بلاکچین و هوش مصنوعی تحولی نوین در پورتال سازمانی

به گزارش مجله نیلوفری، انوش اوحدی، بنیانگذار و مدیر فنی شرکت خدمات انفورمانیک نیافام بیش از 20 سال سابقه در طراحی پورتال های سازمانی دارد، او و بعضی از اعضای فعلی تیم طراحی در شرکت دانش بنیان نیافام از سال 1380 در رابطه با طراحی انواع پورتال های سازمانی فعالیت خود را شروع کردند و در سال 1397 با آنالیز بیشتر پورتال های سازمانی فعال در کشور که عموما از سال 80 تا 84 ساخته شده اند و معمولا هسته بسیار قدیمی داشته و قابلیت مجهز شدن به فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی را نداشتند تصمیم گرفتند فعالیت نوینی را در این بخش شروع نمایند.

بلاکچین و هوش مصنوعی تحولی نوین در پورتال سازمانی

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مسئله ای که نیافام حل نموده است

به گفته بنیانگذار نیافام، یکی از مسائل مهم در پورتال های قدیمی این است که قابلیت آپدیت ماژول های خود را با استانداردهای نوین به خصوص استفاده از تکنولوژی های روز جهان مانند هوش مصنوعی و بلاکچین در بحث های مختلف مانند فراوری و مدیرت محتوا و... را نداشته و همچنین استانداردهای به روز امنیتی روی آنها قابل پیاده سازی نیست. به طور مثال انواع استانداردهای ایزویی که در طراحی چنین سیستم های وجود دارد برای هسته های قدیمی قابل استفاده نیست. این در حالی است که از سال 1380 تا به امروز، تغییرات بسیاری در فناوری و روش های انجام کارها رخ داده است.

به چه صورت این کار را آغاز کردید؟

اوحدی درباره داستان شکل گیری مجموعه دانش بنیان نیافام می گوید: در سال 97 جمعی از متخصصان با تجربه در طراحی وب و برنامه نویسی کنار هم جمع شدند و دو تیم تشکیل شد. یکی ویژه کار روی هوش مصنوعی و الگوریتم های مختلفی که در یک پورتال سازمانی قابل استفاده باشد. مانند پردازش تصویر و شناسایی اتوماتیک اشخاص در تصاویر و تگ کردن آنها، بحث تبدیل متن به گفتار فارسی، پردازش زبان طبیعی و تیم دیگری هم آغاز کرد به طراحی هسته پورتال با ویژگی های جدید. در نهایت محصولی خلق شد که حاصل تجربه چند سال و به روز و قدرتمند با تکنولوژی روز، تعاملی و واکنشگرا است و بسیاری از احتیاجهای آینده سازمان ها هم در آن پیش بینی شده است.

اسپریت پورتال، اولین پورتال هوشمند سازمانی است که پیروز شد به دلیل خلاقیت ها و نوآوری های ارزشمندی که در آن رخ داد (به خصوص فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی) دانش بنیان گردد و در طی مدت کوتاهی بسیاری از سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی، دانشگاه ها و سازمان های عظیم به آن مجهز شده و اصلی ترین شاهراه ارتباطی درون و برون سازمانی خود را به اسپریت پورتال و مجموعه نیافام سپردند.

چرا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

اوحدی در پاسخ به این سوال می گوید: هوش مصنوعی از مهم ترین فناوری هایی است که در حال ایجاد تغییرات بسیاری در زندگی بشر و جهانی کسب کار است. این فناوری کاربردهای بسیاری به خصوص در بحث فراوری محتوا دارد. تحریریه خبر هوشمند یکی از آن موارد بسیار مهم است و هوش مصنوعی در این بخش نقش بسیار مهمی را برای کارشناسان و همچنین برای مخاطبان ایفا می نماید. برای کارشناسان، فرآیندی که انجام می دهد بحث فراوری اتوماتیک محتوا است. مانند فراوری خلاصه خبر از روی متن، پیشنهاد کلید واژه های مناسب، تبدیل متن به خبر صوتی با فناوری تبدیل متن به گفتار که برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است و همچنین بخشی از استاندارد WCAG برای دسترس پذیری مناسب سایت برای افراد کم توان نیز هست. همین طور موارد نوین دیگری مانند تحلیل حس عاطفی مخاطب با آنالیز کامنت ها که می تواند یاری بسیاری برای سنجش افکار مخاطبان باشد و... چنین ویژگی هایی از موارد مهمی بود که این محصول دانش بنیان به سازمان ها ارائه کرد و با استقبال بسیار بالای آن ها روبه رو شد.

راز تنوع خدمات و فروش بالا

سازمان ها و پورتال های سازمانی، دارای احتیاجهای بسیار متفاوتی هستند. هر سازمان احتیاجمند ماژول های متعددی است که به نسبت خواسته ها باید ساخته و بهینه سازی گردد. نیافام چه راهکاری برای حل این مشکل ارائه نموده است؟ مدیر فروش و بازاریابی شرکت نیافام در پاسخ به این سئوال می گوید: معمولا به دلیل اینکه نرم افزارهای نوشته شده از سوی اغلب شرکت ها بر اساس نظر کمپانی های طراحی توسعه داده نشده است و محصولاتی یکسان برای همه مشتریان است، این مورد باعث می گردد کاربران محکوم به استفاده از یک سری ماژول های از پیش معین شده و ثابت باشند. حال فرض کنید حتی به منبع یک نرم افزار هم دسترسی داشته باشید، آنالیز و درک حجم بسیار بالای کدهایی که از سوی طراحان و توسعه دهندگان یک محصول ایجاد شده است خود فرایندی سخت، احتیاجمند دانش بالای برنامه نویسی و زمان بر است که هزینه های بالایی خواهد داشت. از طرف دیگر ایجاد تغییر در این کدها، دریافت گواهینامه های امنیتی و بهینه سازی، کار هر فرد و گروه و سازمانی نیست و می تواند تمام ساختارهای یک برنامه استاندارد را از بین ببرد. همچنین احتیاجمند صرف هزینه های بسیار بالای توسعه و گسترش نرم افزار و احتیاجمند نیروی انسانی متخصص است.

احمدی خاطرنشان می نماید: قابلیت های بسیار مهم و پیشرفته پورتال سازمانی اسپریت پورتال مانند مجموعه ابزارهای ساخت افزونه برای توسعه قابلیت ها و سامانه های تحت وب، فرم ساز پیشرفته، فرآیندساز حرفه ای که در کنار گزارش ساز و داشبوردساز در این سیستم ارائه شده ، اتفاق نوآورانه ای را رقم زده است. وی می افزاید: امکانات ذکر شده توانسته تمام احتیاج های فعلی و آینده یک سازمان در جهانی وب را پاسخ دهد و همین مهم سبب توجه ویژه بسیاری از سازمان ها به محصول شرکت دانش بنیان نیافام شده است.

دانش بنیان شدن چه یاریی می نماید؟

بنیانگذار نیافام در پاسخ به این سوال می گوید: حمایت های مادی و معنوی مانند استفاده از وام ها، تسهیلات و مشاوره های صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، به خصوص ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی تاثیر بسیار مهمی در پیشرفت فعالیت های نیافام داشته است.

مزایای بلاکچین از راستا اسپریت پورتال برای سازمان ها

اوحدی در مورد مزایای بلاکچین برای سازمان ها تأکید می نماید: فناوری بلاکچین امروزه تاثیر بسیاری در بالارفتن امنیت و اطمینان در کارایی فرآیندها و سیستم ها دارد. برای مثال درخواست هایی که از طرف یک مراجعه کننده در یک سازمان ثبت می گردد به طور معمول مجموعه ای از فرایند ها را طی می نماید، از سوی کارشناسان مختلف مورد آنالیز قرار می گیرد و در هر مرحله تغییرات و دستورات مختلفی بر آن اعمال می گردد. بلاکچین در پورتال سازمانی یاری می نماید هر کدام از فرایند ها از نقطه آغاز درخواست، هر مرحله را به صورت یک زنجیره در بلاکچین ثبت می نماید و با استفاده از توابع رمزگذاری شده هر بلاک را به بلاک دیگر وصل و به این صورت از دخل و تصرف غیر مجاز یا تغییر ناخواسته، سیستم را محافظت کند. در این سیستم هر تغییری به سرعت از سوی مدیر قابل شناسایی است و باعث از بیم رفتن زنجیره می گردد. به این صورت امنیت در سیستم های مبتنی بر بلاکچین بسیار بالاست.

پیروزیت ها و چشم اندازها

احسان احمدی، مدیر فروش و بازاریابی شرکت نیافام می گوید: در سال اول دانش بنیان شدن، این محصول از سوی بیش از 30 سازمان عظیم تهیه شد که پیروزیت بسیار عظیمی است. همین مسأله باعث شد گام های بلندتری برداشته گردد و در جهت ارتقای موارد امنیتی محصول بعد از دریافت گواهی های OWASP و استاندارد ISO 15408 از آزمایشگاه های مورد تایید افتا، آغاز کردیم به پیاده سازی فناوری بلاکچین در پورتال سازمانی. این فناوری به بالارفتن سطح امنیت در پورتال سازمانی و سامانه های طراحی شده توسط آن یاری بسیاری می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 خرداد 1400 بروزرسانی: 13 خرداد 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1507

به "بلاکچین و هوش مصنوعی تحولی نوین در پورتال سازمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاکچین و هوش مصنوعی تحولی نوین در پورتال سازمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید