تشخیص داروهای تقلبی

به گزارش مجله نیلوفری، داروهای تقلبی یک مسئله مهم در سلامت جهانی تلقی می گردد که تکنولوژی ممکن است یاری کند تا بتوان داروهای تقلبی را از داروهای واقعی، شناسایی کرد.

تشخیص داروهای تقلبی

امکان پیدا کردن داروهای تقلبی مقدور شده

چکیده

داروهای تقلبی یک مسئله مهم در سلامت جهانی تلقی می گردد که تکنولوژی ممکن است یاری کند تا بتوان داروهای تقلبی را از داروهای واقعی، شناسایی کرد.

تعداد کلمات: 525 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

نویسنده: کارین هین من

مترجم: حبیب الله علیخانی

تشخیص داروهای تقلبی

سازمان جهانی دارو گزارش می دهد که 50 % از داروهایی که در بازار جهانی فروخته می شوند، ممکن است داروهای تقلبی باشند. بسیاری از این داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه به فروش می رسند.

خواه به علت نبود قوانین مناسب و خواه به علت اهمال کاری در اجرای قوانین، جاعلین می توانند در کشورهای کمتر پیشرفته، مهر شرکت های دارویی مهم را جعل نمایند. هیچ کمبودی در تقاضا وجود ندارد و بیشتر افراد در پی خرید گزینه های درمانی مقرون به صرفه قیمت تر هستند. سایرین نیز به سادگی سعی می نمایند در پی استفاده از یک مقدار محدود از داروها باشند. بسیاری از می میرند. بیشتر افرادی که داروهای بی کیفیت را انتخاب نموده اند، می میرند. در واقع تنها فردی که از این داروها نفع می برد، افراد متقلبی هستند که این داروها را بسته بندی می نمایند و به فروش می رسانند.

مت کلر (Matt Keller)، محقق آزمایشگاه سرمایه های فکری می گوید: بنابراین، بر طبق آمارهای موجود، این به نظر می رسد که بازار این داروهای تقلبی می تواند از یک میلیارد دلار در سال نیز فراتر رود. کلر می گوید: با پیشرفت تکنولوژی امروزه امکان پیدا کردن داروهای تقلبی مقدور شده است. در واقع باید این سوال پاسخ داده گردد که آیا می تواند تفاوت بین این داروها را متوجه شد؟

کلر می گوید: اگر شما بسته های داروی تقلبی و اصلی را در کنار هم بگذاریم و به آن ها به طور دقیق نگاه کنیم، اغلب هیچ تفاوتی مشاهده نمی گردد.

محققینی مانند کلر در پی راه هایی هستند که بتوانند داروها را پیش از رسیدن به دست مشتری، مورد آنالیز قرار دهند.

بیشتر بخوانید: داروهای دم دستی

کلر می گوید: بنابراین، برای مثال، شما ممکن است مجبور شوید قرص ها را خرد کنید، آنها را با مواد شیمیایی دیگر مخلوط کنید و آنها را بر روی بخش های شناسایی قرار دهید. اما چیزی که ما از یک دستگاه آنالیز توقع داریم، غیر مخرب بودن آن است. در واقع هیچ هزینه پیوسته ای وجود ندارد. بنابراین، شما در اصل وسیله خود را می خرید و از یک نرم افزار تلفن همراه برای آنالیز استفاده می کنید.

در واقع ما یک نرم افزار توسعه داده ایم که دقیقاً به ما در خصوص طیف ها می گوید. و سپس این طیف ها به ما می گوید که آیا دارو واقعی است و یا تقلبی است! در صورتی که دارو اصلی باشد، آیا ماده ای که گفته شده است، در این دارو وجود دارد یا نه؟

محققین در حال کار بر روی توسعه نرم افزارهایی هستند که این وظیفه را انجام دهد. این نرم افزارها در آسیای جنوب شرقی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در حقیقت در این کشورها، داروهای تقلبی بیشتر از بخش های دیگر، مشاهده می گردد.

در نهایت، کلر می گوید: هدف نهایی در اصل مردم داروهایی داشته باشند که هم حقیقی و هم مؤثر باشند.

منبع

https://www.insidescience.org

استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1724

به "تشخیص داروهای تقلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص داروهای تقلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید