معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران

به گزارش مجله نیلوفری، آشنایی شرکت های مسافربری قطار ایران

قطار در بین وسایل حمل و نقل عمومی جز ایمن ترین وسیله ها محسوب می گردد. اولین خط راه آهن ایران بین تهران و شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری سال 1261 احداث شد. استفاده از این وسیله حمل و نقل رفته رفته پیشرفت های خودش را داشت تا سال 1376 که تصمیم بر این شد تا برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور این شبکه ریلی کشور به شرکت های خصوصی واگذار گردد. این فرایند آهسته آهسته پیش رفت تا به امروز که چندین شرکت مسافربری قطار در کشور در حال فعالیت هستند و اکنون بعضی از این شرکت ها کاملا خصوصی هستند. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره شرکت های مسافربری قطار ایران صحبت کنیم. گفتنی است که برای خرید بلیط قطار می توانید با صرف کمترین زمان ممکن از سایت فروش بلیط قطار خبرنگاران اقدام نمایید.

معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران

نزدیک به 10 شرکت مسافربری قطار در ایران وجود دارد که در مسیرهای ریلی کشور فعال هستند، در بین این شرکت بعضی هم هستند که در زمینه قطارهای باری فعال هستند. ایران هم اکنون 13437 کیلومتر شبکه ریلی استاندارد و 96 کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط ریلی عریض دارد. در این مطلب ما شرکت های مسافربری قطار ایران را معرفی خواهیم کرد و توضیحاتی درباره آن ها ارائه می دهیم.

لیست شرکت های مسافربری قطار ایران

گفتنی است که بدانید شرکت های قطاری وانیا ریل، مهتاب سیر جم، راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)، نورالرضا، ریل ترابر سبا، ریل سیر کوثر، جوپار، رعد تبریز و هستیا زیر مجموعه هولدینگ سفیر ریل آسیا هستند، ولی فعالیت هر کدام از آن ها به طور مستقل می باشد.

1- شرکت حمل و نقل ریلی رجا

از قدیمی ترین شرکت های قطار مسافربری ایران رجا است. این شرکت حدود 20 سال در زمینه توسعه و بهبود شرایط ناوگان ریلی کشور فعالیت داشته و به جرات می توان گفت یکی از بهترین ها در زمینه حمل و نقل ریلی کشور به حساب می آید. در حال حاضر شرکت رجا مجهز به قطارهای 5 ستاره و لوکس می باشد و گفتنی است معدود شرکت های مسافربری قطار ایران دارای قطارهای 5 ستاره می باشند. شرکت ریلی رجا یکی از فعال ترین شرکت های مسافربری در زمینه ارائه قطارهای سریع السیر نیز است. برای خرید بلیط قطار می توانید به وسیله وب سایت آنلاین خبرنگاران مراجعه نمایید.

انواع قطارهای رجا

گفتنی است که بگوییم قطار زندگی یکی از بهترین قطارهای شرکت رجا می باشد و بعد از آن قطارهای سیمرغ و پلورسبز در رده قطارهای باکیفیت این شرکت هستند.

قطار اتوبوسی پردیس یکی از بهترین قطارهای سریع السیر کشور است.

2- شرکت قطارهای فدک

مجموعه ریلی فدک یکی دیگر از شرکت های مسافربری قطار ایران می باشد که از مشهورترین و محبوب ترین قطارهای کشور می باشد. این شرکت کار خودش را با خرید 200 واگن آلمانی شروع کرد و اکنون یکی از بهترین شرکت های حمل و نقل ریلی کشور به شمار می آید. هدف شرکت توسعه خدمات ریلی در کلاس های لوکس و در حد استاندارهای جهانی می باشد و هم اکنون این شرکت در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور فعال است و امکان خرید بلیط های قطار آن در سه کلاس عادی (مالی)، تجاری و ویژه به صورت آنلاین امکان پذیر است.

شرکت ریلی فدک به عنوان مالک و بهره بردار قطارهای پنج ستاره، تونسته با بهره گیری از بدنه مدیریتی و کارشناسان متخصص و توانمند پیروز به اخذ گواهینامه های معتبر شده است.

3- شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار

از دیگر شرکت های خصوصی که در زمینه حمل و نقل کشور فعال است، شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار می باشد. جوپار کار خودش را از سال 1381 شروع کرد و در ابتدا در زمینه حمل بار و مسافر تنها 22 واگت تخته پارسی داشت؛ اما با گذشت تنها هفت سال تصمیم به خرید 84 واگن پارسی دیگر گرفت و در سال 93 این شرکت 45 دستگاه واگن آلمانی خرید و در حال حاضر به یکی از عظیمترین شرکت های قطار مسافربری ایران تبدیل شد.

4- شرکت راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)

شرکت بن ریل یکی از شرکت های خصوص عظیم حمل و نقل ایران محسوب می گردد که در سال 1373 تاسیس شد. این شرکت با حدود 10 شروع به کار کرد اما امروزه تعداد واگن های تحت مالکیت این شرکت به 131 عدد رسید. در حال حاضر بخش زیادی از سفرهای ریلی کشور توسط این شرکت انجام می پذیرد و قطارهای راه آهن شرقی بنیاد در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور فعال هستند.

5- مهتاب سیر جم

یکی دیگر از شرکت های مسافربری قطار ایران مهتاب سیر جم نام دارد که در سال 1389 اغاز به کار کرد. پس از گذشت مدت کوتاهی در سال 1392 ناوگان های این شرکت تا حد زیادی توسعه یافته و در مسیرهای مهمی همچون تهران خرمشهر، تهران شیراز و اهواز مشهد فعالیت داشت. در این مدت زمان تعداد واگن های کوپه ای این شرکت به 87 عدد رسید و واگن های اتوبوسی آن به 23 دستگاه رسید.

6- شرکت ریل ترابر سبا

شرکت ریلی دیگر در سال 1388 به لیست شرکت های مسافربری قطار ایران اضافه شد که نام آن ترابر سبا بود. این شرکت فعالیت خودش را با 50 واگن در مسیرهای تهران مشهد و تهران اهواز شروع کرد و در سال بعد یعنی 89 به تعداد واگن های خود اضافه نمود.

این شرکت دارای قطار السیر به نام غدیر می باشد که جز اولین قطارهای کوپه ای سریع السیر ایران می باشد. با قطار سیرالسیر سبا می توانید خیلی سریع و آسوده به مقصدتان برسید. از دیگر قطارهای مهم و با کیفیتی که شرکت ترابر سبا دارا می باشد قطار نگین اتوبوسی و قطار نگین ویژه می باشد.

7- شرکت قطاری نورالرضا

از دیگر شرکت های مسافربری قطار ایران که در سال های اخیر به جمع شرکت های مجهز به قطارهای لوکس پیوسته، شرکت قطاری نورالرضا است. قطار نور VIP در حال حاضر یکی از بهترین قطارهای ایران است که امکانات و خدمات بسیار خوبی را برای مسافران خود فراهم می آورد. قطارهای این شرکت به دلیل بهره گیری از قطعات آلمانی، ایتالیایی و اروپایی از شهرت زیادی برخوردار شده اند.

8- شرکت قطار مسافربری رعد تبریز

در سال 1382 شرکت مسافری رعد تبریز هم به لیست شرکت های مسافربری قطار ایران اضافه شد. این شرکت که یکی از قدیمی ترین ها در زمینه حمل و نقل ریلی کشور محسوب می گردد با هدف توسعه و بهبود شرایط ناوگان حمل و نقلی کشور در تبریز تاسیس و در حال حاضر یکی از فعال ترین شرکت های خصوصی در این زمینه بوده است. از مشهورترین قطارهای این شرکت سهند است.

9- شرکت قطار مسافربری کوثر

یکی دیگر از شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی کشور شرکت قطارهای مسافری کوثر است. این شرکت ریلی در سال 1384 فعالیت خودش را شروع کرد و در ابتدا با 2 رام فعالیت می کرد، اما هم اکنون دارا 5 رام قطار می باشد. از مشهورترین قطارهای این شرکت غزال و کوثر می باشد.

10- شرکت قطار مسافربری وانیا ریل

از دیگر شرکت های خصوصی که زیر مجموعه هولدینگ سفیر هستند وانیا ریل است. این شرکت در مسیرهای مختلف کشور حرکت می نماید و دارای امکانت خوب و قابل قبولی برای مسافران خود است. این شرکت نیز از شرکت های به نسبت قدیمی فعال در زمینه حمل و نقل ریلی مسافری کشور است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 840

به "معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید