ماهواره زمین شناسی گائوفن 13 چین با موفقیت پرتاب شد

به گزارش مجله نیلوفری، ماهواره رصد زمین گائوفن 13 چین پس از پرتاب توسط موشک لانگ مارچ 3بی در راه حرکت به مدار زمین ثابت است.

ماهواره زمین شناسی گائوفن 13 چین با موفقیت پرتاب شد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این پرتاب در ساعت 12:57 زمان شرقی (20:27 به وقت تهران) از شیچانگ در جنوب غربی چین انجام شد. مرکز علوم فضایی و فناوری چین (CASC) بیش از یک ساعت پس از پرتاب موفقیت مأموریت را خاطرنشان کرد.

از 9 جولای (19 تیر)، این نخستین پرتاب از یکی از چهار سایت پرتاب شلوغ چین است. این سایت برای افزایش قابلیت اطمینان، ایمنی و قدرت حرکت، تحت بازسازی و به روزرسانی های برج پرتاب، سوخت گیری مجدد، منبع تغذیه و ارتباطات قرار گرفته بود. هدف از این نوسازی ها افزایش ظرفیت پرتاب سالانه از 17 به 30 است.

ماهواره گائوفن 13 همانند ماهواره گائوفن 02-11 که ماه گذشته پرتاب شد، به طور کلی بخشی از سیستم رصد زمین چین (CHEOS) است که برای نقشه برداری، برنامه ریزی شهری، طراحی شبکه راه ها، کشاورزی و امدادرسانی هنگام بلایای طبیعی کاربرد خواهد داشت.

این مجموعه طیف وسیعی از ماهواره های راداری دیافراگم نوری و ترکیبی در مدار پایین زمین (LEO) است. گائوفن-4 قبلا تنها شامل ماهواره ها در مدار زمین ثابت بود. طبق اطلاعات اندک منتشر شده از گائوفن-13 این ماهواره ها عظیم هستند و با قطر بیش از 1.5 متر از دیافراگم نوری بهره می برند.

مجموعه CHEOS در سال 2010 با هدف فراهم کردن پوشش آب وهوایی در سراسر شبانه روز شروع به کار کرد. این مجموعه به جز ماهواره، می تواند شامل سیستم های معلق در هوا و نزدیک به فضا مانند بالن های استراتوسفری هم باشد.

این پرتاب سی امین پرتاب چین در سال 2020 محسوب می گردد که شامل پرتاب های عظیم فضاپیماهای بین سیاره ای مانند تیان ون-1 و پرتاب های مربوط به ایستگاه فضایی بین المللی می گردد.

CASC در اوایل سال اعلام نموده بود که میخواهد سال جاری 40 پرتاب انجام دهد. در این راستا انتظار می رود که موشک لانگ مارچ 6 برای پرتاب 9 ماهواره شرکت Satellogic روز 14 اکتبر (23 مهر) راهی فضا گردد. همچنین برنامه نمونه برداری از ماه هم در حال توسعه است و احتمالا در اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر) توسط یک موشک لانگ مارچ 5 پراب خواهد شد. یک پرتاب افتتاحیه هم برای لانگ مارچ 8 در تاریخ 20 دسامبر برنامه ریزی شده است.

عکس کاور: پرتاب ماهواره گائوفن 13 چین

Credit: LC-123

منبع: Space News

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1119

به "ماهواره زمین شناسی گائوفن 13 چین با موفقیت پرتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره زمین شناسی گائوفن 13 چین با موفقیت پرتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید