راه های رفع کردن بدبویی دهان در صبح

به گزارش مجله نیلوفری، طبق اعلام آموزشگاه دندانپزشکان عمومی در آمریکا میلیون ها نفر از مردم این کشور در مواقعی همانند هنگام صبح یا پس از خوردن غذای تند و تلخ از بوی بد دهان شکایت می نمایند.

راه های رفع کردن بدبویی دهان در صبح

طبق اعلام آموزشگاه دندانپزشکان عمومی در آمریکا میلیون ها نفر از مردم این کشور در مواقعی همانند هنگام صبح یا پس از خوردن غذای تند و تلخ از بوی بد دهان شکایت می نمایند.

افرادی که از خشکی دهان رنج می برند اغلب به علت مصرف بعضی انواع داروها به این شرایط دچار می شوند. بعلاوه افرادی که بهداشت دهان خود را رعایت نمی نمایند نسبت به افراد دیگر بیشتر دچار بوی نامطبوع دهان می شوند.

بوی نامطبوع دهان در هنگام صبح غالبا به عدم ترشح بزاق مربوط می گردد. دکتر هوگ فلاکس از آموزشگاه دندانپزشکی زیبایی در آتلانتا گفت: در طول روز در دهان اندازه قابل توجهی بزاق فراوری می گردد اما هنگام خواب فراوری بزاق کاهش می یابد.

ترشح بزاق برای پاکسازی دهان از ذرات به جای مانده غذا ضرورت دارد چون در غیر این صورت محل مناسبی برای انباشت باکتری است. کاهش فراوری بزاق موجب خشکی دهان می گردد و این شرایط به باکتری ها اجازه می دهد تا رشد نمایند و ترکیب های ناپایدار گوگرد فراوری نمایند که عامل بوی نامطبوع دهان است.

بعلاوه شیوه خوابیدن می تواند در شدت و فراوانی بوی بد دهان در هنگام صبح تاثیر بگذارد. خُرخُر کردن یا تنفس از راه دهان در طول شب هم عامل بازدم بدبو است. بیشتر افرادی که از راه دهان نفس می کشند دهانشان خشک می گردد بنابراین شرایطی بوجود می آورد تا باکتری های فراورینماینده بوی نامطبوع در دهان رشد نمایند. به گفته فلاکس هر زمانی که اندازه بزاق دهان کاهش یابد توانایی دهان برای مقابله با تنفس نامطبوع پایین می آید.

به نقل از مدیکال دیلی، در حالی که تنفس نامطبوع ارتباطی به سن ندارد باکتری های ایجادنماینده بوی نامطبوع مسائلی را برای سلامتی بوجود می آورند. به گفته پزشکان اولین عامل تنفس نامطبوع مسائل پریودنتال همانند التهاب لثه و پیوره (بیماری بافت اطراف دندان) می گردد که خود در بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی نقش دارد.

آنالیز ها حاکی از آن است که سلامت دهان شدیدا به سلامت دیگر اعضای بدن ارتباط دارد. از جمله اینکه مواد سمی ناشی از باکتری های دهانی در جریان خون منتشر می شوند و می توانند عملکرد سایر اعضا و بافت های بدن را مختل نمایند. برای کاهش بوی نامطبوع دهان به هنگام صبح می توان اقداماتی انجام داد برای مثال سواک کردن، استفاده از نخ دندان و پاکسازی دهان از وجود به جای مانده مواد خوراکی از جمله این روش هاست.

دکتر فلاکس چند روش را توصیه می نماید که به یاری آنها می توانید بوی دهان خود را در هنگام صبح کنترل کنید:

- اولین روش استشمام کردن بوی نامطبوع به وسیله خود شخص است که معمولا در مواقع شدید بودن این شرایط، بوی بد دهان به سادگی قابل تشخیص است.

- در روش دوم فرد با استفاده از آیینه انتهای زبان خود را مشاهده می نماید. زمانی که رنگ زبان صورتی شفاف باشد نشان دهنده تنفس مطبوع در فرد است اما در صورتی که روی زبان لایه سفید رنگ باشد از بوی نامطبوع دهان حکایت دارد.

- در روش سوم مچ دست خود را با زبانتان خیس نموده و اجازه دهید تا خشک گردد سپس مچ دست خود را بو کنید در صورتی که بویی استثمام کردید نشان دهنده بوی نامطبوع دهان است.

به گفته دکتر فلاکس یک روش ساده برای برطرف بوی بد دهان در هنگام صبح پاک کردن سطح زبان با مسواک است تا با این روش فضای مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم نگردد.

منبع مقاله : شفاآنلاین

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1690

به "راه های رفع کردن بدبویی دهان در صبح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های رفع کردن بدبویی دهان در صبح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید