طرز تهیه نان حزقیال؛ چرا این برترین نان برای خوردن است؟

به گزارش مجله نیلوفری، چیزی که نان حزقیال را بسیار خاص می نماید مغذی بودن بیش از حد آن است. نان حزقیال با دانه های جوانه زده درست می گردد، به این معنی که دانه ها قبل از آسیاب شدن و تبدیل شدن به آرد، جوانه زده یا آغاز به رشد نموده اند.

طرز تهیه نان حزقیال؛ چرا این برترین نان برای خوردن است؟

اگر تنها چیزی که شما را از تغذیه سالم تر باز می دارد ترس از کنار گذاشتن نان است، باید طرز تهیه نان حزقیال (Ezekiel bread) در خانه را یاد بگیرید.

تهیه این سوپرغذای پر از مواد مغذی نسبت به دستور پخت نان سنتی به کوشش بیشتری احتیاج دارد، اما نتیجه ای که حاصل می گردد کاملا ارزشش را دارد.

نان حزقیال چیست؟

نان حزقیال نام خود را از انجیل گرفته است. گندم، جو، لوبیا، عدس و ارزن مواد پایه نان حزقیال را تشکیل می دهند، اگرچه می توانید با افزودنی های خود در این دستور پخت خلاقیت به خرج دهید.

چیزی که نان حزقیال را بسیار خاص می نماید مغذی بودن بیش از حد آن است. نان حزقیال با دانه های جوانه زده درست می گردد، به این معنی که دانه ها قبل از آسیاب شدن و تبدیل شدن به آرد، جوانه زده یا آغاز به رشد نموده اند.

نان حزقیال چیست و چرا این قدر مفید است؟

فواید استفاده از غلات جوانه زده عبارتند از: اول، این فرآیند مقدار ضدمغذی ها - موادی که از جذب مواد مغذی به وسیله بدن جلوگیری می نمایند - را در غلات شما کاهش می دهد. (پخت، تخمیر، خیساندن و جوانه زدن روش های رایجی برای خلاص شدن از شر مواد ضدمغذی هستند.) دوم، دانه های جوانه زده دارای سطوح مواد مغذی بالاتر و در عین حال کربوهیدرات و گلوتن کمتر هستند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت نان حزقیال در بین افرادی که رژیم دارند این است که بدون شکر درست می گردد، اما در صورت تمایل می توانید کمی عسل به دستور غذای خود اضافه کنید. این نان بعلاوه مملو از فیبر سیرنماینده است که به کاهش میل به غذا های ناسالم در طول روز یاری می نماید.

فواید نان حزقیال

بهبود کنترل شاخص گلایسمیک: نان غلات کامل بهتر از بقیه نان ها قند خون شما را مدیریت می نماید. این نان از دیابت نوع دو جلوگیری نموده، سوخت و ساز را بهبود می بخشد و کنترل شاخص گلایسمیک بدن را در دست می گیرد.

افزایش جذب مواد مغذی: این نان مواد ضدمغذی مانند فیتات و فیتیک اسید ندارد. این ها مواد مضری هستند که مواد معدنی را به خودشان می چسبانند و مانع جلوگیری از جذب آن ها به وسیله بدن می شوند.

یاری به بهبود گوارش: غلات جوانه زده شده گوارش راحت تری دارند و در نتیجه این نان هم می تواند به علت فیبر بالا گوارش را بهبود ببخشد.

دستور پخت نان حزقیال

این به شما بستگی دارد که برترین دستور پخت نان حزقیال را پیدا کنید، اما نسخه سنتی آن شامل آب، عسل، روغن زیتون، مخمر، آرد گندم، آرد گندم کامل، آرد ارزن، عدس سبز، لوبیا (در صورت تمایل) و نمک است. آماده اید تا طرز تهیه نان حزقیال را در خانه یاد بگیرید؟ با این دستور ساده آغاز کنید:

مواد لازم:

جو: نصف فنجان

ارزن: نصف فنجان

عدس: نصف فنجان

لوبیا: 2 قاشق غذاخوری

آب: 4 فنجان

عسل: 1 فنجان

روغن زیتون: نصف فنجان

مخمر: 2 قاشق

نمک: 2 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه نان حزقیال

1. عسل، روغن زیتون، آب و مخمر را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. بگذارید مخلوط پنج دقیقه بماند.

2. غلات کامل و لوبیا را با هم ترکیب کنید، سپس با مخلوط کن آسیاب کنید تا به حالت آرد دربیاید.

3. مخلوط دانه ها و لوبیا را به مخلوط مخمر اضافه کنید و به آن نمک بزنید. خمیر بسیار چسبناک خواهد بود و باید آن را به خوبی ورز دهید.

4. خمیر را به ظرف مناسبی منتقل کنید و 45 دقیقه صبر کنید تا بالا بیاید.

5. فر را روی درجه 175 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) تنظیم کنید و نان را به مدت 45 تا 50 دقیقه یا تا زمانی که روی آن قهوه ای گردد بپزید.

6. نان را از فر بیرون بیاورید، بگذارید خنک گردد و سپس از خوردن آن لذت ببرید.

اینکه بعدا با نان خود چه می کنید به خودتان بستگی دارد. نان حزقیال به نسبت نان های دیگر متراکم تر و خشک تر است، بنابراین بسیاری از مردم از برشته کردن آن قبل از سرو با مربای میوه لذت می برند. بعلاوه زیر یک آووکادوی له شده، تخم مرغ آب پز و کمی سس تند نیز فوق العاده است.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2061

به "طرز تهیه نان حزقیال؛ چرا این برترین نان برای خوردن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان حزقیال؛ چرا این برترین نان برای خوردن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید