انواع عایق های مورداستفاده در ساختمان

به گزارش مجله نیلوفری، عایق بندی در حقیقت بستن و مسدود کردن منافذ در بین مصالح ساختمانی است. به عنوان مثال ترمیم شکاف های ریز روی پشت بام خانه، آب بندی اطراف وان حمام و سینک ظرف شویی،درزبندی پنجره ها و درها یا پوشاندن شیار های بدمنظره روی سقف اتاق را می توان نام برد. انتخاب عایق مناسب بسیار مهم است چون هر نوع عایقی دارای ویژگی و کاربرد خاص است. با انتخاب عایق و وسایل کار مناسب شما خواهید توانست همچون یک فرد حرفه ای کارهای ساختمانی خود را انجام دهید.

انواع عایق های مورداستفاده در ساختمان

در هنگام عایق بندی موارد زیر را رعایت کنید تا در انتها کار نتیجه ایده آل و مطلوب را به دست آورید:

1- به نوع سطحی که قصد عایق بندی آن را دارید توجه کنید و آنالیز کنید که کدام عایق(سیلیکونی یا لاتکس)برای این کار مناسب تر است.زمانی که می خواهید مانع نفوذ آب شوید و درنهایت یک سطح شفاف و بدون رنگ را به دست آورید، استفاده از درزگیر های سیلیکونی بی رنگ توصیه می گردد.عایق های سیلیکونی گزینه ایده آلی برای آب بندی قسمت های خارج ساختمان، یا منطقه ها مرطوب داخل ساختمان مانند اطراف دوش و وان حمام می باشند.این عایق ها گران بوده و استفاده از آن ها در یک سطح وسیع ارزان نیست.

  • عایق های سیلیکونی برای محیط های مرطوب مناسب هستند و با پر کردن منافذ و شکاف ها با این نوع عایق می توان مشکل کپک زدگی در این گونه محیط ها را رفع کرد.
  • عایق های سیلیکونی فقط در سه رنگ سفید، شفاف و مغز پسته ای موجود است و امکان رنگ زدن آن ها وجود ندارد.

2- در صورتی از عایق های لاتکس آکریلیک بهره ببرید که به یک درزگیر رنگی با ساختار مولکولی بر پایه آب نیاز داشته باشید.عایق های لاتکس در مقایسه با عا یق های سیلیکونی ارزان خواهی از آن ها راحت تر بوده و دارای رنگ های متنوعی هستند و به راحتی می توان آن ها را بارنگ سطوح موردنظر تطبیق داد. ساختار مولکولی عایق های لاتکس بر پایه آب هست، لذا استفاده از آن ها تنها در محیط داخل منزل توصیه می گردد.عایق های لاتکس دوام و پایداری عایق های سیلیکونی را ندارند.

  • با توجه به اینکه عایق های لاتکس ساختار مولکولی بر پایه آب دارند،امکان رنگ کردن آن ها وجود دارد.
  • عایق های لاتکس در صورت خیس شدن چروک می خورند و به سختی خشک می شوند.
  • عایق های لاتکس نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند.

3- قبل از آغاز کار ابتدا باید عایق های قدیمی را بردارید. با ضربه های سریع و محکم چاقو، تیغ یا کاردک این کار به راحتی قابل انجام است.دقت کنید که اگر با وسایل فلزی به سطوح پلاستیکی ضربه وارد کنید باعث ایجاد خراش های عمیق خواهید شد.بنابراین برای جدا کردن عایق های قدیمی از چنین سطوحی از وسایل نوک تیز پلاستیکی بهره ببرید.

  • برخی مواد شیمیایی در فروشگاه ها وجود دارند که با استفاده از آن ها به راحتی می توان عایق های قدیمی را جدا کرد. البته به این مسئله توجه داشته باشید که بیشتر این مواد شیمیایی روی سطوح پلاستیکی اثر خورندگی دارند.

4- بعد از جدا کردن عایق های قدیمی از یک برس یا جاروبرقی برای جمع کردن مواد به جامانده بهره ببرید و سپس محل موردنظر را با یک اسفنج نرم بشویید.با استفاده از الکل ، به جامانده صابون و مواد شوینده را از روی دوش وان حمام پاک کنید. و قبل از آغاز به عایق کاری محل موردنظر را کاملاً خشک کنید.

  • تمیز بودن سطح موردنظر قبل از آغاز عایق کاری بسیار مهم است و کیفیت کار را بالا می برد، اما در هنگام استفاده از عایق های سیلیکونی رعایت این مسئله بیشتر اهمیت دارد.ابتدا محل موردنظر را با یک پارچه آغشته به تربانتین شستشو دهید و سپس محل موردنظر را با یک پارچه دیگر خشک کنید.

5- برای اینکه نتیجه نهایی تمیز و باکیفیت باشد،می توانید از نوارهای باریکی که عمدتاً در هنگام نقاشی ساختمان برای جلوگیری از پخش شدن رنگ در گوشه ها استفاده می گردد، بهره بگیرید.این نوارها به شما یاری می نمایند تا یک عایق بندی صاف و یکنواخت داشته باشید.در صورت استفاده از این نوارها نمای کار شما زیباتر و مرتب تر خواهد بود.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1982

به "انواع عایق های مورداستفاده در ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع عایق های مورداستفاده در ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید