حال ناخوش صنعت نشر در خراسان جنوبی، چراغی که سو سو می زند

به گزارش مجله نیلوفری، صنعت نشر در خراسان جنوبی همیشه با مشکلاتی روبه رو بوده و اکنون نیز با افزایش هزینه ها و کاهش قدرت خرید مردم این سوسوی کم جان نشر هم در صورت نبود حمایت خاموش می گردد.

حال ناخوش صنعت نشر در خراسان جنوبی، چراغی که سو سو می زند

به علت مسائلی از جمله گرانی کاغذ، تورم و چند برابر شدن هزینه های صحافی که در کشور وجود دارد، هزینه های فراوری کتاب هم افزایش یافته است. ناشر هم مجبور است برای روشن نگه داشتن چراغ دفتر، قیمت های کتابش را به روز مشخص کند. از طرفی مردم هم از نظر مالی مشکل دارند و همه ناشران در عمل ورشکسته شده اند.

یکی دیگر از مسائل این است که ناشر هر کتابی را منتشر می نماید، پس از مدتی پی دی اف آن در اینترنت وجود دارد. وقتی یک قانون سفت و سخت در این زمینه باشد، امکان ندارد چنین اتفاقی رخ دهد. این دسته از اقدامات تیشه به ریشه نشر می زند. باید در زمینه مسائل صنعت نشر آسیب شناسی انجام گردد.

چاجی، مدیر یک مؤسسه انتشاراتی در خراسان جنوبی گفت: نشر استان به یک یا دو نشر بیشتر احتیاج ندارد اما شاهد صدور مجوز انتشاراتی های متعددی هستیم که بازاری در کشور هم ندارند.

این فعال حوزه نشر بیان نمود: حوزه نشر در خراسان جنوبی به دو دسته تقسیم می گردد یکی افرادی که برای رزومه کتاب چاپ می نمایند مانند دانشجویان و اساتید و مورد دیگر تعدادی که شعرهای خود را چاپ می نمایند.

چاجی با بیان اینکه کمترین هزینه برای چاپ کتاب حدود پنج میلیون تومان است، گفت: به همین علت وقتی مؤلف می بیند هزینه چاپ آن از فروش بیشتر خواهد بود به این سمت نمی آید.

به گفته وی مؤلفان بزرگ هم به سراغ ناشران دیگر استان ها از جمله تهران یا استان هایی می روند که به محل توزیع هم نزدیک باشند و ما به هیچ عنوان نمی توانیم با آنها رقابت کنیم.

فعال حوزه نشر خراسان جنوبی اضافه کرد: از نظر مقرون به صرفه بودن هزینه چاپ نیز استانی مانند قم در این موضوع سرآمد است و افراد به سراغ آنها می روند.

چاجی تأکید کرد: شرایط انتشارات در استان اصلاً خوب نیست و هیچ پتانسیلی برای رشد و توسعه دیده نمی گردد.

تعدد انتشارات ، رقابت و کیفیت در پی دارد

رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه ای فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی گفت: 34 مجوز نشر صادر شده که از این تعداد 30 انتشارات در خراسان جنوبی فعال هستند که 20 انتشاراتی در بیرجند قرار دارند.

وی اضافه کرد: از جمله مسائل اصلی حوزه نشر می توان به گران شدن کاغذ ، سفارش بعضی نویسندگان به دیگر استان ها و سفارش اندک بعضی از مؤلفین اشاره نمود.

رمضانی اضافه کرد : درست است که تعداد انتشارات نسبت به جمعیت استان بالاست و ممکن است باعث گردد سفارشات نشر پخش شوند اما یک فایده دارد و آن هم در زمینه افزایش رقابت و کیفیت است که مسلماً باعث می گردد نویسنده به سراغ کیفیت بهتر برود.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی عنوان نمود: ضروری است که ناشر یا مؤلف در سامانه کاغذ با ارائه مجوز چاپ کتاب، ثبت نام نمایند تا به اندازه مورد احتیاج کاغذ دریافت نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پس هزینه کتاب کاهش نیافته است، بیان نمود: قیمت کاغذ بسیار بالا است و با یارانه کاغذ هم قیمت کاهش آن چنانی با توجه به هزینه های جاری از به روز رسانی و ترمیم تجهیزات، ندارد.

رمضانی ادامه داد: بعلاوه آثار فاخری که به وسیله نویسندگان استانی نگاشته شده هم در صورت ارزش، هزینه چاپ آن به وسیله خود ارشاد پرداخت می گردد.

محققان بر این باورند نابسامانی شرایط توزیع کتاب، حرفه ای نبودن بخش اعظم ناشران و نداشتن تخصص کافی در حوزه نشر، عدم توجه به اطلاع رسانی و تبلیغ کتاب از سوی آن ها و بی توجهی به سازوکار های مالی در فراوری، توزیع و مصرف کتاب از جمله مهمترین مسائل درونی صنعت نشر است

نبود فرهنگ کتابخوانی در ایران و عدم ترویج کتابخوانی از سوی نهاد های آموزشی و فرهنگی ، نبود نهاد های صنفی و اتحادیه نشر تأثیرگذار و عدم توسعه کتابخانه ها ، نبود آرامش فکری و روحی مردم ، نگرش صرفاً فرهنگی ، مشکل مالی و ناکارآمدی قوانین مرتبط با حق انتشار از مسائل بیرونی صنعت نشر به شمار میرود

خراسان جنوبی نیز با وجود چندین انتشاراتی که بعضی قدمت بیش از 20 سال دارند اکنون به مسائل فراوانی برخورده اند که در صورت نبود حمایت شاهد خاموشی این صنعت در استان خواهیم بود.

منبع : مهر

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2031

به "حال ناخوش صنعت نشر در خراسان جنوبی، چراغی که سو سو می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوش صنعت نشر در خراسان جنوبی، چراغی که سو سو می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید