فروش 60 هزار گوشی وارداتی به مصرف کننده با نرخ قبلی ارز
به گزارش مجله نیلوفری، بنیان گذاران دیجی کالا در نشست ارائه گزارش عملکرد سال 98 این فروشگاه، از فروش 60 هزار گوشی وارداتی به مصرف کننده زیر قیمت بازار خبر دادند و گفتند: دیجی کالا این کالاها را با نرخ قبلی ارز و با حاشیه سود مشخص شده عرضه می نماید.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، گزارش سال 98 دیجی کالا با حضور حمید و سعید محمدی، بنیان گذاران دیجی کالا، امروز به صورت آنلاین به کاربران و خبرنگاران رسانه ها ارائه شد.
این گزارش، گزیده ای از آمار و داده های دیجی کالا در سال 1398 است که از دپارتمان هوش تجاری (Business Intelligence) استخراج شده است. این اولین گزارش سالانه دیجی کالا است که به صورت عمومی منتشر شد و نسخه به روزرسانی شده گزارش شش ماه اول سال 98 است. این گزارش در پی پاسخ به این سوال است که رفتار خرید کاربر و مصرف نماینده ایرانی در فضای آنلاین در سال 98 چگونه بوده است؟. سهم قابل توجه گروه دیجی کالا از بازار خرده فروشی آنلاین کشور، گستردگی فروش، تنوع بیش از 2 میلیون کالا، مشارکت ده ها هزار کسب وکار ایرانی و همچنین 26 میلیون بازدیدنماینده ماهانه از سایت و اپلیکیشن دیجی کالا باعث می گردد که این گزارش گزیده گویایی از کل بازار خرده فروشی آنلاین کشور باشد.
دیجی کالا فروشگاه ایرانی است که خدمات خود را در اختیار همه مردم ایران از سراسر کشور قرار می دهد، از شهرهای عظیم تا دورافتاده ترین روستاهای کشور همه از خدمات دیجی کالا استفاده می نمایند. لذا گزارش هایی از این دست، به مخاطبان ما امکان رصد شفاف تر و دقیق تر خدمات دیجی کالا را می دهد، شرایط بازار آنلاین کشور را از دریچه عظیمترین فروشگاه اینترنتی کشور توضیح می دهد و به تصمیم گیری های کوچک و عظیم بسیاری یاری می نماید.
این گزارش به بیش از 60 هزار کسب وکار ایرانی که محصولات خود را به وسیله بازارگاه یا مارکت پِلیس (Marketplace) دیجی کالا می فروشند، یاری می نماید تا فرآیندهای فروش و عرضه کالاهای خود را بهینه نمایند. شرکت های فراورینماینده و توزیع نماینده کالا در سراسر کشور می توانند از اطلاعات این گزارش استفاده نمایند و با اطلاعات دقیق تر برای بهینه کردن زنجیره تأمین، فروش و بازاریابی خود اقدام نمایند. همچنین به سیاست گذاران کشور در مسایل اقتصاد خرد، کلان، حمل و نقل و زیرساخت ها یاری می نماید تا تصویر بهتری از رفتار خرید ایرانیان در بازار خرده فروشی داشته باشند.
محمدی درباره فروش گوشی با قیمت پایین تر از بازار توسط این فروشگاه، گفت: این گوشی ها مربوط به وارداتی هستند که واردات مستقیم داشته اند و این کالاها با نرخ قبلی ارز که پایین تر از نرخ فعلی است وارد شده اند. باید این کالاها را با حاشیه سود معین عرضه کنیم و به همین دلیل قیمت از قیمت روز پایین تر است. 60 هزار عدد گوشی موبایل با ارز پایین تر به دست مصرف نماینده نهایی می رسد.
مارکت پلیس در سال 98
سعید محمدی، موسس و مدیرعامل دیجی کالا در این رویداد درباره شرایط این شرکت در سال 98 گفت : دیجی کالا امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه است و هم اکنون نیز این شرکت یکی از عظیمترین مراکز پردازش کالا را در خاورمیانه و شمال آفریقا در اختیار دارد. مرکز پردازش کالای دانش در تهران که 50 هزار متر مربع مساحت دارد، قادر به انبارش 5 میلیون قلم کالا و پردازش 500 هزار کالا در یک روز است. علاوه بر آن 31 مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمع آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور امکان تحویل سریع کالا را به مشتریان در دورترین نقاط کشور فراهم آورده است.
سعید محمدی در خصوص فعالیت کسب وکارهای ایرانی در سال 98 در پلتفرم مارکت پلیس این شرکت گفت: دیجی کالا حمایت از کسب وکارهای ایرانی را مهمترین مسئولیت اجتماعی خود می داند. در حال حاضر بیش از 61 هزار کسب وکار ایرانی در مارکت پلیس دیجی کالا مشغول به فعالیت هستند. براساس آمارهای استخراچ شده هر فروشنده فعال مارکت پلیس در سال 98 به طور متوسط ماهانه 39 میلیون تومان فروش داشته است.
به گفته محمدی، دیجی کالا با توسعه پلتفرم مارکت پلیس خود برای خدمت رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تامین نمایندگان و فراوری نمایندگان، بدون دغدغه های فنی و زیرساختی کالاهای خود را عرضه نمایند و به این ترتیب به پایگاه کاربران دیجی کالا و شبکه گسترده و ملی توزیع دیجی کالا دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل دیجی کالا با اشاره به گستره وسیع مشتریان و کاربران دیجی کالا گفت: یکی از اهداف توسعه مراکز دیجی کالا دسترسی همه مردم ایران به مزیت های خرید و فروش آنلاین است. بسیار خوشحالیم که در سال 98 دیجی کالا محصولات خود را به بیش از 12 هزار روستا در ایران ارسال کرد. اتفاقی که باعث شده تا تمامی هموطنان در هر نقطه ای از کشور امکان خرید هر کالایی را به قیمتی یکسان و فارغ از مکان جغرافیایی خود داشته باشند. از سوی دیگر امروز هر کسب وکاری در هر نقطه از ایران می تواند ظرف مدت 48 ساعت کسب وکار آنلاین خود را در پلتفرم مارکت پلیس عرضه کند و به بازاری به وسعت ایران دسترسی داشته باشد. در طول همه گیری کرونا 15 مرکز جمع آوری کالای فروشندگان در تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز و نقاط دیگر کشور راه اندازی کردیم تا کسب وکارهای محلی بتواند با کمترین هزینه و زمان محصولات خود را به مراکز پردازش دیجی کالا برسانند.
براساس گزارش سال 98 دیجی کالا، در این سال 69 درصد از فروش تعدادی کالاها به کالاهای ایرانی تعلق داشته است و تعداد برندهای ایرانی فعال در دیجی کالا هم به بیش از 2500 برند رسیده است.
طبق اطلاعات این گزارش از کل کاربران دیجی کالا 36٪ زن و 63٪ مرد هستند. این کاربران در سال 98 بیش از 5 میلیون نظر در خصوص کالاها ثبت نموده اند.
ورود دیجی کالا به بورس
در ادامه این رویداد حمید محمدی، موسس و مدیرعامل دیجی کالا از برنامه های این شرکت برای ورود به بورس و همینطور ریبرندینگ و تغییر هویت بصری دیجی کالا اطلاع داد.
محمدی در خصوص اهداف دیجی کالا برای ورود به بورس گفت: یکی از مهم ترین هدف ها دسترسی به منابع اقتصادی جدید برای توسعه و ادامه رشدی است که در 14 سال گذشته داشته ایم. ما می خواهیم ایران هم مثل کشورهای توسعه یافته جهان برند 100 ساله داشته باشد. ما در 14 سال گذشته 3 بار جذب سرمایه را انجام داده ایم و الان فکر می کنیم که وقت جذب سرمایه از عموم مردم و شریک شدن منافع با مردم است.
به گفته مدیرعامل دیجی کالا موضوع ورود به بورس از ابتدا در ذهن بنیان گذاران این شرکت وجود داشته اما مراحل آغار کار از سال 96 آغاز شده است. محمدی در این باره می گوید: دیجی کالا امروز دیگر یک استارت آپ دو ساله نیست بلکه یک شرکت تکنولوژی محور 14 ساله است و این بلوغ در ساختارهای اقتصادی، شفافیت اقتصادی و اقتصادیاتی، تیم رهبری و اجرایی و ... وجود دارد و برای ورود به بورس کاملا آماده ایم.
به گفته محمدی، مراحل ورود دیجی کالا به بورس با سرعت قابل قبولی طی شده و در گام های نهایی خود است اما به دلیل شرایط هیات پذیرش هنوز تاریخ دقیق عرضه اولیه معین نیست، با این حال دیجی کالا مطمئنا حضوری قدرتمندانه و در عین حال منطقی در عرضه اولیه بورس خواهد داشت.
مدیرعامل دیجی کالا همچین با اعلام تغییرات هویت بصری این شرکت، هدف از ریبرندینگ را هماهنگی بیشتر میان تمامی پلتفرم های فروش دیجی کالا اظهار داشت.
مدیرعامل دیجی کالا در ادامه به فعالیت های مسئولیت اجتماعی این شرکت در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره نمود و گفت: در این دوران با تسهیل شرایط ورود کسب وکارها به مارکت پلیس دیجی کالا هزاران کسب وکار آفلاین که با شرایط قرنطینه و کاهش تردد در شهرها دچار مشکل شده بودند، توانستند با استفاده از امکانات پلتفرم مارکت پلیس کالای خود را در بازار آنلاین و در سرتاسر ایران عرضه نمایند. همزمان با آن نیز برگزاری وبینارهای روزانه آموزش فروش به صورت آنلاین و رایگان و فراوری محتوای متنی و تصویری برای کالاها از جمله شرایطی بود که برای فروشندگان فراهم شد.
در بخش پایانی این رویداد مدیران مجموعه دیجی کالا جوابگوی سوالات خبرنگارانی بودند که به شکل آنلاین در رویداد حضور داشتند.
جزئیات گزارش این نشست از این آدرس در دسترس است.
منبع: خبرگزاری فارس