چرا سرعت رشد حوزه تحلیل کسب و کار اینقدر بالا است؟

به گزارش مجله نیلوفری، تجزیه و تحلیل کسب و کار یک عامل کلیدی برای موفقیت پروژه ها محسوب می­شود و در کشورهای توسعه یافته فرایند رو به رشدی به خود گرفته است.

چرا سرعت رشد حوزه تحلیل کسب و کار اینقدر بالا است؟

در کشور ما نیز سازمان های پیشرو در زمینه تحلیل کسب و کار دست به اقدامات جدی زده اند.

بر اساس گزارش موسسه PMI، عدم استفاده از تحلیل کسب و کار دومین دلیل شکست انواع پروژه ها در سطح جهان به شمار می رود.

در این نوشته در نظر داریم بخش هایی از گزارش موسسه PMI در خصوص تحلیل کسب و کار را مورد آنالیز قرار دهیم.

امروزه سازمان ها از تحلیل گران کسب و کار استفاده می کنند تا بتوانند احتیاجمندی های ذی نفعان خود را بهتر شناخته و راه چاره های مناسب احتیاج آنان ارائه کنند.

برای دستیابی به بینش عمیق تر در خصوص این که چگونه فعالیت های تجزیه و تحلیل کسب و کار در به موفقیت کسب و کارها در حوزه های مختلف یاری می نماید، بیش از 730 متخصص حرفه ای تجزیه و تحلیل کسب و کار را در میانگین مدت زمان نه سال آنالیز کردیم.

بر اساس این آنالیز سازمان ها از نظر بلوغ تحلیل کسب و کار به 5 دسته زیر تقسیم شدند.

دو دسته اول که در تصویر زیر با رنگ های قرمز و نارنجی معین شده اند، از نظر بلوغ تحلیل کسب و کار در شرایط ابتدایی و نابالغ قرار دارند. این دو گروه روی هم رفته 46 درصد جامعه آماری را تشکیل می دهند. دو دسته بالا که در تصویر با رنگ های آبی نمایش داده شده اند، از نظر بلوغ تحلیل کسب و کار در شرایط بالغ قرار دارند که روی هم رفته 18 درصد جامعه آماری را تشکیل می دهند. 37 درصد از سازمان های آنالیز شده نیز در شرایط متوسط قرار دارند.

می­ توان سطح بلوغ فرایندهای تجزیه و تحلیل کسب و کار در سازمان ها را به پنج دسته طبقه بندی کرد. به شکل زیر توجه کنید.

همانطور که پیش تر ذکر شد، 5% از سازمان­ها در زمره سازمان­هایی هستند که در تجزیه و تحلیل کسب و کار بهبود مستمر و بهینه دارند.

همچنین 13% از سازمان­ها در تجزیه تحلیل کسب و کار به تثبیت رسیده اند. هر دو این سازمان ها در دسته سازمان هایی هستند که به سطح بالایی از بلوغ رسیده اند.

37% از آن ها جزو سازمان هایی هستند که در تجزیه و تحلیل کسب و کار درحال کوشش برای ایجاد ساختار و بهبود در کسب و کار خود هستند.

25% از سازمان ها در مرحله آغاز تجزیه و تحلیل کسب و کار و 21% از سازمان­ها تجزیه و تحلیل کسب و کار را جزو راه­حل های موقت می ­دانند. این دو دسته جزو سازمان­ها با سطح بلوغ پایین هستند.

حالا در شکل زیر تفاوت های سازمان های با بلوغ پایین و بلوغ بالای تحلیل کسب و کار در در 4 شاخص مقایسه نموده ایم.

سازمان های دارای بلوغ بالا در تجزیه و تحلیل کسب و کار عملکرد بالاتر از حد متوسط در تمام شاخص های کلیدی موفقیت سازمان از جمله عملکرد اقتصادی (69٪ در برابر 45٪)، پیاده سازی استراتژی (66٪ در مقابل 21٪)، چابکی سازمانی (40٪ در برابر 14٪) و مدیریت پروژه ها (62٪ در مقابل 29٪) را دارند. این مقایسه واقعا جای تامل دارد.

چه کسانی می توانند تحلیلگر کسب و کار شوند؟

تحلیلگر کسب و کار فردی است که مسئولیت شناسایی احتیاجهای کسب و کار، مشتریان و ذینفعان با هدف راهکارهای لازم برای برطرف مسائل و دست یابی به فرصت های موجود در کسب و کار بر عهده دارد. جالب است بدانید هر شخصی با هر موقعیت شغلی میتواند نقش تحلیلگر کسب و کار داشته باشد. یعنی برای تحلیگر کسب و کار شدن حتماً لازم نیست مهندسی صنایع، مدیریت، کامپیوتر و رشته های مشابه خوانده باشید یا در واحد سیستم ها و روش ها، فناوری اطلاعات، تضمین کیفیت، تعالی سازمانی و موارد مشابه مشغول کار باشید بلکه حتی اگر یک کارشناس اقتصادی، فراوری، برنامه ریزی، فروش، منابع انسانی و غیره هستید میتوانید تحلیل گر کسب و کار شوید.

در واقع تحلیل کسب و کار هم پوزیشن (سمت) سازمانی است و هم نقش (Role) است.

بسیاری از نظرسنجی ها و تحقیقات نشان دهنده این هستند که درخواست سازمان ها برای استفاده از متخصصان تحلیل کسب و کار تا سال 2025 در حدود 20 درصد افزایش خواهد یافت.

آشنایی بیشتر با حوزه تحلیل کسب و کار

برای آشنایی بیشتر با حوزه تحلیل کسب و کار می توانید به وب سایت آموزشگاه تحلیل کسب و کار مراجعه نمایید.

در وب سایت آموزشگاه تحلیل کسب و کار به معرفی منابع علمی تجزیه و تحلیل کسب و کار پرداخته شده است. رفرنس اصلی تحلیل کسب و کار یعنی استاندارد BA (کتاب تحلیل کسب و کار BABOK) توسط آموزشگاه تحلیل کسب و کار ترجمه شده است.

همچنین جهت دریافت گواهی نامه بین المللی تحلیل کسب و کار که توسط دو موسسه معتبر IIBA و PMI صادر می شوند، هدایت های لازم ارائه شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1102

به "چرا سرعت رشد حوزه تحلیل کسب و کار اینقدر بالا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سرعت رشد حوزه تحلیل کسب و کار اینقدر بالا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید