بهترین و بدترین محصولات اپل از نظر قابلیت تعمیرپذیری (جدول رتبه بندی آیفون ها و مک بوک ها)

به گزارش مجله نیلوفری، اکنون می توانید امتیازهای قابلیت تعمیر گوشی ها و لپ تاپ ها اپل را به طور رسمی در سایت این شرکت مشاهده کنید. هرچند هنوز هم دارای ابهاماتی هستند و چون خود اپل گزارش داده، چندان قابل اعتماد نیستند و مرموز به نظر می رسند.

بهترین و بدترین محصولات اپل از نظر قابلیت تعمیرپذیری (جدول رتبه بندی آیفون ها و مک بوک ها)

قانون جدید دولت فرانسه، اپل را وادار نموده است امتیاز تعمیرپذیری محصولات خود را در سایتش درج کند. اپل این امتیازهای تعمیرپذیری را در 5 دسته و تعداد زیادی زیردسته منتشر نموده است که خودشان به اندازه زیادی پیچیدگی دارند.

حداقل، اکنون می توانیم به این نکته دست پیدا کنیم که خود اپل محصولاتش را از نظر قابلیت تعمیرپذیری چگونه ارزیابی می نماید. فعلا، همه گوشی های آیفون و لپ تاپ های مک بوک موجود در بازار اپل براساس معیارهای مشخصی رتبه بندی شدند. هنوز محصولانی مانند اپل واچ و ایرپادز رتبه بندی نشدند؛ چون در فهرست محصولات کشور فرانسه برای داشتن اطلاعات تعمیرپذیری نیستند.

سیستم فرانسه فقط مربوط به شرکت هایی است که 5 گروه محصول شامل تلفن هوشمند، لپ تاپ، تلویزیون، ماشین های لباس شویی و ماشین های جمن زنی فراوری می نمایند. همه محصولات یک نمره کل از 10 برای تعمیرپذیری داده می گردد. هر محصولی که امتیاز 6 از 10 و بالاتر کسب کند؛ سبز شده به این معنی که قابلیت تعمیرپذیری بالایی دارد.

تغمیرپذیری بالا هم به این معنی نیست که می توانید یک راهنمای کامل درباره تعویض نمایشگر یا باتری آیفون پیدا کنید؛ بلکه بیشتر به این معنی است که شما می توانید با پرداخت هزینه یا توسط خودتان، قطعات دستگاه را به آسانی تعویض کنید. همین طور، برای این محصول قطعاتی با هزینه مقرون به صرفه ای در بازار یافت می گردد و قابل تعمیر و تعویض هستند.

گوگل، سامسونگ و مایکروسافت نیز پذیرفتند این قانون کشور فرانسه را اجرا نمایند و امکان بعضی مقایسه ها، علی رغم محدود بودن جزئیات اطلاعات منتشر شده، امکان پذیر کردند.

کوین پوردی، نویسنده سایت راهنمای تعمیر iFixit می گوید بدون داشتن مستندات شرکت ها درباره نحوه امتیازدهی به محصولات شان، نمی توان درباره بعضی امتیازها اظهارنظر کرد. چگونه اپل امتیازهای نهایی تعمیرپذیری آیفون ها را اعلام نموده است در حالی که می دانیم آیفون 11 دارای امتیاز صفر از 20 برای یافتن قطعات جداگانه در بازار و بحث قیمت آن ها است یا آیفون 12 امتیاز 12 از 20 را گرفته است.

به هر حال، همه کارشناسان مشتاقانه منتظر دیدن مستندات شرکت ها از جمله اپل درباره نحوه امتیازدهی به قابلیت تعمیرپذیری محصولات شان هستند ولی فعلا براساس اظهارات خود اپل می توان بهترین و بدترین محصول از نظر قابلیت تعمیر را فهرست کرد:

آیفون ها

آیفون 7: 6.7 از 10

پایان زمان درخشش آیفون 7 فرا رسیده است. آخرین گوشی آیفونی که هنوز از سوی اپل پشتیبانی می گردد؛ بیشترین امتیاز را در تعمیرپذیری میان گوشی های آیفون بازار کسب نموده است و نشان سبز دارد.

آیفون 7 با آیفون 7 پلاس و آیفون 8 در زمینه هایی مانند مستندات، در دسترس بودن قطعات یدکی، قیمت قطعات یدکی، critere spécifique یا معیارهای خاص محصول (مانند پشتیبانی از راه دور یا ریست و …) هم امتیاز است ولی در بخش جداسازی قطعات نمره کمتری کسب می نماید (5.1 در مقایسه با 5.9 آیفون 12). یعنی از یمان 5 قطعه فقط می توان 3 قطعه را از درون گوشی جدا نموده و برای تعمیر فرستاد.

آیفون 7 پلاس، آیفون 8، آیفون 8 پلاس: 66 از 10

یکی دیگر از امتیازهای بالای تعمیرپذیری و سبز شدن چراغ برای آیفون های 7 پلاس و 8 و 8 پلاس است. مثلا، آیفون 8 از نظر قیمت قطعات یدکی امتیاز 20 گرفته است ولی آیفون 12 امتیاز 12 دارد. البته، آیفون 12 از نظر جداسازی قطعات و سهولت تعمیر قطعات امتیاز بالاتری دارد.

آیفون SE مدل 2020: 6.2 از 10

تمام آیفون های فراوریی سال 2020 اپل دارای امتیاز تعمیرپذیری 6 به بالا از 10 هستند و چراغ سبز دریافت نمی نمایند که جای تعجب هم ندارد. ولی در این میان، آیفون SE جدید این شرکت اگرچه ارزان قیمت است ولی امتیاز تعمیرپذیری بالایی می گیرد. امتیاز قیمت قطعات یدکی این گوشی نسبت به خود گوشی بالا است؛ همانند آیفون 7. ولی امتیاز اسمبل یا جداسازی قطعات نسبت به مدل های آیفون رده بالا، پایین تر است و امتیاز 4.3 را در برابر 5.9 آیفون 12 می گیرد.

آیفون 12، آیفون 12 مینی، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس: 6 از 10

به طور کلی، آیفون های 12 در بالای فهرست تعمیرپذیری نیستند اما در بعضی بخش ها مانند جداسازی قطعات امتیازهای بسیار بالایی دریافت کردند. اپل نباید به این امتیازها دل خوش باشد؛ چون بعضی از پرچم دارهای بازار امتیازهای بسیار بیشتری گرفتند. مثلا، گلکسی اس 21 سامسونگ امتیاز 8 از 10 گرفته یا گوشی بسیار پایدار +Fairphone 3 امتیاز 8.7 از 10 دارد.

آیفون X و XS: امتیاز 4.8 و 4.7 از 10

آیفون های به جامانده اپل امتیازهایی بین 4.5 تا 4.8 از 10 دارند؛ از جمله آیفون X با امتیاز 4.8 و آیفون XS با امتیاز 4.7. همه این امتیازها برای اپل یک چراغ زرد ناخوش آیند هستند؛ البته در شاخص تعمیرپذیری فرانسه!

آیفون 11 و 11 پرو و XS MAX: امتیاز 4.6 از 10

آیفون 11 در اسناد، در دسترس بودن قطعات یدکی و دارایی های خاص محصول امتیازات یکسانی با آیفون 12 گرفته است ولی جایی که سقوط می نماید؛ قیمت قطعات یدکی است که امتیاز 0 از 20 می گیرد. همچنین، درباره تعداد مراحل مورد احتیاج در هنگام جداسازی قطعات رایج امتیاز 0.8 نسبت به 2.5 را کسب می نماید.

آیفون XR و 11 پرو مکس: 4.5 از 10

رسما بدترین آیفون های اپل از نظر تعمیرپذیری هستند؛ حداقل طبق نظر اپل! آیفون XR یکی از کمترین امتیازها در جداسازی قطعات را دارد: 3.4 از 10 که با امتیاز 0 از 20 در قیمت قطعات یدکی مطابقت دارد.

آیفون 11 پرو مکس از این هم وضع بدتری دارد و امتیاز 0 از 10 برای سهولت جداسازی قطعات را می گیرد که با 0.8 در آیفون 11 پرو مطابقت دارد. هنوز این گوشی ها نشان زرد رنگ می گیرند؛ چون فقط محصولاتی با امتیاز نهایی 0.5 تا 2 از 10 نشان قرمز دریافت می نمایند.

مک بوک ها

مک بوک ایر 13 (مدل 2017): 7 از 10

همانند آیفون ها، این مدل قدیمی مک بوک ایر در بسیاری از بخش ها دارای بالاترین امتیاز 7 از 10 است. مک بوک ایر 2017 برای جداسازی قطعات امتیاز 11.3 از 20 و برای تعداد مراحل مورد احتیاج امتیاز 6 از 10 کسب نموده است.

اکنون، امتیاز 11.3 از 20 شاید آن چیزی نباشد که شما دوست دارید ولی در مقایسه با دیگر مک بوک ها یک امتیاز بالا و ارزشمند است. این مک بوک ایر 4 سال پیش در بسیاری از بخش های دیگر امتیاز از دست می دهد.

مک بوک ایر 13 اینچی M1 و MBA (مدل 2019): 6.5 از 10

جدیدترین و درخشان ترین مک بوک ایر اپل با تراشه M1 هم امتیاز 6.5 از 10 گرفته و نشان سبز رنگ دارد. در چندین بخش مانند جداسازی قطعات، در دسترس بودن قطعات یدکی و قیمت گذاری قطعات یدکی از مدل 2017 عقب تر است.

اگر دنبال یک مقایسه خیلی سریع هستید؛ مایکروسافت در لپ تاپ های سرفیس و تبلت های هیبریدی، پیروز نشده است امتیازی بالاتر از 4.1 از 10 برای Surface Laptop 3 کسب کند.

مک بوک ایر 13: 6.4 از 10

مک بوک ایر 13 اینچی با پردازنده اینتل دقیقا زیر مک بوک ایر با پردازنده M1 قرار گرفته است و تقریبا در همه بخش ها جز سهولت در جداسازی قطعات، امتیاز یکسانی گرفته است. مک بوک ایر M1 امتیاز 3.3 از 10 در این بخش دارد و مک بوک ایر اینتلی امتیاز 2.7 از 10 گرفته است. احتمالا علت آن هم به خاطر مراحل کمتری است که اپل در مدل جدید در نظر گرفته و وجود فن بین این مدل ها است.

مک بوک پرو 16: 6.3 از 10

عظیم ترین و پرسروصداترین مک بوک پرو اپل، یکی از بهترین محصولات اپل از نظر طول عمر است. امتیازات این محصول تقریبا در وسط جدول رتبه بندی مک بوک ها قرار گرفته است و البته چندین امتیاز نسبتا پایین مانند 5.3 از 20 برای جداسازی قطعات می بینیم. در بخش قیمت قطعات یدکی امتیاز خوبی کسب نموده است.

مک بوک پرو 13 (مدل 2018): 6.2 از 10

بالاترین مک بوک پرو در امتیازهای قابلیت تعمیرپذیری، مدل 2018 است. حتی از مک بوک پرو M1 زیر بهتر عمل می نماید و در بخش قیمت قطعات یدکی امتیاز 15 از 20 را در مقایسه با 9 از 20 مک بوک پرو M1 دارد. این مک بوک پرو 13 اینچی سال 2018 فرایند امتیازگیری فناوری های فعلی در مقایسه با قدیمی ترها را برهم زده است.

مک بوک پرو 13: 5.7 از 10

باز MacBook Pro 13 اینتلی اپل نسبت به مک بوک ایر جدید امتیازهای بهتری کسب نموده است. این مک بوک پرو در بخش های مرتبط با بورد مانند جداسازی قطعات مهم امتیاز از دست داده است ولی در جداسازی کلی قطعات و قیمت قطعات یدکی امتیازهای بهتری دارد.

مک بوک پرو 13 با پردازنده M1 و MBP مدل 2019: 5.6 از 10

مدل M1 MacBook Pro به خوبی M1 Air نیست و امتیاز 5.6 از 10 به دست آورده است. این مدل در بخش هایی مانند سهولت جداسازی قطعات (در تعداد مراحل، ابزارها و اتصال دهنده ها) در دسترس بودن قیمت قطعات یدکی امتیازی کمتر از مدل مک بوک ایر 2019 به دست آورده بود.

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1516

به "بهترین و بدترین محصولات اپل از نظر قابلیت تعمیرپذیری (جدول رتبه بندی آیفون ها و مک بوک ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین و بدترین محصولات اپل از نظر قابلیت تعمیرپذیری (جدول رتبه بندی آیفون ها و مک بوک ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید