بنیاد ملی نخبگان اصلی ترین درگاه ورود نخبگان به زیست بوم فناوری و نوآوری کشور

به گزارش مجله نیلوفری، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بنیاد ملی نخبگان مهمترین نقش را در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور دارد به طوری که هر حرکت کوچک آن می تواند موجی بلند در جامعه ایجاد کند.

بنیاد ملی نخبگان اصلی ترین درگاه ورود نخبگان به زیست بوم فناوری و نوآوری کشور

روح الله دهقانی فیروزآبادی؛ سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به کوشش های صورت گرفته در بنیاد ملی نخبگان گفت: استعداد، قابلیت و پتانسیلی است که باید در راستا نخبگانی راهنمایی گردد، اما نخبگی یک فعلیت است.

وی اضافه نمود: بسیاری از آسیب های موجود در کشور به علت تعریف نادرست و غیر دقیق از استعداد و نخبگی ایجاد شده است.

دهقانی ادامه داد: مهمترین شاخصه نخبگی، اثرگذاری است، از این رو استعدادبرتر باید ضمن شناسایی، در راستا احتیاج های کشور راهنمایی و حمایت گردد.

وی اضافه نمود: در بخش مستعدان، شناسایی اغلب بر مبنای خوداظهاری انجام می گردد، اما نخبگان در بیشتر موارد باید در راستای جدا از خود اظهاری مورد شناسایی قرار بگیرند چراکه این افراد علی رغم اثرگذاری بالا در کشور، عموما در پی معرفی خود نیستند؛ به همین علت باید برنامه تازهی برای شناسایی دقیق نخبگان اجرا گردد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سپس به ضرورت حمایت اقتصادی و معنوی از جامعه نخبگانی، اشاره نمود و گفت: دعوت از نخبگان در نشست های هم اندیشی و یا تکریم و الگوسازی آنان می تواند نقش بسیاری در ایجاد احساس تاثیرگذاری ایشان در جامعه بومی داشته باشد.

دهقانی با اشاره به اینکه نگاه بنیاد ملی نخبگان از عرضه محور باید به سمت تقاضامحور اصلاح گردد، گفت: روند باید به شکلی باشد که فرد مستعد برتر براساس احتیاج های کشور در راستا نخبگی قرار بگیرد تا در نهایت نخبگانی تربیت شوند که بتوانند در حوزه های مورد احتیاج، اثرگذاری بیشینه و بهینه داشته باشند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه نمود: حس تاثیرگذاری بزرگترین عامل در حس رضایت مندی در نخبگان است. این افراد علی رغم تمام مسائل موجود در جامعه و حتی به رغم داشتن مسائل مختلف در بخش اشتغال و معیشت، بیش از هر حمایت دیگری احتیاجمند دیده شدن هستند.

وی تاکید نمود: اگر سیستم پرورش نخبگان یک سیستم تقاضامحور بر مبنای احتیاج های کشور باشد، همیشه برای محصولات و برون داد های نخبگانی تقاضا وجود دارد؛ در نتیجه این افراد بالاترین حس رضایت مندی را خواهند داشت.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به لزوم زمینه سازی برای حکمرانی نخبگان، برترین راه برای تحقق این مهم را انتصاب نخبگان در مناسب و مسئولیت های کلان کشور دانست و بیان داشت: حضور این افراد در این مسئولیت ها سبب ایجاد حس رضایت مندی در آنان و ماندگاری در کشور خواهد شد. با این نگاه، یکی از سیاست های کلان بنیاد ملی نخبگان باید حرکت به سمت تربیت حکمرانان نخبه در جامعه باشد.

دهقانی تاکید نمود: بنیاد ملی نخبگان درگاه ورود نخبگان و استعداد های برتر به اکوسیستم فناوری و نوآوری است، این یعنی تمام مجموعه های دانش بنیان اکوسیستم نوآوری و شکوفایی باید از خروجی های بنیاد ملی نخبگان تغذیه شوند؛ بنابراین توجه به بنیاد ملی نخبگان در دور تازه باید بسیار ویژه باشد تا بگردد ظرفیت های موجود در کشور را در این اکوسیستم راهنمایی و حمایت کرد.

وی اضافه نمود: برای این مهم، ستاد های معاونت علمی و فناوری که سوزن بانان ریل های توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور هستند و جریان سازی بالایی در اقتصاد کشور دارند، باید ضمن ارتقا به سمت مسائل کلان و تاثیرگذار در اقتصاد کشور، از شورایی نخبگانی به عنوان یک هیئت اندیشه ورز نیز بهره ببرند. این شورا باید با پیشنهاد بنیاد ملی نخبگان تشکیل گردد و راهبری سیاست های کلان ستاد های را به عهده داشته باشد تا بنیاد ملی نخبگان بالاترین اثرگذاری را در حوزه اقتصاد دانش بنیان کشور داشته باشد؛ البته در این راستا حمایت های اقتصادی و غیراقتصادی لازم نیز از این بنیاد انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش مهم شتاب دهنده ها، گفت: ورودی این شتابدهنده ها افراد مستعد هستند و خروجی آن ها گروه های مختلفی است که می توانند به عنوان گروه های نوپا به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت نمایند و وارد مراکز رشد شوند. راهبری کلان و سیاست گذاری شتابدهنده های کشور باید در بنیاد ملی نخبگان انجام گردد، با این اقدام شتابدهنده ها نیز با حضور نیرو های انسانی نخبه غنی خواهند شد.

دهقانی در سرانجام اعلام نمود: هر قدم مثبت در بنیاد ملی نخبگان می تواند در زندگی یک انسان بالاترین اثر را داشته باشد و هر حرکت کوچکی می تواند موج بزرگی را در کشور ایجاد کند؛ بنابراین فعالیت در بنیاد ملی نخبگان احتیاجمند انگیزه ملی و الهی است. به همین مقدار نیز هرگونه اشتباه و یا اقدام نادرست که منجر به خروج نخبگان از چرخه خدمت رسانی به جامعه گردد، مذموم و نکوهیده است. در ابتدای این نشست، ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن قدردانی از زحمات دکتر سورنا ستاری معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان، بعضی ماموریت های بنیاد در راستای شناسایی، حمایت، حفظ و نگهداشت استعداد های برتر و نخبگان را برشمرد و گزارشی از روند فعالیت های بنیاد ارائه کرد.

بعلاوه عباس ابراهیمی معاون سرآمدان و نخبگان، سید محمدصادق موحد معاون آینده سازان، میثم شهبازی سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع و سایر مدیران بنیاد ملی نخبگان ضمن بیان توضیح وظایف معاونت ها و دفاتر زیرمجموعه خود، به بیان دیدگاه ها، نظرات و فاکتور های سازنده و پیش برنده امور نخبگان در بنیاد پرداختند.

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 مهر 1401 بروزرسانی: 12 مهر 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2015

به "بنیاد ملی نخبگان اصلی ترین درگاه ورود نخبگان به زیست بوم فناوری و نوآوری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیاد ملی نخبگان اصلی ترین درگاه ورود نخبگان به زیست بوم فناوری و نوآوری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید