ایمنی پاستوکووک برای زیر 12 سال ، هیچ کدام از واکسن های موجود برای اُمیکرون طراحی نشده

به گزارش مجله نیلوفری، رییس انستیتوپاستور ایران با اشاره به اثرگذاری و ایمنی واکسن پاستوکووک برای بچه ها و اطفال، گفت: مطمئنا پاستوکووک یکی از واکسن هایی است که در اولین فرصت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را اخذ می نماید.

ایمنی پاستوکووک برای زیر 12 سال ، هیچ کدام از واکسن های موجود برای اُمیکرون طراحی نشده

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا بیگلری در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران، درباره واکسیناسیون بچه ها زیر 12 سال با واکسن پاستوکووک، گفت: تعداد محدودی واکسن در جهان توانستند مجوز مصرف از سازمان بهداشت جهانی بگیرند که کار را زودتر شروع نموده بودند. واکسن های دیگری که در جهان فراوری می شوند و در بزرگسالان آزمایش می شوند می توانند به راحتی با چاپ مقالات خود تاییدیه بگیرند. اغلب واکسن هایی که در جهان برای بچه ها مصرف شده است واکسن های چینی و آمریکایی هستند که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را گرفتند، زیرا زودتر از واکسن های دیگر فراوری شدند.

او ادامه داد: واکسن انستیتو پاستور ایران مشترک با کشور کوبا ساخته شده است. با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی که در ایران بر بزرگسالان اجرا شده است و در کوبا بر بچه ها نیز صورت گرفت، معین شد که این واکسن بسیار موثر و ایمن و بی خطر است. نوع ترکیب این واکسن به گونه ای است که از پلتفرم واکسن هایی است که به بچه ها و شیرخواران تزریق می گردد و از نوع نوترکیب کنژوگه و ترکیبی است یعنی همان مدلی که در واکسن پنوموکوک، ذات الریه یا مننژیت داریم و واکسنی است که پلتفرم آن سالیان سال در بچه ها کار شده است و اصلا به این خاطر به طرف این پلتفرم رفتیم که در عین کارا بودن، ایمن باشد.

او تاکید نمود: با توجه به چاپ مقالات واکسن پاستوکووک و کارآزمایی بالینی اطفال، مسلما با توجه به نتایج و نوع کارآزمایی که به صورت رعایت دقیق الزامات قانونی سازمان های جهانی بود، مطمئنا یکی از واکسن هایی است که در اولین فرصت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را می گیرد. پاستوکووک در چندین کشور از جمله کوبا برای بچه ها مورد استفاده قرار گرفته است و تمام بچه ها بالای دو سال آنجا با این واکسن واکسینه شدند.

بیگلری درباره ایمنی زایی پاستوکووک بر سویه امیکرون، تاکید نمود: هیچ کدام از واکسن های موجود برای امیکرون طراحی نشده است و برای اینکه تشخیص دهیم آیا واکسن بر امیکرون موثر است، احتیاج به زمان داریم و این درباره تمام واکسن ها صادق است و باید آنالیز شوند. در خصوص سویه دلتا هم چنین بود و بعدا معین شد کارایی واکسن ها در برابر دلتا کاهش یافته است. در خصوص امیکرون هم باید کاملا آنالیز کنیم، ولی کار را برای اینکه واکسن را به سمتی ببریم که بر امیکرون موثر باشد شروع کردیم.

او ادامه داد: واکسن ما می تواند با چندین واریانت همزمان مقابله کند و این یک موقعیت ویژه برای پاستوکووک است که سایر واکسن ها نمی توانند به صورت همزمان با چند واکسن مقابله نمایند. الان در کشور ما سویه غالب هنوز دلتا است و مسلما واکسیناسیون فعلی بر آن اثرگذار است، اما اگر لازم باشد به سمتی می رویم که واکسن برای امیکرون هم موثر باشد.

وی اضافه نمود: قرارداد بسته شده است که 8 میلیون دز اولیه را کاملا تحویل دادیم. 7 میلیون دز دیگر فراوری شده و قرارداد آن طی رو های آینده منعقد می گردد که در مجموع 15 میلیون دز تحویل می دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1835

به "ایمنی پاستوکووک برای زیر 12 سال ، هیچ کدام از واکسن های موجود برای اُمیکرون طراحی نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمنی پاستوکووک برای زیر 12 سال ، هیچ کدام از واکسن های موجود برای اُمیکرون طراحی نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید