ضرورت توجه به پارادایم های علمی جدید در بازنگری رشته های تحصیلی

به گزارش مجله نیلوفری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در خصوص متناسب سازی دروس هم باید ببینیم تغییرات بنیادین حوزه علم چیست؟ در بازنگری رشته های تحصیلی باید حداقل به پارادایم های علمی جدید توجه گردد و الا تغییرات شکلی خواهد بود.

ضرورت توجه به پارادایم های علمی جدید در بازنگری رشته های تحصیلی

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید رضا عاملی در جلسه 322 شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی، ضمن تشکر از خدمات دکتر محمدرضا مخبر دزفولی گفت: بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در پیوند گسترده با نخبگان جامعه باشد. البته در این زمینه ترویج مشارکت و فراهم آوردن فضای تعامل هم مدنظر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید ببینیم چه راه هایی وجود دارد تا این فضا را بازتر کنیم و حضور ما بیشتر احساس گردد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در بیرون از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی بعضاً مثبت نیست و گفته می گردد اینها چه کارکرده اند؟ در صورتی که وقتی داخل می شویم می بینیم در این سال ها کارهای خیلی خوبی صورت گرفته است.

دکتر عاملی ادامه داد: به دکتر کبگانیان هم این پیشنهاد را دادم که جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور را گاهی اوقات در دانشگاه ها برگزار کنید. این کار را در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها هم می توانیم انجام بدهیم.به این ترتیب که بخش اول جلسه را به بیان نظرات دانشگاهیان اختصاص دهیم و بخش دوم را به دستور کار شورا پرداخته گردد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه باید اساتید دانشگاه بیایند صحبت نمایند و ما هم بیشتر بشنویم،ادامه داد: البته این کار زحمت هم دارد ولی اگر بتوانیم با فضای دانشگاه بیشتر تماس داشته باشیم و حضور بیشتری داشته باشیم قطعاً مؤثرتر خواهیم بود.

وی گفت: به همین دلیل باید در حوزه فرهنگ و علم بعضی دانشگاه ها قطب و مرکز باشند و مثلاً دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و... وظایف را بعنوان نقطه کانونی برای انجام مطالعات حوزه سیاست گذاری علم قبول نمایند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: الآن بعضی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشده و برای بعضی هم که ابلاغ شده باید دنبال ضمانت اجرایی باشیم. برای اجرای مصوبات هم بر اساس سفارش مکرر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی باید نخبگان وارد میدان اجرا شوند.

وی اضافه نمود: پیشنهاد می کنم دو نفر از رؤسای دانشگاه های مهم در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها عضو شوند چون این رؤسای دانشگاه ها در میدان اجرا هستند.

دکتر عاملی ادامه داد: باید برای تصمیم سازی و سیاست گذاری حتماً افرادی که با بخش اجرا در تماس هستند حضور داشته باشند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در خصوص متناسب سازی دروس هم باید ببینیم تغییرات بنیادین حوزه علم چیست؟ در بازنگری رشته های تحصیلی باید حداقل به پارادایم های علمی جدید توجه گردد و الا تغییرات شکلی خواهد بود. بعنوان مثال می توان سه پارادایم جدید را برجسته کرد که یکی از این پارادایم ها دانش یکپارچه است و دانش یکپارچه به این دلیل در علم وارد شد که متغیرهای تأثیرگذار در رشته ها تغییر کرد.

دکتر عاملی گفت: در گذشته سیستم ها بر یک موضوع متمرکز می شدند ولی در اوایل دهه 60 میلادی یک نگاهی ایجاد شده که معطوف به رقابت آزاد بازار و عرضه کالای با کیفیت بود. با این نگاه علم به سمت دانش یکپارچه ارتباطی رفت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع بعدی شبیه سازی هستی بود و این نگاه برای ما که می خواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم خیلی مهم است.

وی گفت: دلیل این نگاه آن بود که نگاه پوپری به علم باخت چون علم پوپری ابطال پذیر است که نگاه به علم نگاهی سست است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: با شکست نگاه پوپر این نتیجه حاصل شد که اگر قوانین هستی که مخلوق خداوند است را بشناسیم، کشف شوند؛ می توانیم برای علم جای پای محکمی پیدا کنیم.

دکتر عاملی ادامه داد: ظهور فضای مجازی موضوع مهم دیگری است که دو فضایی شدن همه علوم را بدنبال آورده است. امروز مثلا در علوم پزشکی؛ 24 حوزه جدید بوجود آمده است که مرتبط با حوزه فضای مجازی و فنآوری اطلاعات است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: روند پزشکی با این مسائل تغییر می نماید. وی اضافه نمود: حوزه علم و بخش اجرایی و بخش صنعت کشور از پیشرفت های جدید فنآوری عقب افتاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر محتوا جدید علمی فراوری نکنیم همه تغییرات صوری خواهد بود،گفت: اگر یک تغییر رادیکال در حوزه علم صورت نگیرد؛ علم امروز در آینده نزدیک بی مصرف و کم کاربرد خواهد بود.

دکتر عاملی در خاتمه گفت: باید برای کوتاه کردن زمانی مقاطع تحصیلی هم برنامه داشته باشیم.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه دستور جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها مبنی بر ارائه گزارش طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی بود که توسط دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.

در این گزارش تأکید شد طرح آمایش آموزش عالی در اسفندماه 1394 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و پیاده سازی طرح آمایش آموزش عالی از جمله مسائل مورد توجه معاونت آموزشی وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

شناسایی دانشگاه های محور و کوشش برای مأموریت بخشی به فعالیت های سایر دانشگاه ها بر اساس فعالیت های دانشگاه های محور، ادغام بعضی دانشگاه ها و توجه به مسائل پیش روی فعلی دانشگاه ها از جمله مواردی بود که در گزارش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آن اشاره شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گزارش مذکور اصول 20 گانه ساماندهی مؤسسات پژوهشی ارائه و تأکید شد که در فرآیند اجرایی سازی طرح آمایش آموزش عالی اسامی دانشگاه های محور با نام بزرگان علمی و فرهنگی تمدن اسلام و ایران مزین خواهد شد.

در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به توضیح ذیل است: مأموریت بخشی و نظام مندکردن فعالیت دانشگاه ها پیش از فرآیند اجراء توجه شرایط اقلیمی و منطقه ای، بهره گیری از ظرفیت نخبگان مذهبی و علمی در استان ها، ترسیم ضوابط و سازوکارهای اجرایی طرح، شفاف سازی شاخص های توانمندسازی واحدها در کنار رویکرد تجمیع، توجه انگیزه های توسعه ای در داخل دانشگاه ها و کاهش ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها و پرهیز از تعجیل در برنامه ها.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 51

به "ضرورت توجه به پارادایم های علمی جدید در بازنگری رشته های تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به پارادایم های علمی جدید در بازنگری رشته های تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید