خبرنگاران چرایی کاهش استفاده از ماسک در اصفهان و افزایش آمار بیماران کرونایی

به گزارش مجله نیلوفری، اصفهان- خبرنگاران - میزان استفاده از ماسک در بین مردم اصفهان از اوائل تابستان سال جاری بهبود یافت و به 75 درصد رسید ولی رعایت این موارد مهم پروتکل بهداشتی برای مقابله ویروس کرونا این روزها به شدت کاهش یافته است، چرا این ویروس که زیست اجتماعی مردم را به خطر انداخته با تردید به آن نگاه می گردد، آیا در توانمندسازی مردم برای رعایت موازین بهداشتی واقعی کوشش نموده ایم؟ مشکل کار در کجاست و راهکارهای مشارکت همه در تحقق این مهم چیست؟

خبرنگاران چرایی کاهش استفاده از ماسک در اصفهان و افزایش آمار بیماران کرونایی

پس از شیوع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور و استان اصفهان، مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پزشکان چندین راه حل را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، توصیه و شیوه نامه های بهداشتی ابلاغ کردند که با فراز و نشیب هایی همراه بود و در ابتدای امر با مسائل زیادی از جمله کمبود فراوری و عرضه لوازم پیشگیری در بازار و جوابگو نبودن به تقاضای زیاد مردم روبرو شد.

استفاده از ماسک یکی از این شیوه نامه های بهداشتی است که اهمیت آن روز به روز افزایش یافت و با توجه به اوج دریافت مجدد بیماری کرونا از یک ماه گذشته در شهرهای عظیم، استفاده از آن در تهران، اجباری و برای سرپیچی از آن جریمه های نقدی در نظر گرفته شد.

میزان استفاده از ماسک در اصفهان پس از اعمال محدودیت های فصل بهار و همچنین ابلاغ شیوه نامه های بهداشتی به واحدهای صنفی برای بازگشایی و از سرگیری فعالیتشان، رو به بهبودی رفت تا آنجا که در تیر ماه و پس از راه اندازی پویش همگانی من ماسک می زنم به بیش از 75 درصد رسید و تحسین مقام های ارشد کشور و کارشناسان را بهمراه داشت اما به مرور زمان این آمار کاهش یافت و امروز اعدادی بین 37 تا 50 درصد عنوان می گردد.

اصفهان یکی از مناطقی است که با رشد چشمگیر مبتلایان به کرونا و تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان ها در هفته های اخیر روبرو شد و مسوولان و پزشکان یکی از مهمترین دلایل آن را کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سطح جامعه بویژه کمرنگ شدن استفاده از ماسک عنوان می نمایند.

استفاده نکردن مردم از ماسک دلیل افزایش آمار بیماران کرونایی

استاندار اصفهان، استفاده نکردن از ماسک توسط مردم را دلیل افزایش مبتلایان به کرونا در استان اصفهان دانست و تاکید نمود که از میان 47 شهر با شرایط قرمز در کشور اصفهان، نجف آباد، کاشان و خمینی شهر از جمله شهرهایی هستند که کمتر از ماسک استفاده می نمایند که جای تاسف دارد.

عباس رضایی اضافه نمود: آنچه باعث نگرانی است درصد پایین استفاده از ماسک در استان اصفهان است زیرا براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر تنها 37 درصد از مردم استان از ماسک استفاده می نمایند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان میزان استفاده از ماسک در میان مردم این خطه در زمان حاضر را حدود 50 درصد اعلام و خاطرنشان کرد که این میزان در بین متصدیان واحدهای صنفی کمتر است.

سید مهدی میرجهانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران درباره آمار 37 درصد اضافه نمود: این نرخ، میانگین استفاده از ماسک در بخش های مختلف مانند اماکن عمومی، مردم و واحدهای صنفی است.

از هزینه ها تا عادی شدن کرونا و اعتقاد به قضا و قدر

مردم و کارشناسان دلایل مختلفی را برای بی توجهی یا کم توجهی تعدادی از مردم به شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در اصفهان عنوان می نمایند و تاکید دارند که این دلایل باعث کاهش آمار ماسک زدن شده است، آنها آمار متفاوتی از میزان استفاده از ماسک اعلام می نمایند اما همگی قبول دارند که رعایت این پروتکل بهداشتی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

یکی از کارکنان مراکز درمانی اصفهان با بیان اینکه استفاده از ماسک در مکان هایی مانند اداره ها که بدون ماسک اجازه ورود نمی دهند، خوب است، گفت: اما در سایر اماکن میزان استفاده از ماسک کمتر شده است که بسته به محله و سطح اجتماعی و مالی مردم تفاوت دارد.

عباسیان در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه میزان استفاده از ماسک در محله هایی که سطح مالی متوسط یا پایین دارد نسبت به سایر نقاط، بیشتر کاهش یافت، اضافه نمود: بنظر می آید میزان استفاده ماسک در بین مردان کمتر از زنان است و بعضی از افرادی که ماسک نمی زنند، تصور می نمایند بدلیل اینکه تا کنون این بیماری را ندریافتد، دیگر به آن مبتلا نمی شوند.

رستگارمهر یکی از شهفرایندان خمینی شهر در غرب اصفهان نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت که استفاده از ماسک در مکان هایی که الزامی است مانند اداره ها، جا افتاده است اما در میان مردم عادی و در سطح معابر عمومی خیلی از افراد هنوز از ماسک استفاده نمی نمایند.

ماسک ها به مردم رایگان داده گردد

وی با بیان اینکه ممکن است تامین و خرید ماسک بصورت روزانه برای افراد عامی، کار آسان و ارزانی نباشد، اضافه نمود: بعضی از مردم بویژه آنها که شغل آزاد دارند یا بیکار هستند خرید ماسک را هزینه اضافه می دانند.

وی با اشاره به اینکه بنظر می آید بحران کرونا برای عده ای از مردم عادی شده است و اعتقاد دارند که باید با آن زندگی کرد، توضیح داد: بنظرم ماسک در زمان حاضر تنها راه جلوگیری از بیماری کروناست و ضروری است که ماسک مناسب و رایگان در اختیار مردم قرار گیرد تا استفاده از آن به نرخ قابل قبول برسد.

خامسی یکی از شهفرایندان اصفهانی میزان استفاده از ماسک در بین مردم را حدود 40 درصد دانست و تاکید نمود افرادی که ماسک نمی زنند هنوز ابعاد فاجعه بیماری کرونا را درک نکردند.

زهرا راهداری یکی از شهفرایندان اصفهانی است که به هزینه های خرید ماسک اشاره نمود و گفت: قیمت هر ماسک بین یکهزار و 300 تا 2 هزار تومان است و بعنوان مثال یک خانواده پنج نفره برای خرید ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی نماینده باید بخشی از درآمد خود را اختصاص دهد اما برای بعضی افراد مانند کارگران یا مهاجران که حقوق کمی دارند، خرید و استفاده از ماسک اولویت ندارد.

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: بعضی افراد مسن، زنان خانه دار یا افرادی که در هیاهوی فضای مجازی نیستند و درآمد آنها نیز کم است بدلیل ناآگاهی یا سطح مالی پایین به استفاده از ماسک کم توجهی یا بی توجهی می نمایند.

یکی از شهفرایندان اصفهانی نیز با اشاره به اینکه کمتر از 50 درصد مردم از ماسک استفاده می نمایند، خاطرنشان کرد که سالمندان بهتر این موضوع را رعایت می نمایند.

مریم کاویانی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه جوانان بدون ماسک بسیار به چشم می خورند، اضافه نمود: بنظر می آید عادی سازی شرایط برای مردم و ترجیح دادن مسائل مالی بر سلامت از دلایل کاهش استفاده از ماسک در سطح جامعه است.

حسینی یکی از جوانان اصفهانی که از ماسک در بیشتر مواقع استفاده نمی کند در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران درباره دلیل این کار گفت: بسیاری از افراد را می شناسم که با وجود رعایت کردن کامل پروتکل های بهداشتی به کرونا مبتلا شدند که نشان می دهد این کارها مانند ماسک زدن چندان موثر نیست و اگر قرار باشد این بیماری را بگیرم به آن مبتلا می شوم.

وی با بیان اینکه انگیزه چندانی برای استفاده از ماسک ندارد، توضیح داد: در بعضی اخبار آمده است که مردم عادی از ماسک پارچه ای استفاده نمایند از طرف دیگر مطالبی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است مبنی بر اینکه این ماسکها کارایی چندانی در برابر ویروس کرونا ندارد و اگر قرار باشد که ماسک سه لایه بخریم و فقط یک بار از آن در روز استفاده کنیم برای من و خانواده ام هزینه بر است.

ضرورت افزایش درک تهدید بیماری از سوی همه

یک متخصص پزشکی اجتماعی نیز اعتقاد دارد که عده ای از مردم هنوز به تهدید درک شده ای از بیماری کرونا نرسیدند و بهمین دلیل شیوه نامه های بهداشتی از جمله ماسک زدن را رعایت نمی نمایند.

پرستو گلشیری با بیان اینکه آگاهی مردمی بواسطه اطلاع رسانی از کرونا افزایش یافته و مطالب آموزشی بسیاری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر می گردد تا میزان حساسیت درک شده در بین مردم نسبت به این پدیده افزایش یابد، اضافه نمود: عده ای از افراد هنوز به درک مناسبی از این شرایط نرسیدند و گمان می نمایند که آنها بیمار نمی شوند یا اگر بیمار شوند، فوت نمی نمایند که همین امر باعث چنین رفتارهایی می گردد.

این عضو هیات علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: موضوع کرونا و سلامت نیز برای عده ای از مردم نیز بدلیل دغدغه های فکری در اولویت نخست قرار ندارد.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگاران به دسته های مختلفی از افرادی که از ماسک استفاده نمی نمایند، اشاره نمود و گفت: بخشی از آنها به قضا و قدر معتقدند و می گویند که اگر قضا باشد آنها به این بیماری مبتلا می شوند و از آن گریزی نیست.

حسن ثقفیان با بیان اینکه عده ای دیگر بطور احساسی و عاطفی با این موضوع برخورد می نمایند، اضافه نمود: دسته ای از افراد هنوز بیماری کرونا را جدی ندریافتد.

وی به خسته شدن مردم از شرایط و محدودیت های ناشی از کرونا اشاره و توضیح داد: این موضوع مختص ایران نیست و در بسیاری دیگر از کشورها نیز به چشم می خورد و در آنها هم رعایت پروتکل های اجتماعی کاهش یافته است.

این استاد دانشگاه، نا امیدی نسبت به آینده و لجاجت با سیستم را نیز از دیگر دلایل استفاده نکردن از ماسک خواند و گفت: بیشتر این افراد از آسیب های استفاده نکردن از ماسک آگاهند زیرا اطلاع رسانی خوبی در سطح جامعه در این زمینه انجام شده است اما این کار آنها باعث می گردد که افرادی که درست رفتار می نمایند نیز گریبانگیر این آسیب ها شوند.

اجباری کردن ماسک همراه با سازوکار صریح و مورد پذیرش باشد

کاهش استفاده از ماسک در کشورمان بویژه در شهرهای عظیم در هفته های اخیر نگرانی شدیدی ایجاد کرد بطوریکه تدابیری مانند طرح اجباری کردن ماسک در تهران به اجرا گذاشته شد و به گفته عباس رضایی استاندار اصفهان، اعمال جریمه برای افرادی که از ماسک استفاده نمی نمایند پس از تهران از هفته های آینده برای استان ها اجرا می گردد.

رضا فدایی مدیر گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان نیز با تاکید بر اینکه در شرایط موجود و حاد شدن بیماری کرونا به اجرای طرح اجباری شدن ماسک به شدت احتیاج داریم، گفت: این کار باعث می گردد تا این کار به فرهنگ تبدیل گردد.

سید مهدی میرجهانیان مدیر بهداشت محیط اصفهان نیز با بیان اینکه بی خیال شدن مردم نسبت به بیماری کرونا یکی از مهمترین دلایل کاهش استفاده از ماسک در اصفهان است، اجباری کردن ماسک و در نظر دریافت جریمه برای رعایت نکردن آن را مفید دانست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه در روزهای اخیر گزارشی مبنی بر بهبودی میزان استفاده از ماسک در این خطه گزارش نشده است، توضیح داد: موافق اجباری شدن استفاده از ماسک هستیم اما باید ساز و کار مشخصی برای آن تعریف گردد.

آرش نجیمی اضافه نمود: این ساز و کار باید قانونی، روشن، صریح و مورد پذیرش جامعه باشد تا نتیجه بخش گردد.

یکی از شهفرایندان اصفهان نیز با بیان اینکه با اجباری شدن استفاده از ماسک موافق است، شرح داد: ماسک فقط یک راه کاهش احتمال ابتلا به کرونا بوده و به معنی حل مسئله نیست بنابراین نباید با تاکید بر ماسک از راه حلی دیگر غافل شد.

کوشا محمدی با بیان اینکه مدیران باید سیاست مشخصی در روبروه با کرونا داشته باشند، اضافه نمود: اگر مسوولان موضوع را جدی بگیرند مردم هم بیشتر متوجه موضوع شده و بهتر رعایت می نمایند.

اعظم غریبی یکی از زنان خانه دار اصفهان تاکید نمود که با طرح ماسک اجباری کاملا موافق است و اگر امکان کنترل دورهمی ها هم وجود داشت، بسیار خوب می شد.

اما به گفته راهداری شهفرایند اصفهان پرداخت جریمه نقدی برای افراد متمول که به شیوه نامه های بهداشتی بی توجهند، اهمیت ندارد اما در این میان افراد کم درآمد متحمل ضرر می شوند.

معین جهانبخش شهفرایند دیگر اصفهانی با بیان اینکه یکی از مبتلایان به کرونا بوده است، تاکید نمود که با طرح اجباری کردن ماسک موافق است زیرا همه پزشکان و متخصصان روی آن اتفاق نظر دارند اما بنظر می آید هنوز بسیاری از مردم این ویروس را باور ندارند.

شیرین فارسی یک کارمند شاغل در اصفهان نیز با بیان اینکه استفاده از ماسک از نظر روحی و روانی بار مثبتی برای جامعه در این شرایط بهمراه دارد، توضیح داد: با اجباری شدن استفاده از ماسک موافقم اما به شرطی که رعایت سایر شیوه نامه های بهداشتی نیز در جامه نهادینه گردد.

کاویانی دیگر شهفرایند اصفهانی نیز با تاکید بر اینکه به شدت موافق با اجباری شدن استفاده از ماسک است، گفت: اگر از ابتدای شیوع بیماری کرونا، ماسک زدن اجباری شده و ترددها تا این حد آزاد نمی شد، امروز به آمار بالای مبتلایان و مرگ و میر نمی رسیدیم.

جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز اجرای طرح هایی مانند اخذ جریمه را یکی از نسخه های اولیه روان شناسی اجتماعی برای برخورد با چنین پدیده هایی خواند و گفت: بعضی مسائل اگر با جبر همراه گردد، درونی خواهد شد که یکی از نمونه های شاخص آن بستن کمربند ایمنی است که در سال های گذشته در کشورمان رعایت نمی شد اما با اعمال جریمه های نقدی و سخت گیری، امروز به یک فرهنگ و هنجار تبدیل شده است.

ثقفیان با بیان اینکه جبر باید همراه با نظارت باشد، اضافه نمود: امروز تهیه کردن ماسک کار غیر ممکنی نیست و مردم اگر بخواهند می توانند حتی از ماسک های پارچه ای موجود در بازار نیز استفاده نمایند.

با این حال تعدادی از مردم نیز مخالف اجرای طرح هایی مانند ماسک اجباری هستند و اعتقاد دارند که این برنامه ها، موقتی و زودگذر خواهد بود و پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می گردد.

کارشناسان تاکید دارند که تفاوتی بین گروه های سنی مختلف درباره استفاده از ماسک وجود ندارد و ماسک های جراحی ساده و پارچه ای برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در زمان حاضر برای مردم مناسب است؛ به گفته کارشناسان در صورت استفاده از ماسک پارچه ای ضروری است که هر روز پس از استفاده شسته شده و سپس توسط اتو خشک گردد و ماسک سه لایه نیز فقط برای چند ساعت در یک روز قابل استفاده است.

محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و داروی کشور نیز بیست و دوم مهر جاری خاطرنشان کرد: ماسک های سه لایه در داروخانه ها با قیمت مصوب یکهزار و 300 تومان در اختیار مردم قرار می گیرد و فروش ماسک با قیمت بیش از این رقم مصداق گرانفروشی است.

وی اضافه نمود: از حدود 90 روز پیش قیمت ماسک به نرخ یکهزار و 300 تومان معین شده اما اجرا نشده بود و در این مدت نیز شاهد بودیم که ماسک سه لایه با قیمت های بیشتر به دست مردم می رسد اما توزیع ماسک در داروخانه ها آغاز شد و طبق دستور رئیس جمهوری رعایت قیمت مصوب ماسک برای عرضه به مردم باید اجرا گردد.

استان اصفهان در شرایط قرمز و حاد بیماری کرونا واقع شده است و در زمان حاضر یکهزار و 651 بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند که از میان آنها 325 بیمار در بخش مراقبت های ویژه (ICU) تحت درمان قرار دارند.

نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کرونا در کشور از حدود یک ماه گذشته فرایند صعودی به خود گرفت و به دنبال این فرایند افزایشی، موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 بطور بی سابقه افزایش یافت.

بنا به گزارش وزارت بهداشت، تا کنون بیش از 513 هزار نفر بطور قطعی به بیماری کرونا مبتلا شدند که از میان آنها بیش از 29 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1129

به "خبرنگاران چرایی کاهش استفاده از ماسک در اصفهان و افزایش آمار بیماران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرایی کاهش استفاده از ماسک در اصفهان و افزایش آمار بیماران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید