رقابت تهران با 7 پایتخت دنیا در آلودگی با دی اکسید نیتروژن ، چرا ناکس در تهران در روزهای کرونایی کاهش نداشت؟

به گزارش مجله نیلوفری، تصویری از شرایط آلاینده ناکس (نیتروژن دی اکسید) این روزها در شهرهای عظیم جهان دست به دست می گردد که نشان می دهد این آلاینده طی روزهای کرونایی در 7 شهر عظیم جهان به جز تهران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.

رقابت تهران با 7 پایتخت دنیا در آلودگی با دی اکسید نیتروژن ، چرا ناکس در تهران در روزهای کرونایی کاهش نداشت؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر تصویری از شرایط آلاینده نیتروژن دی اکسید در شهرهای مختلف دنیا از جمله دهلی نو، تهران، لندن، مادرید، لس آنجلس، مسکو، میلان و پراگ منتشر شده است. در این تصویر که متعلق به روزهای اول تا پنجم آوریل 2020 (13 تا 17 فروردین 99) است، نشان داده می گردد که آلاینده ناکس (نیتروژن دی اکسید) در تمام شهرهای ذکر شده به جز تهران به دلیل شیوع بیماری کووید 19، شرایط قرنطینه و کاهش تردد در خیابان ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

اما گاز نیتروژن دی اکسید چیست و چرا از شدت آن در تهران طی روزهای شیوع بیماری کاسته نشده است؟

حسین شهیدزاده مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش گفت: آلاینده ناکس از منابع مختلفی از جمله منابع متحرک، نیروگاه ها، مصارف خانگی و تجاری، صنایع، صندلی های سوخت و... فراوری می گردد. این منابع هر کدام سهم متفاوتی در فراوری ناکس دارند. برای مثال در شهر تهران 35 درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و 32 درصد آن توسط نیروگاه ها فراوری می گردد. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم 14 و 8 درصدی در فراوری این آلاینده دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که چرا آلاینده نیتروژن دی اکسید در تهران در مقایسه با سایر شهرها تفاوتی نسبت به سال گذشته ننموده است، شرح داد: تصویری که از آلاینده ناکس در شهرهای مختلف دنیا منتشر شده مربوط به روزهای 13 تا 17 فروردین ماه است. فراموش نکنیم که در این بازه زمانی تعدادی از کارمندان به محل کار خود بازگشتند علاوه بر آن طرح ترافیک نیز لغو شده و برای قطع زنجیره بیماری، استفاده از خودروی شخصی توصیه شده است بنابراین اصلی ترین منبع فراوری آلاینده ناکس در پایتخت ما فعال بوده است.

شهیدزاده با بیان اینکه در سال های گذشته کمتر پیش آمده بود که آلاینده ناکس در شهر تهران شاخص اصلی آلودگی هوا باشد، اظهار می نماید: سال جاری نحوه محاسبه این آلاینده بر اساس مصوبات جدید وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست تغییراتی نموده و محاسبه آن سختگیرانه تر شده است بنابراین طی سال جدید میزان آلاینده ناکس در شهر تهران به عنوان یکی از شاخص های آلایندگی نمایش داده خواهد شد.

به گفته وی، ما از ابتدای سال تا به امروز در پایتخت 14 روز هوای پاک و 15 روز هوای قابل قبول داشته ایم و در این بازه زمانی هیچ روزی به دلیل افزایش آلاینده ناکس هوا در شرایط نامطلوب قرار نگرفته است اما در بعضی روزها باوجود هوای مطلوب، آلاینده ناکس تبدیل به آلاینده غالب و شاخص شده و شاخص آن حتی از ذرات معلق بیشتر بوده است.

گاز نیتروژن دی اکسید می تواند سبب ایجاد مسائل جدی تنفسی و التهاب چشم در انسان گردد. اختلال در بویایی، خستگی، تحریک گلو، ناراحتی های اعصاب و افزایش برونشیت حاد از دیگر اثرات قرارگیری در معرض گاز نیتروژن دی اکسید است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 839

به "رقابت تهران با 7 پایتخت دنیا در آلودگی با دی اکسید نیتروژن ، چرا ناکس در تهران در روزهای کرونایی کاهش نداشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت تهران با 7 پایتخت دنیا در آلودگی با دی اکسید نیتروژن ، چرا ناکس در تهران در روزهای کرونایی کاهش نداشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید