ماهواره چشم شاهین 2 امارات طی همکاری اروپا و روسیه در مدار نهاده شد

به گزارش مجله نیلوفری، ماهواره زمین شناسی چشم شاهین 2 (Falcon Eye 2) امارات متحده عربی طی همکاری مشترک این کشور با اروپا و روسیه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار نهاده شد.

ماهواره چشم شاهین 2 امارات طی همکاری اروپا و روسیه در مدار نهاده شد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

شرکت آریان اسپیس (Arianespace) اروپا با همکاری روسیه از موشک سایوز (Soyuz ST-A) برای در مدار قرار دادن ماهواره تصویربرداری مشترک نظامی و علمی امارات از مرکز فضایی گویان فرانسه استفاده کرد. پرتاب این موشک در ساعت 20:33 منطقه زمانی شرقی (05:03 به وقت تهران) انجام شد تا ماهواره را در مدار خورشیدآهنگ (Sun-Synchronous) قرار دهد.

این مأموریت در ابتدا قرار بود در جولای 2019 توسط موشک وگا آریان اسپیس انجام گردد اما به دلیل شکست مرحله دوم موشک، ماهواره هم در مدار قرار نگرفت و از دست رفت. پس از این رخداد امارات درخواست پرتاب ماهواره توسط موشک سایوز را کرد تا پرتابی مطمئن انجام گردد و وابسته به تعمیرات موشک وگا نباشد.

پرتاب سایوز هم با توجه به مشکل ایجاد شده در اکسیدکننده مرحله بالایی Fregat-M موشک و همچنین همه گیری ویروس کرونا چندین ماه به تعویق افتاد و انتها به اواخر نوامبر منتقل شد. انجام این پرتاب برای روزهای گذشته برنامه ریزی شده بود اما موشک سایوز ST-A پس از چند بار تأخیر یک روزه به دلایل فنی و آب وهوایی، در نهایت امروز توانست راهی فضا گردد. لغو پرتاب مجدد توسط وگا شانس موفقیت مأموریت امارات را افزایش داد زیرا موشک آریان اسپیس در تازه ترین پرتاب خود هم که در هفته های گذشته انجام شد، با شکست روبرو شد و دو ماهواره ای که حمل می کرد، از دست رفتند.

چشم شاهین 2 که در مدار خورشیدآهنگ با میانگین ارتفاع 611 کیلومتر نهاده شد، یک ماهواره رصد و شناسایی زمین مشترک نظامی و علمی با جرم 1190 کیلوگرم است که با توجه به از دست رفتن فالکون آی 1 (Falcon Eye 1) در پرتاب قبلی آریان اسپیس و بر همان اساس طراحی شده است. این ماهواره از یک سیستم تصویربرداری با وضوح بالا بهره می برد که قادر به تشخیص اشیا تا 70 سانتی متری در یک میدان دید 20 کیلومتری است.

شبکه ای از ایستگاه های زمینی در بهره برداری اولیه از چشم شاهین 2 مشارکت خواهند داشت و در طول مأموریت این ماهواره به مدیریت امارات که برای 5 سال برنامه ریزی شده است، بازپخش پایین دستی داده ها را برعهده دارند.

فالکون آی 2 به منظور ارائه داده های پشتیبانی از نیروهای مسلح امارات و همچنین تصویربرداری تجاری برای فروش، ایفای نقش خواهد نمود. این ماهواره بر پایه ماهواره تصویربرداری نسل جدید پلیاد (Pléiades Earth) فرانسه پایدار است و توسط دو شرکت دفاعی و فضایی ایرباس برای ساخت بستر کلی ماهواره و تالس برای ساخت محموله علمی و ابزار نوری ساخته شده است.

عکس کاور: پرتاب موشک روسی سایوز ST-A توسط آریان اسپیس برای در مدار قرار دادن ماهواره چشم شاهین 2 امارات

Credit: Ariane Space

منبع: NASA Space Flight

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1241

به "ماهواره چشم شاهین 2 امارات طی همکاری اروپا و روسیه در مدار نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره چشم شاهین 2 امارات طی همکاری اروپا و روسیه در مدار نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید