فرودگاه های رکورددار دنیا

به گزارش مجله نیلوفری، رکورد فرودگاه های دنیا در زمینه های مختلف

با رواج سفر هوایی خوشبختانه امکان سفر به نقاط دوردست فراهم شده و در صعب العبورترین منطقه ها هم فرودگاه ساخته می گردد. بسیاری از این فرودگاه رکوردهای مختلفی دارند: شمالی ترین فرودگاه دنیا، مرتفع ترین فرودگاه دنیا، گرم ترین فرودگاه دنیا و … در این مطلب لیستی از فرودگاه های رکورددار را گردآوری نموده ایم و به شما معرفی می کنیم. کسانی که عاشق سفرهای ماجراجویانه هستند شاید دوست داشته باشند سری به این فرودگاه ها بزنند. اگر برایتان جالب است باید بدانید که یکی از فرودگاه های کشورمان هم جزء فرودگاه های رکورددار دنیا است! به نظرتان کدام فرودگاه؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با این فرودگاه ها بیشتر آشنا شویم.

فرودگاه های رکورددار دنیا

شمالی ترین فرودگاه جهان

پایگاه نظامی الرت در شمالی ترین نقطه جزیره الزمر کانادا واقع شده است و شمالی ترین فرودگاه در جهان به شمار می رود. البته این منطقه شمالی ترین منطقه مسکونی کره زمین نیز محسوب می گردد و از این نظر نیز رکورددار است. متاسفانه این فرودگاه کاربرد نظامی دارد و برای بازدید عموم باز نیست. شمالی ترین فرودگاه تجاری که مردم عادی هم می توانند به آن سفر نمایند فرودگاه سوالبارد (Svalbard Airport) است که در شهر سوالبارد نروژ واقع شده است. این فرودگاه در خط مرزی بین قطب شمال و سرزمین اروپا قرار گرفته است.

جنوبی ترین فرودگاه جهان

اگر بخواهید به سمت جنوب کره زمین پرواز کنید فرودگاه جک پاولوس (Jack F. Paulus Skiway) جنوبی ترین فرودگاهی است که می توانید در آن فرود بیایید. این فرودگاه یکی از فرودگاه های رکورددار جهان است و دقیقا در قطب جنوب قرار گرفته است. فرودگاه های دیگری در منطقه آنتارکتیکا (Antarctica) واقع شده است که عمدتا برای ماموریت های تحقیقاتی استفاده می گردد اما هرازچندگاهی پذیرای پروازهای توریستی نیز هستند.

جنوبی ترین فرودگاه با کاربری تجاری و مسافربری فرودگاه گوآردیامارینا زانارتو (Guardiamarina Zañartu) در جنوب کشور شیلی است. گرچه این فرودگاه هم بیشتر برای پروازهای نظامی استفاده می گردد، با این حال ایرلاین های محلی نیز پروازهایی را به مقصد این فرودگاه انجام می دهند.

مرتفع ترین فرودگاه جهان

فرودگاه داوچنگ یادینگ (Daocheng Yading Airport) در استان سینچوآن چین واقع شده است و از زمان افتتاح در سال 2013 به عنوان مرتفع ترین فرودگاه جهان شناخته می گردد. در واقع، 4 مورد از 5 فرودگاه مرتفع جهان در کشور چین قرار گرفته است.فرودگاه داوچنگ در ارتفاع 4411 متری از سطح دریا قرار گرفته است و پروازهای منظمی را به منطقه ها مختلف چین انجام می دهد.

دورافتاده ترین فرودگاه جهان

فرودگاه ماتاوری (Mataveri Airport) دورافتاده ترین فرودگاه جهان است و با فرودگاه توتوژوژی در پولینیزیای فرانسه بیش از 2603 کیلومتر فاصله دارد. با این حال، مجسمه های مشهور جزیره ایستر باعث شده علیرغم دور بودن این منطقه، گردشگران زیادی از سرتاسر جهان به این منطقه و فرودگاه سفر نمایند. مجسمه های جزیره ایستر ردیفی از تندیس های 400 ساله هستند که به طرز عجیبی سر از خاک برآورده اند. این مجسمه ها در امتداد دریا و رو به دریا قرار دارند و به مجسمه های موآیی معروف هستند.

گرم ترین فرودگاه جهان

در سال های اخیر منطقه خاورمیانه مرکز توجهات صنعت هوایی بوده است و بعضی از فرودگاه های رکورددار جهان در این منطقه قرار دارند. از ساخت فرودگاه های مدرن و شلوغ ترین فرودگاه های جهان گرفته تا گرم ترین فرودگاه جهان! در ماه ژوئن 2017 فرودگاه اهواز در جنوب غربی ایران گزارش دمای 54 درجه سانتیگراد را هم اعلام نموده است! به این ترتیب فرودگاه اهواز را می توان گرم ترین فرودگاه جهان دانست.

سردترین فرودگاه جهان

در دل منطقه سیبری روسیه روستایی به نام Oymyakon وجود دارد که به سردترین منطقه جهان معروفیت دارد. در این منطقه دمای هوا به منفی 67 درجه زیر صفر هم می رسد! به همین علت دور از فکر نیست که سردترین فرودگاه جهان هم در این منطقه قرار داشته باشد. فرودگاه Yakutsk به جرات یکی از فرودگاه های رکورددار جهان است و با دمای منفی 38 درجه سردترین فرودگاه جهان محسوب می گردد. به نظرتان هواپیماها چطور روی سطح یخ زده این فرودگاه فرود می آیند و پرواز می نمایند. با توجه به هوای بسیار سرد این منطقه، مراحل یخ زدایی باند فرودگاه مطمئنا باید جالب توجه باشد.

بزرگ ترین فرودگاه جهان

فرودگاه ملک فهد در عربستان نیز یکی دیگر از فرودگاه های رکورددار است و عنوان بزرگ ترین فرودگاه جهان را از آن خود نموده است. این فرودگاهی با مساحتی بالغ بر 78000 هکتار این عنوان را کسب نموده است. البته تنها 3000 هکتار از آن به عنوان فرودگاه استفاده می گردد اما به هرحال باز هم عنوان بزرگ ترین فرودگاه جهان به این فرودگاه اطلاق می گردد.

کوتاه ترین باند فرودگاه

جزیره زیبای سبا در مجمع الجزایر آنتیل مالک کوتاه ترین باند فرودگاه در جهان است. فرودگاه سبا با این باند فرودش یکی از فرودگاه های رکورددار جهان است و پروازهای منظم تجاری را به این منطقه انجام می دهد. این فرودگاه در یک زمین مسطح در جزیره ساخته شده و باند فرودگاه در کنار شیب کوه قرار گرفته است. باند این فرودگاه به علت کوتاهی و قرارگیری در کنار کوه یکی از دشوارترین باندهای فرود برای خلبان ها هم محسوب می گردد. خلبان ها برای فرود در این فرودگاه احتیاج به مجوزهای لازم دارند و هر خلبانی قادر به فرود در این فرودگاه نیست.

طولانی ترین باند فرودگاه

فرودگاه کامدو بامدا (Qamdo Bamda Airport) در منطقه خودمختار تبت کشور چین واقع شده است و یکی از فرودگاه های رکورددار در جهان محسوب می گردد. باند این فرودگاه 5500 متر است و از این نظر طولانی ترین باند فرودگاه در جهان به شمار می رود. در واقع، این فرودگاه به علت قرارگیری در ارتفاع بسیار بالای منطقه تبت احتیاجمند باند طولانی است تا خلبان ها فرصت کافی برای تیک آف و فرود را داشته باشند. فرودگاه کامدو در ارتفاع 4334 متری از سطح دریا قرار گرفته و سال ها عنوان مرتفع ترین فرودگاه جهان را به نیز به خود اختصاص داده بود تا اینکه فرودگاه دواچنگ یادینگ افتتاح شد و این عنوان را از آن خود کرد.

منبع: edition.cnn.com

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1895

به "فرودگاه های رکورددار دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه های رکورددار دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید