طرز تهیه مربای گلابی درسته و خرد شده خوش رنگ و طعم

به گزارش مجله نیلوفری، مربای گلابی، یکی از متفاوت ترین و مجذوب کننده ترین انواع مرباها است که با عطر و طعم بی نظیر خود، می تواند زینت بخش سفره های شما باشد. این مربا را می توانید با گلابی کامل یا خرد تهیه کنید و از طعم و رنگ دلنشین آن لذت ببرید. پس در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه مربای گلابی را با جزییات بخوانید.

طرز تهیه مربای گلابی درسته و خرد شده خوش رنگ و طعم

مواد لازم برای تهیه مربای گلابی درسته

  • گلابی کوچک 8-10 عدد
  • شکر 1/5 پیمانه
  • آب به میزان لازم
  • هل 4 عدد
  • میخک 2 دانه
  • گلاب 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده 1 قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش تازه 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای گلابی درسته

1. آماده کردن شیره مربا

اولین مرحله از طرز تهیه مربای گلابی این است که یک ونیم پیمانه آب و یک ونیم پیمانه شکر را در قابلمه بریزیم چند عدد میخک و چند عدد هل را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط به جوش آید و شکر کاملا در آب حل گردد.

2. آماده کردن گلابی

هم زمان که شربت مربا در حال آماده شدن است، گلابی هایی را که شسته اید پوست بگیرید و داخل ظرفی که در آن آب و آبلیموی تازه ریخته اید بگذارید تا سطح گلابی ها سیاه نگردد.

3. تهیه مربا

وقتی شربت مربا خوب قوام پیدا کرد، گلابی ها را از مخلوط آب و آبلیمو خارج کنید و داخل شهد آماده در حال جوش قرار دهید. بعد از این گلابی ها باید حدود 25 دقیقه بپزد و فقط هر از گاهی آن ها را هم بزنید بعد از 25 دقیقه، آبلیموی تازه را به همراه گلاب و زعفران دم نموده به مربا اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت بعد از گذشت پنج دقیقه مربا آماده است. گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مربا در همان قابلمه سرد گردد.

مواد لازم برای تهیه مربای گلابی خرد شده

  • گلابی 1/5 کیلوگرم
  • شکر 2-3 استکان
  • آب لیموی بطری شده 1/4 فنجان

طرز تهیه مربای گلابی خرد شده

1. آماده کردن گلابی

برای تهیه مربای گلابی ابتدا گلابی ها را پوست بگیرید، هسته و دم را بکنید و بعد گلابی را به تکه های کوچک مربعی خرد کنید سپس گلابی ها را با آب لیمو و شکر در یک کاسه بزرگ بریزید. هم بزنید تا کامل با هم مخلوط شوند. در ظرف را بپوشانید و به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید. اگر وقتتان کم است، چهار ساعت کافی است.

2. پخت مربای گلابی

مخلوط شکر و گلابی که آب انداخته را در یک قابلمه بزرگ و ته سنگین بریزید. مخلوط را روی حرارت زیاد به جوش بیاورید. حرارت را کم کنید تا میانه رو به بالا و گلابی ها را به مدت 10 تا 15 دقیقه بپزید و هر از گاهی هم بزنید. وقتی مربا غلیظ شد، امتحان کنید تا مطمئن شوید که قوام کافی پیدا کره است. بعد گاز را خاموش کنید. مربای گلابی پخته را در شیشه بریزید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای گلابی

تهیه و پخت مربای گلابی درست مثل طرز تهیه مربای آلبالو و طرز تهیه مربای گیلاس کار سختی نیست اما رعایت نکات و فوت وفن های آن باعث می گردد مربای گلابی شما کامل و بدون نقص باشد.

آنالیز قوام مربای گلابی

اگر مربای شما قوام کافی نداشته باشد کیفیت و زمان نگهداری آن کاهش می یابد پس دقت کنید که قوام کم مربای گلابی باعث می گردد مربا کپک بزند و اگر شیره آن خیلی سفت باشد، ممکن است شکرک بزند.

بهبود شفافیت و خوش رنگ شدن مربای گلابی

برای آن که مربای گلابی شفاف گردد حتما در زمان پخت، کف روی مربا را با قاشق جمع کنید و برای خوش رنگی مربا هم میزانی زعفران دم نموده به آن اضافه کنید.

نکات مهم برای نگهداری طولانی مدت مربای گلابی

برای نگهداری طولانی مدت مربای گلابی ابتدا باید مربا خنک گردد بعد آن را داخل شیشه مناسب بریزید، به گونه ای که کمی روی شیشه خالی بماند سپس در شیشه را محکم ببندید و شیشه ها را داخل قابلمه آب داغ بگذارید تا به مدت 10 دقیقه بجوشد و در نهایت گاز را خاموش کنید و بگذارید شیشه ها 5 دقیقه دیگر در آب بمانند تا به علت تغییر ناگهانی دما، مسئله ای پیش نیاید.

در نهایت شیشه ها را روی حوله آشپزخانه بگذارید تا خشک شوند. مربا گلابی را به این روش می توانید تا 18 ماه در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم نگهداری کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 تیر 1403 بروزرسانی: 16 تیر 1403 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2181

به "طرز تهیه مربای گلابی درسته و خرد شده خوش رنگ و طعم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای گلابی درسته و خرد شده خوش رنگ و طعم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید