاه های دام نیز در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در هنگام ذبح و یا بروز علایم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

در گلستان 300 هزار راس دام سنگین و حدود 2 میلیون راس دام سبک وجود دارد .

دامداران گلستان سالانه 368 هزار تن شیر خام و 29 هزار و 300 تن گوشت قرمز فراوری می نمایند که در فراوری شیر رتبه نهم و در فراوری گوشت قرمز رتبه یازدهم کشور را در اختیار دارند.

اقتصاد گلستان با جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت، بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری پایدار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 916

به "خبرنگاران گرم شدن هوا و احتمال شیوع تب کریمه کنگو در گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گرم شدن هوا و احتمال شیوع تب کریمه کنگو در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید