موج دوم کرونا به چه معناست؟ ، چه چیزی می تواند موج دوم را تحریک کند؟

به گزارش مجله نیلوفری، دنیا با انتها ویروس کرونا هنوز فاصله زیادی دارد. بعضی از کشورها همچنان با این همه گیری عظیم دسته وپنجه نرم می نمایند اما حتی کشورهایی که توانسته اند ویروس را کنترل نمایند، از موج دوم شیوع این ویروس خطرناک می هراسند.

موج دوم کرونا به چه معناست؟ ، چه چیزی می تواند موج دوم را تحریک کند؟

به گزارش خبرنگاران : تاریخ نشان می دهد که موج دوم آنفلوانزای اسپانیایی، از موج اول آن کشنده تر بود. بنابراین آیا باید ما هم منتظر موج دوم کرونا باشیم؟ موج دوم آیا بدتر از موج اول این ویروس خواهد بود؟

  • موج دوم به چه معناست؟

می توانید آن را به شکل امواج دریا تصور کنید. تعداد مبتلایان بالا می رود و دوباره پایین می آید و هر چرخه یک موج از ویروس کروناست. با این حال هنوز تعریف رسمی از این ترکیب وجود ندارد. دکتر مایک تیلدسلی از دانشگاه وارویک به بی بی سی می گوید: اینکه موج را چگونه تعریف کنیم علمی نیست، بیشتر اختیاری است. بعضی افزایش تعداد مبتلایان را موج دوم توصیف می نمایند اما اغلب آن را نتیجه ای از موج اول می دانند. مانند آنچه در بعضی ایالت های آمریکا رخ داد. وقتی گفته می گردد که موج اول به خاتمه رسیده است یعنی ویروس تحت کنترل درآمده است و موارد ابتلا به طور قابل توجهی کم شده است. برای آغاز موج دوم باید مبتلایان به طور مدام افزایش پیدا نمایند. در نیوزیلند بعد از گذشت 24روز بدون ویروس کرونا، نخستین مورد مجددا مشاهده شد و در پکن که پس از 50روز عاری از ویروس بود، دوباره نمونه هایی از بیماری پیدا شد اما این را موج دوم کرونا نمی دانند. اما بعضی دانشمندان بر این باورند که ایران احتمالا در حال تجربه موج دوم شیوع بیماری کووید-19است.

  • چه چیزی می تواند موج دوم را تحریک کند؟

قرنطینه و محدودیت های رفت وآمد در ابتدای شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد اختلال گسترده در سراسر دنیا شد. اختلال در مشاغل، سلامتی و تعطیلی مدارس از عواقب قرنطینه بود، اما منجر به کنترل شیوع ویروس شد. دکتر کوچارسکی می گوید: نکته نهایی نحوه کنترل و در عین حال به حداقل رساندن اختلال روزانه است. هیچ کس صد درصد مطمئن نیست که تا چه زمانی قرار است با این ویروس پیش برویم. به همین دلیل فاصله گذاری های اجتماعی در بعضی مراحل برداشته شد و روش های جدید کنترل ویروس کرونا مانند ردیابی مخاطب یا پوشش صورت با ماسک معرفی شده است.

کوچارسکی می گوید: در بریتانیا و کشورهای همسایه، اگر اقدامات کنترلی برداشته گردد، شیوع مجددا به نقطه جوش خود می رسد. این همان اتفاقی است که هم اکنون در آلمان اتفاق افتاده است و پس از کنترل ویروس کرونا و اعلام اتمام قرنطینه، آزمایش 650نفر مثبت شد. البته اگر اماکنی که محل اصلی شیوع ویروس است به سرعت شناسایی گردد و قرنطینه محلی انجام گردد انتقال ویروس کرونا متوقف می گردد. در غیراین صورت این اماکن به موج دوم یاری می نمایند. کره جنوبی که نحوه مدیریت شیوع ویروس از سوی آنها در دنیا مورد ستایش نهاده شد به دلیل انتشار مجدد ویروس مجبور شد بعضی محدودیت ها را مجددا اعمال کند.

  • آیا موج دوم مانند موج اول خواهد بود؟

اگر اینگونه گردد، یک جای کار ایراد دارد. مقدار R (تعداد افرادی که هر فرد آلوده به ویروس به طور متوسط آلوده نموده است) در آغاز بیماری همه گیر 3نفر بود. این بدان معنی بود که ویروس به سرعت در حال گسترش است، اما رفتار ما تغییر کرد، فاصله گذاری اجتماعی را در پیش گرفتیم و اگر ببینیم که R دوباره به میزان بالای خود رسیده است برایمان سخت است. به گفته کوچارسکی هیچ کشوری قصد ندارد محدودیت ها را به طور کامل برداشته و به نقطه نرمال زندگی قبل از کرونا برگردد. حتی کشورهای بدون کنترل مانند برزیل و هند نیز مقدار R 3 ندارند. اگر موارد دوباره رشد کند، احتمالا نسبتا کندتر خواهد بود. با این حال موج دوم می تواند از نظر تئوری همچنان عظیم تر از اولی باشد زیرا بسیاری از افراد هنوز هم مستعد انتقال بیماری هستند. دکتر تیلدسلی می گوید: اما اگر موارد ابتلا دوباره فرایند صعودی به خود بگیرد، می توانیم دوباره آن را با اعمال مجدد اقدامات کنترلی سرکوب کنیم تا موج دوم شیوع را تجربه نکنیم، این گزینه همواره در دسترس است.

  • موج دوم چه زمانی رخ می دهد؟ آیا فصل زمستان شرایط را بدتر می نماید؟

دکتر کوچارسکی می گوید که با برداشتن فاصله گذاری اجتماعی موج دوم شیوع در هفته ها یا ماه های آینده دیده خواهد شد. اما این به معنای موج دوم تضمینی نیست. دکتر تیلدسلی می گوید: اگر اقدامات پیشگیرانه به میزان قابل توجهی کم شوند، ممکن است در اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر با موج دوم روبه رو شویم. زمستان فصل مهمی است چرا که سایر ویروس های کرونا نیز در این فصل سرعت بیشتری در انتشار و انتقال می گیرند. اگر فقط در حال کنترل ویروس باشیم، حتی یک تقویت فصلی ویروس هم می تواند به انتشار مجدد آن منجر گردد. پروفسور جاناتان بال، متخصص ویروس شناسی در دانشگاه ناتینگهام می گوید: فصل بهار بدون شک بسیار به ما یاری کرد. موج دوم تقریبا اجتناب ناپذیر است، به ویژه که به سمت ماه های سردتر می رویم.

  • آیا ممکن است ویروس خفیف تر گردد؟

یکی از استدلال ها این است که در موج دوم، ویروس ها با تکامل بیشتر افراد بیشتری را مبتلا می نماید اما کمتر کشنده است. حتی HIV هم به نظر می رسد خفیف تر شده است. این تئوری می گوید که ویروس ها اگر میزبان خود را نکشند، خفیف تر می شوند، اما راحت تر گسترش می یابند. پروفسور بال می گوید: البته این مورد تضمین شده نیست اما چیزی است که به مرور زمان در طولانی مدت اتفاق می افتد. بیش از 6 ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد اما هنوز شواهدی در دست نیست که نشان بدهد جهش ویروس باعث کم خطرتر شدن آن می گردد یا بیشتر گسترش می یابد.

  • چگونگی آغاز موج دوم

وقتی گفته می گردد که موج اول به خاتمه رسیده، یعنی ویروس تحت کنترل درآمده و موارد ابتلا به طور قابل توجهی کم شده است. برای آغاز موج دوم ویروس، باید تعداد مبتلایان به طور مدام افزایش پیدا کند

منبع خبرنگاران

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 971

به "موج دوم کرونا به چه معناست؟ ، چه چیزی می تواند موج دوم را تحریک کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج دوم کرونا به چه معناست؟ ، چه چیزی می تواند موج دوم را تحریک کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید