کتاب های آموزشی - دانشگاهی متاثر از رشد بی سابقه فراوری ایبوک ها

به گزارش مجله نیلوفری، به گزارش خبرنگاران به نقل از ساکرنورد، با رواج روزافزون تاثیر رایانه در مسائل روزمره، دنیا با سرعت فزاینده ای به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می گردد. کتاب و چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده اند و ظهور نشر الکترونیک این صنعت را دستخوش تحولی بزرگ نموده است. کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملاً تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی روبرو سازد.

کتاب های آموزشی - دانشگاهی متاثر از رشد بی سابقه فراوری ایبوک ها

شیوع ویروس کرونا در چند سال اخیر موجب تغییر و تحول بسیاری در صنایع و مشاغل از جمله صنعت چاپ و نشر کتاب نموده است و بارها در گزارش های مختلف ناشران کشورهای مختلف از این تغییرات صحبت نموده اند. بسیاری از ناشران به خاطر مسائل پیش آمده و قرنطینه سراسری در بسیاری از کشورها مجبور به استفاده از شیوه های نوین و دیجیتالی فراوری کتاب نموده و به عبارتی فراوری کتاب های الکترونیک رشد قابل ملاحظه ای تجربه نموده است.

بر اساس آخرین گزارش ها از بازار کتاب های آموزشی و دانشگاهی، ناشران این کتاب ها نیز از افزایش بخش الکترونیک و فراوری کتاب های دیجیتال در این بخش خبر می دهند. بر اساس آخرین اطلاعات موجود ناشران عمده کتاب های آموزشی انتشارات مک گروهیل، جرج وان هالسبرینک، اشت، پیرسون، انتشارات دانشگاه کمبریج، رویترز، انتشارات دانشگاه آکسفورد و انتشارات جان وایلی هستند و آمارها نشان می دهد بیشتر فراوریات این ناشران به سمت کتاب های الکترونیک رفته است.

انتشارات مک گروهیل و جرج وان هالسبرینک در این میان بیشترین سهم از فراوری کتاب های آموزشی در دنیا را دارند که طبق آخرین اطلاعات از آمارهای این ناشران معلوم شده است که فراوری کتاب های الکترونیک رشد بی سابقه ای تجربه می نماید. مک گروهیل شرکت سهامی عام است که مرکز آن در راکفلر سنتر نیویورک واقع شده است. بیشتر کار این شرکت مربوط به انتشارات، آموزش و اطلاع رسانی است. این ناشر آموزشی و آمارهای مربوط به آن نشان می دهد که کتاب های آموزشی بیشتر به سمت الکترونیک سوق پیدا نموده اند.

مسئولان این انتشارات در تحلیلی اعتقاد دارند عوامل بسیاری در کنار شیوع ویروس کرونا موجب گرایش مردم به سمت کتاب های آموزشی نوع الکترونیک متمایل شوند که شامل طیف وسیعی از عوامل اجتماعی، سیاسی و مالی می گردد. بر اساس تحلیل های موجود بازار کتاب در بیشتر کشورهای دنیا متاثر از سبک زندگی مردم و نگرش آنها به دنیای اطراف خود دچار تحول شده است و در این میان کتاب های الکترونیک نقش واسطه را بازی می نمایند.

البته هنوز هم برخی از علاقه مندان به مطالعه، ترجیح می دهند به جای خواندن ایبوک ها، کتاب چاپی بخوانند ولی نتایج گزارش ها و نظرسنجی ها در برخی کشورها، رشد فوق العاده فروش کتاب های الکترونیکی را نشان می دهند.

نتایج یک نظرسنجی که توسط اتحادیه ناشران و کتاب فروشان آلمان منتشر شده گویای آن است که در شش ماه نخست سال 2018، حدود 16 میلیون و هفتصد هزار نسخه از کتاب های الکترونیک به فروش رفته که این خود نشان دهنده رشد 16.7 درصدی آلمان در زمینه فروش ایبوک ها است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1417

به "کتاب های آموزشی - دانشگاهی متاثر از رشد بی سابقه فراوری ایبوک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های آموزشی - دانشگاهی متاثر از رشد بی سابقه فراوری ایبوک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید