خطرات ناشی از خوردن مرغ نپخته

به گزارش مجله نیلوفری، به دلایلی در معده احساس تهوع دارید و نمی توانید دقیقاً عامل آن را بیابید؟ البته به دلایلی این حالت پیش می آید، و یکی از آنها می تواند خوردن مرغ نپخته در بشقاب شما باشد. در مقاله پیش رو در این مورد صحبت شده است.

خطرات ناشی از خوردن مرغ نپخته

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به دلایلی در معده احساس تهوع دارید و نمی توانید دقیقاً عامل آن را بیابید؟ البته به دلایلی این حالت پیش می آید، و یکی از آنها می تواند خوردن مرغ نپخته در بشقاب شما باشد. در مقاله پیش رو در این مورد صحبت شده است.

نظر به اینکه مردم نسبت به سلامت خود آگاهی بیشتری بدست می آورند، با توجه به خطراتی که گوشت قرمز بر سلامتی دارد، آغاز به ترجیح دادن استفاده از گوشت سفید بر گوشت قرمز نموده اند. در حالی که از نظر بسیاری، مرغ گزینه بی خطری است، هنگامی که قصد دارید غذایی با مرغ تهیه نمایید، ضرورت دارد چند نکته را مورد آنالیز قرار دهید.

همگی ما با خطرات مرتبط با خوردن گوشت مانده آشنایی کامل داریم. در این مورد همواره هر کاری می کنیم تا به هنگام مصرف مرغی که می خوریم، مطمئن شویم کاملاً تمیز و تازه باشد. اما حتی اگر شما در مقوله پخت و پز تازه کار نباشید، باز هم ممکن است از خطرات ناشی از خوردن گوشت مرغ نپخته به طور کامل آگاهی نداشته باشید. علی الخصوص، برای همه تشخیص بین مرغی که به خوبی پخته شده و مرغی که خوب پخته نشده کار آسانی نیست، خصوصاً برای کسانی که دوست دارند گوشتشان نیمه پخته باشد.

✔ اولین نشانه های آشکار از مرغ نپخته که فرد ممکن است به آن فکر کند، رنگ صورتی گوشت است. این ممکن است نشان دهنده خامی آن باشد، اما مرغ دودی هم همین سایه رنگ را دارد و برای مصرف کاملاً بی خطر می باشد.

✔ در خصوص مرغ منجمد، قسمتی که نزدیک ترین بخش به استخوان است، گاهی اوقات، حتی پس از آنکه به مدت قابل توجهی در مایکروویو پخته گردد، خام می ماند. مراقب باشید، چون ممکن است حتی اگر مرغ را به درستی یخ زدایی هم نموده باشید این اتفاق بیافتد.

خطرات ناشی از خوردن مرغ نپخته

مرغ خام به علت وجود باکتری هایی مانند سالمونلا، کمپیلوباکتر و یا استافیلوکوکوس اورئوس مستعد آلوده شدن است. وجود این باکتری ها ممکن است به مسمومیت غذایی بیانجامد که در موارد شدید، شاید حتی به مرگ منجر گردد. خصوصیت نژادی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به طور خاص باعث شده است که در مقابل بعضی آنتی بیوتیک ها، که بعلاوه شامل پنی سیلین است، مقاوم باشد.

✔ علائم معمول خوردن گوشت مرغ نپخته شامل درد شکمی، تهوع، تب، استفراغ و اسهال است، که معمولاً علائم خفیف تر از مسمومیت غذایی هستند و به مدت بیش از چند روز طول نمی کشند.

✔ در حالی که مسائل ناشی از باکتری سالمونلا ظرف دو روز آشکار می شوند، آنهایی که ناشی از باکتری کمپیلوباکتر می باشند، ممکن است گاهی، به مدت هشت تا ده روز خفته باقی بمانند.

✔ اسهال ناشی از باکتری کمپیلوباکتر ممکن است خونی بوده، در حالی که اسهال به وجود آمده به وسیله باکتری سالمونلا ممکن است آبکی باشد.

✔ گاهی، باکتری سالمونلا تیفی ممکن است به وسیله پرورش دهنده های انسانی به مرغ سرایت کند و مصرف این مرغ آلوده موجب ابتلا به تب حصبه خواهد شد. هرچند وقوع آن نسبتاً نادر می باشد، اما علائم حصبه، تب بسیار بالا همراه با معده درد، ضعف و جوش یا دانه های پوستی می باشد.

✔ هنگامی که باکتری سالمونلا به وسیله جریان خون به سایر نقاط بدن پخش شد، ممکن است موجب استئومیلیت (عفونت استخوان)، پریکاردیت (عفونت کیسه های اطراف قلب)، هپاتیت، مننژیت یا ذات الریه گردد. این شرایط باکتریمی نامیده می گردد.

✔ وجود باکتری کمپیلوباکتر ممکن است موجب فلج موقت ، معروف به سندرم گیلن باره (Guillain-Barre syndrome)، گردد که با احساس سوزن سوزن شدن همراه است که از پاهایتان آغاز شده و به سمت بالا حرکت نموده و تمام بدن را پوشش می دهد.

اقدامات احتیاطی که بایستی در نظر گرفته شوند

پس، شما مرغ نپخته خوردید؟ آیا این علت کافی است تا وحشت زده شوید؟ در بیشتر موارد، علائم به سطح خطرناک نمی رسند. این علائم با مصرف داروهای مناسب، در عرض چند روز ناپدید می شوند. هر چند در خصوص مرغ، هرگز نمی توان خیلی در امان بود. تنها از این نکات ساده پیروی نموده تا از اثرات سوء خوردن گوشت مرغ نپخته جلوگیری گردد.

✔ بدیهی است که بایستی از یکنواختی در پخت اطمینان حاصل کنید. درجه حرارت ایده آل برای پخت مرغ بسته به کیفیت و مقدار آن تفاوت می نماید.

✔ دستورالعمل های پخت غذاهای بسته بندی شده بایستی طبق دستور دنبال شوند، خصوصاً اگر یک آشپز بی تجربه باشید.

✔ مراقب قطعات مرغ باشید، به این علت که معمولاً مردم بدون آنکه ببینند آیا این قطعات به درستی پخته شده اند یا خیر، مستقیماً به سراغ خوردن آنها می فرایند.

نکته خنده دار در خصوص این گوشت سالم این است که پخت آن بسیار ساده بوده و همینطور هم اگر نپخته بماند، خطرناک می باشد. اگر چه افرادی هستند که فوائد مرغ اورگانیک را ضمانت می نمایند، کلید پیشگیری از عفونت در چگونگی پخت آن نهفته است. تا زمانی که اطمینان دارید مرغ درون بشقاب تان به خوبی پخته شده، هیچ چیز نمی تواند شما را از لذت خوردن غذای خوشمزه تان محروم سازد.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1702

به "خطرات ناشی از خوردن مرغ نپخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات ناشی از خوردن مرغ نپخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید