30 درصد معلولیت های افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی غیرژنتیکی است

به گزارش مجله نیلوفری، معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به طرح های حمایتی این سازمان در خصوص مددجویان گفت: 30 درصد معلولیت ها و معلولان زیرپوشش بهزیستی کشور غیرژنتیکی است.

30 درصد معلولیت های افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی غیرژنتیکی است

به گزارش خبرنگاران آنلاین، مجید رضازاده پنج شنبه هفتم آذر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا-شهرکرد، با اشاره به اجرای طرح شناسایی اختلالات ژنتیک در معلولان زیرپوشش سازمان بهزیستی کشور افزود:براساس غربالگری های که تاکنون اجرا شده 30 درصد معلولیت معلولان غیرژنتیکی است و مابقی باید بررسی شود که چند درصد معلولیت های ژنتیکی و اکتسابی است.

او گفت: اجرای طرح شناسایی اختلالات ژنتیکی یکی از برنامه های در دست اجرا در سازمان بهزیستی کشور است که از سال جاری آغاز شده است و تا 3 سال ادامه دارد.

به گفته رضازاده، در این طرح معلولان با انجام آزمایشات ژنتیک، غربالگری و سپس مشاوره می شوند تا بانک ذخیره ژنتیک معلولان در کشور تهیه شود.

وی گفت: با تهیه این بانک اطلاعاتی علت معلولیت شناسایی و به افراد معلول و خانوادهای آنها مشاوره ارائه می شود تا در صورت ازدواج معلولان از معلولیت مجدد در خانواده جلوگیری شود.

بیش از یک میلیون و 500 هزار معلول زیرپوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که این آمار واقعی جمعیت معلولان کشور نیست.

رضازاده از اجرای طرح ارتقای سلامت خانواده با پیشگیری از طلاق در سالجاری خبر داد و گفت: در سال های گذشته با کمک قوه قضائیه، افرادی که برای طلاق مراجعه می کردند، به مراکز مشاوره بهزیستی برای دریافت مشاوره ارجاع داده می شدند.

به گفته وی، این افراد به دلیل اینکه در زندگی دارای مسائل فراوان بودند، امکان بازگشت به زندگی خیلی کم بود به همین منظور برای کاهش طلاق، طرح مشاوره قبل از ازدواج در دستورکار قرار گرفت.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: در این طرح زوجین در آستانه ازدواج آموزش و مشاوره ه ای مهارت های زندگی را فرا می گیرند، تا از بروز پدیده طلاق جلوگیری شود.

وی، با تاکید بر این که این طرح اولویت با زوجینی است که دارای ریسک طلاق بالاتر هستند، افزود: خانواده هایی که سابقه طلاق یا اعتیاد دارند، در این طرح در اولویت قرار دارند و تا 5 سال پس از زندگی مشترک مورد مشاوره و مراقبت و پیگیری قرار میگیرند تا در صورت بروز مشکل مداخلات مشاوره ای انجام شود.

رضازاده، به راه اندازی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد به عنوان یکی دیگر از برنامه های این سازمان در حوزه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تاکنون یک مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در اصفهان راه اندازی شده و دومین مرکز نیز تا 2 هفته آینده در استان کرمانشاه راه اندازی می شود.

وی گفت: در این مراکز تمام مراحل سم زدایی، اقامت و خدمات سرپایی به معتادان که قصد ترک اعتیاد دارند تا یکسال ارائه می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 499

به "30 درصد معلولیت های افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی غیرژنتیکی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 درصد معلولیت های افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی غیرژنتیکی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید