خبرنگاران کم رونقی مبادلات تجاری در گذرگاه مرزی لطف آباد خراسان رضوی

به گزارش مجله نیلوفری، مشهد- خبرنگاران - گرچه فعالیت در مرز تجاری ترانزیتی لطف آباد شهرستان درگز همجوار با جمهوری ترکمنستان پس از ماهها تعطیل اجباری ناشی از بحران کرونا، آذر ماه سال جاری دوباره شروع شد اما فرایند مبادلات و بازرگانی در این مرز گمرکی واقع در شمال خراسان رضوی هنوز از رونق شایسته ظرفیت خود برخوردار نیست.

خبرنگاران کم رونقی مبادلات تجاری در گذرگاه مرزی لطف آباد خراسان رضوی

پیش از بحران شیوع ویروس کرونا تجارت چمدانی و مسافری انواع کالاها به وسیله مرز لطف آباد برقرار بود که زمینه ایجاد اشتغال فراوانی را در منطقه ایجاد نموده بود اما اکنون این شیوه از طرف مقابل ممنوع شده و این مرز بیشتر حالت ترانزیتی یافته است و ویژه کالاهایی شده است که به صورت کانتینر از سواحل جنوبی کشورمان به کشور ترکمنستان وارد می گردد.

در گذشته کانتینرهای ترانزیتی ترکمنستان با استفاده از تریلی های ایرانی به سرتاسر جمهوری ترکمنستان انتقال می یافت اما اکنون علاوه بر کاهش میزان ترازیت کالا از این مرز، شیوه نقل و انتقال نیز به نفع طرف ترکمن تغییر یافته است و کاهش درآمد بسیاری را برای نهادهای متولی حکومتی مثل شهرداری و رانندگان و دست اندرکاران سیستم حمل و نقل جاده ای ایرانی در پی داشته است.

شهردار شهر مرزی لطف آباد روز شنبه در گفت و گویی تلفنی به خبرنگار خبرنگاران گفت: این مرز زمینی با وجود برخورداری از زیر ساختهای قابل توجه برای توسعه تجارت ترانزیتی و چمدانی با کشور همسایه یعنی ترکمنستان، به دلیل شرایط ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا بیش از 9 ماه به طور کامل تعطیل بود.

محمد پروانه اضافه نمود: این گذرگاه مرزی از نیمه آذرماه با وجود شرایط محدودنماینده اعمال شده توسط ترکمنستان فقط برای ترانزیت کانتینری فعالیتش را شروع نموده اما شرایط کنونی آن در مقایسه با دوران رونق و شکوفایی تجارت در لطف آباد، مطلوب نیست.

وی ادامه داد: در دوران شکوفایی رونق این مرز، روزانه 250 تریلی ایرانی حامل کانتینر کالا از ایران وارد کشور ترکمنستان می شد و 250 تریلی که کالای خود را در ترکمنستان خالی نموده بود نیز به کشور بر می گشت در حالی که اکنون تعداد تریلی های ورودی و خروجی بین 30 تا 60 دستگاه است و در شیوه انتقال نیز تغییراتی به نفع طرف ترکمن اتخاذ شده و تریلی های ایرانی دیگر حق ورود به خاک ترکمنستان را ندارند و شیوه انتقال کالا به این صورت است که تریلی های ایرانی کانتینرهای حامل کالا را از بنادر جنوبی کشورمان به گمرک مرزی می آورند و در محوطه آن خالی می نمایند و تریلی های ترکمن با ورود به گمرک ایران کانتینرها را به مقصد مناطق مختلف کشورشان بارگیری می نمایند.

شهردار لطف آباد گفت: این شیوه تبادل کالای ترانزیتی به لحاظ مالی بیشتر به نفع طرف ترکمن است و درآمد نهادهای حاکمیتی و راننده های تریلی ایرانی را به شدت کاهش داده و باعث بروز نارضایتی های فراوانی شده است.

پروانه اضافه نمود: شهرداری لطف آباد در گذشته از قبل عوارض قانونی ماهانه 70 تا 100 میلیون تومان درآمد داشت در حالی که اکنون این میزان به کمتر از 10 میلیون تومان در ماه کاهش یافته و بخش عظیمی از رانندگان تریلی ایرانی نیز که قبلا در این بخش فعالیت می نموده اند نیز شغل خود را از دست داده اند و درآمد آنها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: لزوم اتخاذ تصمیم مقامات کلان کشوری برای یافتن راه حلهای دیپلماتیک با رایزنی با مقامهای کشور همسایه جمهوری ترکمنستان در راستای رونق دوباره ترانزیت کالا ، برقرار مجدد تجارت چمدانی و ایجاد اشتغال و کسب درآمد، خواسته عموم مردم منطقه شمال خراسان رضوی است و انتظار می رود مسوولان ارشد کشوری این موارد را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

اوایل بهمن ماه جاری استاندار خراسان رضوی در جریان سفر به شهرستان درگز و حضور در شهر مرزی لطف آباد بر اتخاذ راه حل و تدابیر جدی برای رونق و شکوفایی دوباره تجارت در این شهر مرزی تاکید نمود و گفت: برنامه های توسعه ای به خاطر کرونا نباید متوقف گردد و مرز لطف آباد درگز با ترکمنستان هم باید دوباره به اوج فعالیت خود برسد.

محمدصادق معتمدیان در نشستی پس از بازدید از مرز لطف آباد اضافه نمود: کوشش داریم از مرز لطف آباد برای توسعه شهرستان درگز استفاده کنیم علاوه بر پیگیری ترانشیپمنت کالا در مرز، سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز برای توسعه پایانه و طرح احداث انبار پنج هزار متر مربعی نیز باید پیگیری گردد.

وی ادامه داد: هرگونه اقدام مسوولان محلی باید مطابق با سیاستهای کلان کشور باشد و از تصمیم گیریهای شهرستانی در این خصوص باید خودداری گردد و به طور قطع همه دستگاهها باید از سیاستهای ملی تبعیت نمایند چرا که این سیاستها در چارچوب مسایل ملی و دیپلماتیک است.

فرماندار شهرستان درگز نیز گفت: اقتصاد این شهرستان مرزی در شمال خراسان رضوی و همجوار با کشور ترکمنستان تحت تاثیر تبادلات تجاری پایانه و بازارچه مرزی لطف آباد است.

علی فراهی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: با توجه به شیوع کرونا این مرز بیش از 9 ماه تعطیل بود که مسائل مالی فراوان برای اهالی منطقه ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: اقتصاد درگز متاثر از تبادلات تجاری از مرز لطف آباد با کشور ترکمنستان است به طوری که پیش از این با رونق تجارت یا اعمال محدودیتهای تجاری و مرزی از سوی کشور همسایه، شرایط مالی شهرستان با فراز و فرود رو به رو می شد.

فرماندار درگز گفت: بیش از هزار نفر در منطقه مرزی لطف آباد در قالب پایانه مرزی، فعالان شرکتهای حمل و نقل، بازارچه مرزی و گمرک به خاطر تعطیلی 9 ماهه منبع درآمد خود را از دست داده اند.

فراهی اضافه نمود: بخشی از مراجعه مردم به فرمانداری برای دریافت کمکهای معیشتی مربوط به فعالان بخش گمرکی است که با رایزنی توانسته ایم بعضی وام های ضروری را برای متقاضیان فراهم کنیم که البته در دراز مدت نیز این کمکها جوابگوی احتیاج مردم نخواهد بود.

وی اضافه نمود: در حال حاضر صادرات و ترانزیت کالا در پایانه مرزی لطف آباد حدود 25 درصد میزان تبادلات تجاری دوران پیش از شیوع کروناست که بیشتر آن به شکل ترانزیت کالا از راستا ایران به مقصد ترکمنستان است.

فرماندار درگز گفت: هم اکنون روزانه حدود 30 تا 60 دستگاه تریلی در قالب ترانشیپمنت کالا در مرز لطف آباد جا به جا می گردد که کاهش 75 درصدی نسبت به زمان رونق گذشته را نشان می دهد اما از آنجایی که در شرایط جدید پس از بازگشایی مرز تبادل کالا به صورت ترانشیپمنت انجام می گردد فعالیتهای تخلیه و بارگیری کامیونها در مرز بیشتر از سال گذشته و قبل از شیوع کروناست.

فراهی اضافه نمود: بر اساس توافقات اجرا شده شیوه تبادلات تجاری در دوران کرونا به شکل جابه جایی کالا بر روی ناوگان های باری یا ترانشیپمنت کالاست که احتیاجمند فعالیت نیروهای باربری و کارکنان مرزی در این حوزه است.

ترانشیپمنت نوعی حمل و نقل است که در آن کالا تحت نظر گمرک از یک وسیله حمل و نقل ورودی به یک وسیله حمل و نقل خروجی منتقل می گردد.

گذرگاه مرزی لطف آباد شهرستان درگز در 90 کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار گرفته است و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی 22 کیلومتر است.

شهرستان کوهستانی درگز با 74 هزار نفر جمعیت در 254 کیلومتری شمال مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1402

به "خبرنگاران کم رونقی مبادلات تجاری در گذرگاه مرزی لطف آباد خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کم رونقی مبادلات تجاری در گذرگاه مرزی لطف آباد خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید