سرفه خشک پی در پی

به گزارش مجله نیلوفری، سرفه اختلالی عادی بوده و علامت شایع عفونت ریه به شمار میرود. اما چنانچه فردی دچار سرفه خشک پی در پی شده و با درمانهای معمولی تسکینی از آن نیابد، مهم است که به پزشک مراجعه و تحت معاینه قرار گیرد. از این طریق فرد

سرفه خشک پی در پی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سرفه اختلالی عادی بوده و علامت شایع عفونت ریه به شمار میرود. اما چنانچه فردی دچار سرفه خشک پی در پی شده و با درمانهای معمولی تسکینی از آن نیابد، مهم است که به پزشک مراجعه و تحت معاینه قرار گیرد. از این طریق فرد می تواند بجای خود سرفه، علت نهفته آن را درمان سازد.

سرفه یک رفلکس یا واکنش دفاعی است که به پاک و باز کردن راه های هوایی از هرگونه محرک، مخاط و یا اجسام خارجی یاری می نماید.

در این مقاله علل سرفه خشک پی در پی را شرح می دهیم.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

علل

سرفه مرتبط با ویروس یا پست ویرال (Post-viral Cough): عفونتهایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا از علل شایع سرفه مداوم در بچه ها و بزرگسالان به شمار می فرایند. با این حال، این نوع سرفه پس از چند هفته به خودی خود از بین می رود. بعلاوه درمان این نوع سرفه می تواند بسیار سخت باشد. یکی از علل پشت این شرایط این است که نقاط محرک سرفه حساس شده و حتی پس از آنکه عفونت از بین رفت هم به تحریک خود ادامه می دهند.

سرفه از روی عادت یا سرفه با ریشه روانی: این سرفه خشک بیشتر در بچه ها مشاهده می شود و پس از یک عفونت ویروسی رخ می دهد. سرفه در طول روز مشاهده شده اما شدت آن هنگامی که فرد در خواب بسر می برد کاهش می یابد.

آلرژی: آلرژی های ناشی از گرد و غبار، گرده و یا غله هم می تواند موجب بروز سرفه خشک مداوم شود. از اینرو افرادی که دارای سرفه آلرژیک می باشند بایستی از این محرک ها دوری نمایند.

سیگار کشیدن: این مورد یکی از شایع ترین علل سرفه خشک مزمن است. از اینرو افرادی که از سرفه خشک رنج می برند بایستی سیگار را ترک نمایند. سرفه افراد سیگاری می تواند یا خشک و یا خلط دار باشد.

برونشیت مزمن: هنگامی که لوله های برونش برای مدت زمان طولانی ملتهب باقی بمانند، آنگاه می تواند منجر به سرفه همراه با خلط و یا بدون خلط شود. علائم دیگر، احتقان، اشکال در تنفس، خس خس و خستگی را شامل می شوند.

آسم: سرفه مزمن مرتبط با آسم عمدتاً در طول شب رخ می دهد. این نوع از سرفه در میان افرادی مشاهده می شود که مبتلا به آسم می شوند و یا بیمارانی که دارای آسم به خوبی کنترل نشده هستند. سرفه مرتبط با آسم هنگامی که فرد در معرض هوای خشک، هوای سرد، بوهایی خاص و یا گازهای شیمیایی قرار داشته باشد، می تواند بدتر شود.

رفلکس اسید: در این شرایط، جریان رو به عقب اسید معده به سمت مری وجود دارد. این امر منجر به اسپاسم راه های هوایی شده که موجب بروز سرفه خشک پی در پی می شود.

ترشحات عقب بینی: سرفه می تواند به علت ترشح از پشت بینی و یا سینوزیت ایجاد شود. فراوری بیش از حد مخاط منجر به ترشح از پشت گلو شده که موجب بروز سرفه می شود. با آنکه متوجه ترشح مخاط از گلوی خود به سمت پایین می شوید، اما این نوع سرفه هیچ خلطی فراوری نمی نماید.

سیاه سرفه: سرفه خشک، تب خفیف، آبریزش بینی، گرفتگی، عطسه و آبریزش از چشم علائم رایج بیماری سیاه سرفه می باشند. با این حال پس از یک یا دو هفته از گذشت عفونت، علائم بدتر شده و حملات غیر قابل کنترل سرفه رخ می دهد.

التهاب حنجره: لارنژیت، که التهاب در گلو می باشد، علت دیگری برای سرفه خشک ماندگار است. غیر از سرفه، این بیماری بعلاوه می تواند منجر به ضعیف شدن صدا و یا خشونت صدا، گلو درد، احساس خارش در گلو و خشکی گلو شود.

دارو: داروهایی مانند مهارنماینده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) که جهت درمان اختلالاتی مانند فشار خون بالا استفاده می شوند، مسبب بروز سرفه خشک هستند. هنگامی که در پی درمان سرفه خود می باشید، حتماً پزشک خود را از داروهایی که مصرف می کنید، آگاه سازید.

بنابراین، اهمیت دارد که در صورت نشان دادن علائم سرفه خشک مزمن در پی مراقبتهای پزشکی باشید. با این حال اگر شرایط تان خیلی شدید نباشد، آنگاه ابتدا درمانهای خانگی که در مقاله ای مستقل تحت اسم راه های درمانی سرفه خشک پی در پی ارائه شده اند را امتحان نمایید. در صورتی که این درمانها در طول 10 روز تأثیر نداشتند، در پی یاری پزشکی باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1710

به "سرفه خشک پی در پی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرفه خشک پی در پی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید