قوانین استفاده از بلیت مترو در ایران

به گزارش مجله نیلوفری، مترو به عنوان یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در ایران و سایر کشورهای دنیا شناخته می گردد. این وسیله حمل و نقل علاوه بر کاهش هزینه های زندگی، به کاهش آلودگی محیط زیست و سرعت در رفت و آمدهای بین شهری منجر می گردد.

قوانین استفاده از بلیت مترو در ایران

افزایش سرعت رفت و آمد در تمامی شهرها حائز اهمیت است، با این حال در شهرهای شلوغی همچون تهران، اصفهان و شیراز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و عدم توجه به این مسئله با از بین رفتن بسیاری از فرصت های زندگی برای شهروندان در شهرهای شلوغ و پرجمعیت همراه خواهد بود.

بلیت مترو در ایران و از زمانی که اولین خط مترو در ایستگاه صادقیه افتتاح شد، سیر تحولات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است.

شما برای استفاده از مترو باید بلیط تهیه کنید و برای خرید بلیط باید با انواع بلیط ها و کارایی آن ها آشنا شوید. در این بخش به آنالیز این موارد می پردازیم.

ابتدایی ترین بلیط مترو در ایران

اولین بلیط مترو در ایران، بلیت های کاغذی 1500 ریالی و به زبان عامیانه بلیت های 150 تومانی بوده اند. مسافر می توانست تا زمانی که از شبکه مترو خارج نشده است، در تمام ایستگاه هایی که تا آن موقع به بهره برداری رسیده بود از همان بلیط 150 تومانی استفاده کند.

علاوه بر بلیط کاغذی می توان به بلیت کارتی مدت دار که با عنوان بلیط اعتباری نیز شناخته می شد اشاره نمود. این بلیط ها دارای چهار رنگ مختلف و اعتبار متفاوت بودند.

اعتبار یک ماهه به رنگ نارنجی و به مبلغ 4700 تومان، اعتبار سه ماهه به رنگ آبی و به مبلغ 13300 تومان، اعتبار شش ماهه به رنگ سبز و به مبلغ 23400 تومان و یکساله به رنگ قرمز با مبلغ 39600 تومان عرضه می شد.

بلیت های 60 تا 720 سفره

این بلیط ها از سال 1378 وارد چرخه مترو ایران شدند. بر این اساس، بلیت های 60 سفره به رنگ نارنجی، بلیت های 180 سفره به رنگ آبی، بلیت های 360 سفره به رنگ سبز و بلیت های 720 سفره به رنگ قرمز بودند.

این بلیط ها قابل انتقال به دیگران بود و حتی قابلیت شارژ مجدد داشت. هیچ گونه احتیاجی به الصاق عکس بر روی بلیط نبود و اعتبار آن باطل نمی شد.

بلیت های هوشمند

از مهر ماه سال 1381 فروش کارت های اعتباری اولیه متوقف شد و بلیط های هوشمند بدون تماس (CSC)، در اختیار مسافران نهاده شد.

صدور این کارت ها یک پیشرفت مشهود در حمل و نقل کشور بود. از مزایای بلیط های هوشمند امکان استفاده از تخفیف با توجه به گروه مسافران، قابلیت شارژ مجدد کارت و برخورداری مجدد از تخفیفات بر اساس مبلغ شارژ شده، قابلیت انتقال کارت به دیگران و امکان استفاده مشترک از کارت هنگام عبور از گیت بود؛ دارنده کارت هوشمند نیز می توانست در هر زمان با مراجعه به باجه های فروش اقدام به استرداد بلیت و دریافت وجه باقی مانده نماید.

سیستم AFC در مترو

این سیستم به دنبال احتیاج شرکت های مترو به سیستم های هوشمند جمع آوری کرایه راه اندازی شد. مطالعات مربوط به راه اندازی این سیستم در سال 1380 شروع شد و طراحی، نصب و اجرای آن تا سال 1382 به طول انجامید. ای اف سی مخفف کلمه Automatic Fare Collection و به معنای سامانه فروش و جمع آوری اتوماتیک کرایه است.

بلیت های مغناطیسی

این بلیط ها نیز به صورت رنگی و فلش دار بودند. فلش ترسیم شده بر روی بلیط برای راهنمای کاربران جهت وارد کردن بلیت به ریدر گیت طراحی شده بود و نوار پشت کارت نیز برای دریافت اطلاعات کاربر به صورت مغناطیسی بود.

کارت های هوشمند بدون تماس

این کارت ها با امنیت بالایی طراحی شده اند. استفاده از آن ها به ریدر گیت احتیاج ندارد. این سیستم به RFID شهرت دارد و استفاده از آن برای کاربران بسیار راحت و بدون دردسر است.

یکی از مهم ترین علل محبوبیت این کارت ها در تمامی نقاط دنیا امکان انجام برنامه ریزی های گسترده در شبکه های سیستماتیک آن ها است.

بلیت الکترونیک

بلیت های الکترونیکی مهم ترین و موثرترین پیشرفت های اجرا شده در خط متروی ایران است که منجر به تحولات بسیار بزرگی در این سیستم شد و توانست جهت تکامل بلیت مترو در ایران را تسریع بخشد. درخصوص مزایای استفاده از کارت های الکترونیک می توان گفت:

  • این بلیط ها برای استفاده از اتوبوس های درون شهری در تهران نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • به وسیله این کارت ها می توانید هزینه پارکومترها برای پارک خودرو را پرداخت کرد.
  • پرداخت هزینه تاکسی های ایستگاه های مختلف مترو نیز با این کارت امکان پذیر است.

بلیت های QR

هر کدام از بلیت های QR دارای بارکد منحصر به فردی هستند که با قرار دادن آن بر روی صفحه نمایشگر گیت، تردد شما را امکان پذیر می نماید.

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری گیت ها، بهبود خدمات به مسافران به دلیل افزایش سرعت تردد، عدم امکان کپی از روی کارت ها، بسترسازی مناسب جهت توسعه خدمات و سرویس های بهتر به مسافران و مواردی از این دست را می توان مهم ترین فواید این بلیت ها برشمرد.

بلیط های تک سفره و چند سفره با بارکد دو بعدی

این بلیت ها قابلیت ذخیره اطلاعات انبوه را دارند و به همین علت در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این کارت ها به عنوان بارکد شناسه کالاها، بلیت قطارهای بین شهری، شناسه کارت پرواز و به مجوزهای تردد همانند بلیت مراکز تفریحی و توریستی نیز دیده شده است، اما بیشترین استفاده از آن به خطوط مترو باز می شود.

کارت متروی ایزی پی

ezpay یک دستگاه خود پرداز است که در ایستگاه های مترو نصب شده و کارت های ایزی پِی را شارژ می نماید. مردم تهران این کارت ها را با عنوان کارت مترو می شناسند و بدون پرداخت پول نقد اقدام به خرید کارت و یا افزایش شارژ می نمایند.

این کارت ها منجر به افزایش سرعت در فرایند شارژ کارت ها و بلیت های تک سفره به صورت QR بدون اتلاف وقت در صف های طولانی برای دریافت شارژ یا کارت شده است.

بلیت های اعتباری و QR-code آخرین تکنولوژی مورد استفاده در متروهای ایران

در حال حاضر آخرین تکنولوژی مورد استفاده در متروهای ایران، بلیت های اعتباری و QR-code است که از جنس کاغذ بوده و به راحتی فراوری می شوند.

این کارت ها آسیب های زیست محیطی را به دنبال ندارند و کارایی بسیار بالایی دارند. استفاده از این کارت ها منجر به افزایش بهره وری از زمان می شود و هزینه های مربوط به رفت و آمد را به شدت کاهش می دهد. امروزه توصیه مکرر شرکت بهره برداری متروی تهران به مسافران، استفاده از کارت های اعتباری هوشمند است.

ایراننکات سفر

منبع: الی گشت
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1209

به "قوانین استفاده از بلیت مترو در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین استفاده از بلیت مترو در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید