مجوزهایی مبهم برای خانه ـ کافه، هاستل و هتل بوتیک

به گزارش مجله نیلوفری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختیار و مسؤلیتی برای صدور مجوز خانه - کافه ها ندارد.

مجوزهایی مبهم برای خانه ـ کافه، هاستل و هتل بوتیک

ایسنا: سیدجواد موسوی درباره مراجع صادرنماینده مجوز خانه های تاریخی و قدیمی که به رستوران، کافه و یا اقامتگاه تبدیل می شوند،گفت: مجوز خانه -کافه را وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی دهد. ما مجوزها را براساس مصداق هایی که در بند ب و ج آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری تصویب شده، صادر می کنیم.

او در پاسخ به بلاتکلیفی خانه - کافه ها برای دریافت مجوز فعالیت و نامشخص بودن مرجع صادرنماینده این مجوز در شرایطی که بسیاری از این کافه ها در خانه های تاریخی و یا ثبت شده در فهرست میراث ملی راه اندازی شده اند، اظهار کرد: در آن آیین نامه حدود 29 مصداق در زیرمجموعه تاسیسات گردشگری تعریف شده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز آن ها را صادر می نماید. خانه -کافه در ذیل این مصادیق نیامده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین درباره تکلیف مجوز هاستل ها که شمار آن ها نیز درحال افزایش است اما با مقاومت هتلداران و برخوردهایی از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی برای ادامه فعالیت با این عنوان رایج جهانی در ایران روبرو شده است، گفت: هاستل ها در مصادیق آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری تعریف نشده است و این اقامتگاه ها معمولا با عنوان مهمان پذیر از این وزارتخانه مجوز می گیرند.

موسوی درباره تکلیف مجوز هتل بوتیک ها که تعداد آن ها نیز درحال افزایش است، گفت: این اقامتگاه ها درحال حاضر با عنوان دیگر از جمله اقامتگاه یا هتل سنتی از این وزارتخانه مجوز می گیرند اما در اصلاحیه آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری انواع هتل از جمله هتل بوتیک تعریف شده که در دریافت مجوز مسئله ای نداشته باشند. اما این اصلاحیه باید نخست در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری تصویب گردد تا مصوبه هیات دولت را دریافت کند.

در آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری مصوب 1370 که در سال 1394 اصلاح شد تاسیسات گردشگری این گونه تعریف شده است: واحدهایی که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان (وزارتخانه) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به توضیح زیر تأسیس یا فعالیت می نمایند:

1ـ هتل، متل و مهمانپذیر. 2ـ مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان ها، زایرسراها و خانه مسافرها. 3ـ اقامتگاه های بوم گردی و اقامتگاه های سنتی. 4ـ مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری. 5 ـ مجتمع ها، اردوگاه ها و محوطه های گردشگری. 6 ـ مراکز گردشگری سلامت از قبیل مجتمع های سلامت تندرستی و آب درمانی و هتل بیمارستان. 7ـ محیط ها و پارک های طبیعت گردی و گردشگری روستایی و عشایری. 8 ـ مراکز گردشگری ساحلی و دریایی. 9ـ واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری های منفرد بین راهی موجود. 10 ـ تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی. 11ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه (ترمینال) فرودگاه ها، پایانه های مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی. 12ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه های مسافری مرزی کشور. 13ـ سفره خانه های سنتی. 14ـ مناطق نمونه گردشگری. 15ـ دهکده های سلامت. 16ـ دفاتر یا شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 360

به "مجوزهایی مبهم برای خانه ـ کافه، هاستل و هتل بوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوزهایی مبهم برای خانه ـ کافه، هاستل و هتل بوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید