نمایشگاه بین المللی پارس، شیراز زمینه ساز رونق گردشگری

به گزارش مجله نیلوفری، معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس با حضور در غرفه توریسم تأکید کرد که برگزاری چنین نمایشگاه هایی، فضای عرضه و تقاضا را تسهیل می نماید و زمینه ساز رونق گردشگری است

نمایشگاه بین المللی پارس، شیراز زمینه ساز رونق گردشگری

خبرنگاران: فاطمه ایزدی / سال جاری، فارس میزبان سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در شیراز بود. هر چند بساط کمرنگ سیاه چادرها، رنگ دیگری به نمایشگاه داده بود اما چتر بومگردی ها با حضور اقوام مختلف ایرانی، داغ بود و گذر از هر غرفه، برگی از تاریخ و فرهنگ هر مرز و بوم ورق می زد.

این نمایشگاه، کم و بیش توانست تعامل بین حلقه های صنعت گردشگری را کلید بزند و حضور میهمانانی از 30 کشور دنیا، گواهی بر این ادعا بود. مجموعه ای از آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی نیز دل به معرفی ظرفیت های خود در این نمایشگاه بین المللی دادند و بساط عرضه 80 نوع صنایع دستی در دو سالن نمایشگاه، پهن بود.

حضور وزیر گردشگری پاکستان، سفیر سریلانکا و گروه هایی از کشورها و مجموعه های مختلف هم شروع فصل تازهی از تعامل فارس با خارج از کشور برای توسعه و رونق مالی رقم زد و انتظارها برای توسعه گردشگری دیار فارس چندین برابر شد.

در هر حال اگرچه نمایشگاه گردشگری فارس، پیوند فرهنگ و هنر بود اما سوال اینجاست استانی که سالیان سال، پویایی اقتصاد خود را به کشاورزی گره زده است، در حال حاضر که خشکسالی، یقه آن را گرفته است حوزه گردشگری چقدر و تا چه مقدار می تواند نسخه ای شفابخش برای رونق مالی فارس باشد. به باور نصیری، یکی از فعالان حوزه مرمتگری استان فارس که غرفه آنان حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته است گردشگری می تواند جایگزین خوبی به جای کشاورزی باشد و با بهره گیری از ظرفیت چنین نمایشگاه هایی می توان یک گام به این هدف نزدیک شد. با این حال اما صالحی، یکی از فعالان حوزه بوم گردی معتقد است که نمایشگاه گردشگری پارس نمی تواند ظرفیت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری و آثار این بخش باشد. به گفته او زیرساخت های نمایشگاه گردشگری پارس، ضعیف است و کیفیت آنچنان مطلوبی نداشته است چرا که چیدمان بعضی غرفه ها در سالن ها مناسب نبوده و عدم تبلیغات نیز یکی از ضعف ها و خلاهایی است که نسبت به آن بی توجهی شده است.

در عین حال معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس با حضور در غرفه توریسم تأکید کرد که برگزاری چنین نمایشگاه هایی، فضای عرضه و تقاضا را تسهیل می نماید و زمینه ساز رونق گردشگری است. به گفته محمد فرخ زاده، تجمیع مجموعه های دولتی، خصوصی و نیمه دولتی در کنار هم در نمایشگاه ها منجر به هم افزایی، تمرین همدلی و همزبانی می گردد و همین اصل موجب رسیدن فارس به جایگاه واقعی خود خواهد شد. این مسئول بر اهمیت سواد حوزه گردشگری در نمایشگاه ها تاکید نمود و شرح داد که ارتقای سطح دانش مردم در این حوزه منجر به ایجاد گردشگری متفاوت با هزینه های منطقی و دریافت خدمات مطلوب می گردد.

شکل گیری حوزه ارتباط بین المللی و باز شدن درهای دنیا به روی گردشگری ایران، موضوع دیگری بود که این مسئول با اشاره به آن اذعان داشت که گفتگوی بین ملت ها و تبادلات فرهنگی و محلی، تاثیر مهمی در رونق اقتصاد گردشگری دارد. معاون استاندار فارس گفت: هنرهای سنتی، صنایع دستی و دستبافته های داری که برگرفته از تاریخ متفاوت و مترقی بوده بوده است در طول این سال ها به سمت فراموشی رفته و این نمایشگاه ها یاری می نماید که نسل تازه با این داشته ها آشنا شوند. فرخ زاده با اشاره به گردش مالی قابل توجه در حوزه گردشگری کشورهای متفاوت دنیا تاکید نمود که یکی از عوامل رونق بخش کسب و کارهای خانگی و خانوادگی، صنایع دستی و هنرهای سنتی و معاصر است. او قرارگیری اقوام و عشایر و عرضه پوشاک سنتی و مدرن را در کنار هم یکی از نقاط قوت نمایشگاه دانست و یادآور شد که در حوزه طبیعت گردی و ارتباطات بین الملل نیز اقدامات خوبی اجرا شده است. فرخ زاده، نقش نمایشگاه را در معرفی ظرفیت های فارس در بخش گردشگری و حوزه های مختلف، مطلوب ارزیابی کرد و با استناد به گفته های یکی از خبرنگاران خارجی، شرح داد که بعضی از گردشگران علیرغم نزدیکی کشورشان به ایران فکر می کردند که کشور ما حتی هتل نیز ندارد و بر همین اساس، چنین نمایشگاه هایی ظرفیتی مناسب برای معرفی ایران است.

او با اشاره به دیدگاه های حوزه بین الملل به کشور و ایران هراسی و محدودیت های رسانه که در این زمینه اجرا شده است، اذعان داشت که تا می توانیم باید در حوزه رشد، توسعه و توسعه روابط بین الملل کوشش کنیم که البته این کار در نمایشگاه صورت گرفته است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 دی 1402 بروزرسانی: 17 دی 1402 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2172

به "نمایشگاه بین المللی پارس، شیراز زمینه ساز رونق گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه بین المللی پارس، شیراز زمینه ساز رونق گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید