تاثیر چراغ معابر و خیابان ها بر خطر ابتلا به سرطان روده عظیم

به گزارش مجله نیلوفری، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد قرارگیری بیش از حد در مقابل نور طیف آبی خطر احتمال ابتلا به سرطان روده عظیم را افزایش می دهد.

تاثیر چراغ معابر و خیابان ها بر خطر ابتلا به سرطان روده عظیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر شهرهای امروزی دنیا به سوی افزایش بیش از حد چراغ های خیابانی که نوری موسوم به نور آبی ساطع می نمایند، روی آورده اند. این نور در تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت ها هم رایج است.

مطالعه قبلی محققان نشان داده بود که نور آبی ساطع شده از بیشتر لامپ های ال ای دی سفید (دیودهای ساطع نماینده نور) و بسیاری از تبلت ها و تلفن ها با امراضی نظیر اختلالات خواب، چاقی، و افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان ها، بخصوص در بین کارگران شیفت شب مرتبط است.

نور زرد بیشتر از آبی ساعت زیستی بدن را مختل می نماید

در مطالعه دیگری هم ارتباط بین نور آبی و افزایش ریسک سرطان های سینه و پروستات معین شد.

در مطالعه جدید موسسه سلامت عمومی بارسلونا اسپانیا، داده های حدود 2000 نفر مورد آنالیز نهاده شد. از بین این تعداد، 660 نفر مبتلا به سرطان روده عظیم بودند درحالی که بقیه به طورتصادفی از بین جمعیت عمومی انتخاب شده بودند.

نتایج نشان داد افرادی که با بیشترین میزان قرارگیری در معرض نور آبی روبرو بودند ریسک ابتلای شان به سرطان روده عظیم 60 درصد بیشتر بود.

مانولیس کوگویناز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: در این باره می تواند دلایل فیزیولوژیکی مطرح باشد. قرارگیری در معرض نور، بخصوص نور طیف آبی، در شب می تواند موجب کاهش فراوری و ترشح ملاتونین گردد.

محققان بروز چنین شرایطی را در افزایش خطر ابتلا به سرطان روده عظیم دخیل می دانند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1015

به "تاثیر چراغ معابر و خیابان ها بر خطر ابتلا به سرطان روده عظیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر چراغ معابر و خیابان ها بر خطر ابتلا به سرطان روده عظیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید