جزئیات تخصیص وام کم بهره به استارت آپهای آسیب پذیر

به گزارش مجله نیلوفری، در حالیکه شب گذشته وزیر ارتباطات از ارائه تسهیلات کم بهره برای جلوگیری از تعدیل نیرو کسب وکارهای اینترنتی اطلاع داد، اما شواهد نشان می دهد که این تسهیلات فقط به 3 گروه استارتاپی تعلق می گیرد.

جزئیات تخصیص وام کم بهره به استارت آپهای آسیب پذیر

به گزارش خبرگزاری مالی ایران، شب گذشته محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: به کسب و کارهای اینترنتی که با شیوع کرونا، دچار رکود شده و مجبور به تعدیل نیرو شده اند، وام کم بهره تامین نقدینگی پرداخت می گردد.

وی گفت: از پول وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری به این شرکت ها وام کم بهره تأمین نقدینگی پرداخت می کنیم تا تعدیل نیرو متوقف گردد. شرکت های بیمه و مالیات هم تسهیلاتی برای این شرکت ها لحاظ کردند.

جزئیات تسهیلات اضطراری نوآفرین

آنالیز ها نشان می دهد که تسهیلات اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات تحت عنوان تسهیلات اضطراری نوآفرین به کسب و کارهای اینترنتی تعلق می گیرد.

در جزئیات این طرح آمده است: باتوجه به مسائل پیش آمده برای بعضی از کسب و کارهای نوین در اثر شیوع بیماری کرونا، با همکاری و مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام به پرداخت تسهیلات اضطراری به کارآفرینان و فن آفرینان این دسته از فعالیت ها خواهد شد.

این تسهیلات به کسب و کارهایی که در سامانه ایران نوآفرین ثبت نام نموده و اطلاعات فعالیت خود را در آن درج نموده اند، پرداخت می گردد.

تسهیلات مذکور به منظور حفظ میزان اشتغال فعلی، یاری به ادامه فعالیت کسب و کارها و گذر از شرایط پیش آمده با کارمزد 5 درصد و تنفس تا شهریورماه و تسویه تا خاتمه سال 1399 است.

لذا کسب و کارهای آسیب دیده، باید تعداد کارکنان فعلی خود را به همراه اطلاعات فعالیتی در سامانه نوآفرین اعلام و درخواست خود به همراه تعهد عدم تعدیل نیروی کار را ثبت نمایند.

این سامانه پس از آنالیز موارد اعلامی و تطبیق آن با اطلاعات مندرج در سایر سامانه ها از جمله سامانه تامین اجتماعی، نسبت به تایید موارد و محاسبه پرداخت حداقل حقوق به تعداد کارکنان کسب و کار اقدام می نماید.

تسهیلات در خاتمه هر ماه و پس از ارسال مستندات حقوق پرداختی توسط کسب و کار، به شرط عدم تعدیل نیروی کار برای یک دوره سه ماهه قابل پرداخت خواهد بود و اطلاعات آن (از جمله؛ نام کسب و کار دریافت نماینده، تعداد اشتغال و میزان تسهیلات) در سامانه ایران نوآفرین با شفافیت کامل اعلام خواهد شد.

مطابق با شرایط درنظر گرفته شده، صندوق نوآوری و شکوفایی با تخصیص مبلغ 30 میلیارد تومان در این طرح مشارکت نموده است.

ارائه تسهیلات تنها به 3 دسته فعالیت استارتاپی

این درحالی است که به نظر می رسد این تسهیلات محدود به 3 دسته خدمت است که شامل کسب و کارهای اینترنتی تحویل غذا، ارائه خدمات در محل و فروش بلیط و تور گردشگری می گردد و در هر سه حوزه، تعداد بازیگران نسبت به سایر کسب و کارهایی که این روزها با بحران روبرو هستند، بسیار محدود است.

در این راستا امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات که طرح نوآفرین در مجموعه تحت امر وی ایجاد شده است، در توئیتر نوشت: کرونا نفس استارت آپ ها را گرفته است.

وی با بیان اینکه منابع و اجازه های قانونی ما هم محدود است، گفت: در حوزه های آسیب پذیرتر 3 ماه حقوق را به صورت وام کم بهره می دهیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ثبت درخواست به وسیله مراجعه به سایت ایران نوآفرین ممکن است، تاکید نمود: منابع ما کم است، اما شفاف و مسئولیت پذیر هستیم. انتخاب با معیارهای کمی است و مشخصات گیرندگان هم منتشر می گردد.

در همین حال سعید روشنی مشاور نوآوری رئیس سازمان فناور اطلاعات و مجری طرح نوآفرین نیز در پاسخ به انتقاد کاربران از این محدودیت تسهیلات در نظر گرفته شده در توئیتر نوشت: امیدواریم به زودی حوزه های بیشتری را پوشش دهیم.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 760

به "جزئیات تخصیص وام کم بهره به استارت آپهای آسیب پذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تخصیص وام کم بهره به استارت آپهای آسیب پذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید