#الله، اکبر علیه طالبان

به گزارش مجله نیلوفری، افغانستان روز های متفاوتی را تجربه می نماید. سربازان خارجی در حال ترک افغانستان هستند، اقلیتی از مردم افغانستان که در 20 سال گذشته به نوعی با نیرو های خارجی در ارتباط بوده اند از بیم جان دست اعضای خانواده را گرفته و با استفاده از امکانات مهاجرتی که ایالات متحده در اختیار آن ها قرار داده از وطن می گریزند، شبه نظامیان طالبان شهر به شهر پیشروی می نمایند، چهره های حاضر در هیات های سیاسی و مذاکره نماینده طالبان پشت میز مذاکره با دولتمردان کشور های منطقه و فرامنطقه می نشینند و مردم عادی از زن و مرد، خرد و کلان از هرات تا کابل سلاح بر دوش با طنین الله اکبر از قیام علیه طالبان سخن می گویند.

#الله، اکبر علیه طالبان

اعتماد در ادامه نوشت: رایزنی های سیاسی میان کابل و واشنگتن و البته کوشش برای به شورای امنیت کشاندن پفراینده افغانستان ادامه دارد، اما در عمل این مردم افغانستان هستند که ابتکار عمل را در برابر طالبان در دست گرفتند. در سه سال اخیر سیاستی که ایالات متحده در مقابل طالبان پیاده کرد عملا دست این گروه را چه در میدان نبرد و چه پشت میز مذاکره بالا برد.

در دوره دونالد ترامپ، زلمی خلیل زاد به اسم نماینده ویژه او در پفراینده افغانستان دولت مستقر در کابل را به حاشیه راند و برای هیات سیاسی طالبان در دوحه فرش قرمز پهن کرد. میزبانی با اسم پرطمطراق فرایند صلح دوحه که به تنها چیزی که منتهی نشد صلح بود.

طالبان مذاکرات دوحه را به ابزاری برای اجابت تمام درخواست های خود به شمول مشخص جدول زمانی برای خروج نیرو های خارجی از افغانستان و آزاد شدن زندانیانش تبدیل کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت ایالات متحده در دوحه دوشادوش نماینده دشمن شماره یک مردم سالاری در افغانستان ایستاد و مقابل دوربین خبرنگاران به مردم افغانستان نوید صلح داد.

جو بایدن، جانشین دونالد ترامپ هم زلمی خلیل زاد را در تیم افغانستان کابینه حفظ کرد و سیاست های ترامپ را مو به مو ادامه داد. در سایه همین دولت پایگاه بگرام که قلب نظامی نیرو های امریکایی در 20 سال گذشته در افغانستان بود شبانه تخلیه شد و فرایند بازگشت سربازان امریکایی به خانه سرعت گرفت.

در سایه این سیاست غیرمسوولانه ایالات متحده در افغانستان فرایند دوحه به سکویی برای قدرت گرفتن سیاسی طالبان و خروج یک باره نیرو های خارجی به فرصتی برای پیشروی های میدانی این گروه شبه نظامی تبدیل شد. فرایندی که ایالات متحده در حذف دولت مرکزی در افغانستان و بال و پردادن به طالبان شروع کرد زنگ خطر را در کشور های منطقه و همسایه افغانستان که طبیعتا از اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی در این کشور بیش از ایالات متحده متاثر می شوند به صدا درآورد.

بعضی کشور ها مانند ایران در هماهنگی با دولت در افغانستان مصاحبه با طالبان به منظور نشاندن آن ها پشت میز مذاکره با هیات جمهوریت را شروع کردند که به نشست اخیر تهران منتهی شد. همزمان چین، روسیه، پاکستان و دیگر بازیگران فعال در پفراینده افغانستان هم به برگزاری جلساتی با طالبان روی آوردند تا شاید بتوانند از این مجرا فرایند تقسیم قدرت در افغانستان را پیش ببرند.

فرضیه ای که اقدام های نظامی طالبان در چند هفته اخیر و مخالفت آن ها با پیشبرد واقعی مذاکره بین الافغانی خبر از بی پایه و اساس بودن آن می دهد. همزمان با تخلیه پایگاه بگرام به وسیله نیرو های امریکایی و اتمام حجت جو بایدن با دولتمردان افغانستان در نخستین ملاقات در کاخ سفید، طالبان پیشروی های میدانی خود را شروع کرد.

در ابتدا سرعت این پیشروی ساکنان ارگ ریاست جمهوری و مردم عادی در شهر ها و استان های مختلف را غافلگیر کرد و همین غافلگیری به علاوه سیاست رعب و وحشت آفرینی که طالبان در پیش گرفتند منجر به عقب نشینی نیرو های ارتش یا عدم مقاومت مردم عادی شد.

اندکی پس از شروع این فرایند در حالی که چهره های به اصطلاح سیاسی طالبان در مصاحبه های مطبوعاتی یا ملاقات های سیاسی ادعا می کردند در پی تصاحب شهر های عظیم نیستند و در ولسوالی های کوچک تر هم این مردم هستند که به استقبال آن ها رفته اند، عملکرد شبه نظامیان طالبان در تخریب شهرها، کشتار مردم و وضع قوانین سختگیرانه بر زنان زنگ خطر را در کابل و دیگر شهر های در راستا پیشروی طالبان به صدا درآورد.

در بعضی شهر ها مانند هرات ریش سفید هایی که سابقه جهادی در کارنامه سیاسی خود دارند ساماندهی مقاومت مردمی در برابر طالبان را برعهده گرفتند که منجر به بازگشت روحیه به نیرو های ارتش و البته عقب نشینی طالبان در بعضی منطقه ها شد. توقف فرایند سریع پیشروی طالبان در نتیجه مقاومت مردمی و انعکاس رفتار های خشن این گروه در فضای مجازی به مخالفت افکار عمومی با سلطه طالب در افغانستان منتهی شد و در نتیجه در چند روز اخیر شاهد تغییر تاکتیک طالبان و از سرگیری عملیات های خرابکارانه این گروه در مرکز افغانستان هستیم.

شامگاه سه شنبه بر کابل چه گذشت؟

غروب سه شنبه مردم کابل در اقدامی هماهنگ با هموطنان خود در هرات برای سر دادن شعار الله اکبر به نشانه مخالفت با طالبان آماده می شدند. با فرارسیدن شب در حالی که زنان و بچه ها از پشت بام ها یا تراس ها و مردان در کوچه و خیابان با تکان دادن پرچم افغانستان شعار الله اکبر سر داده بودند، انفجاری منطقه شیرپور از توابع حوزه دهم امنیتی شهر را لرزاند.

محل انفجار حوالی خانه سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان بود که از هدفمند بودن حمله حکایت داشت. به گزارش وزارت داخله افغانستان در جریان این حمله تروریستی 8 نفر به شمول به شمول یک زن جان باخته اند و بیش از 20 تن دیگر، زخمی شده اند. به گفته شاهدان عینی، ابتدا یک ماشین بمب گذاری شده در نزدیکی محل سکونت سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان منفجر می گردد و سپس چهار مهاجم با نگهبانان، درگیر می شوند.

ژنرال بسم الله محمدی که قطعا هدف این عملیات بوده در هنگام حمله در خانه حضور نداشته است. به گزارش طلوع نیوز، پس از این حمله، نیرو های امنیتی به محل رسیدند و این حمله پس از حدود پنج ساعت با از پا درآمدن مهاجمان، انتها یافت. در این محل، خانه های شماری از نمایند گان مجلس و هیبت الله علی زی، فرمانده عملیات های خاص هم قرار داشت.

در این حمله، خانه محمدعظیم محسنی، نماینده مردم ولایت بغلان در مجلس نمایند گان هم آسیب دیده است، اما او هنگام حمله در خانه اش حضور نداشت. ساعاتی پس از انتها این حمله، طالبان مسوولیت آن را برعهده گرفت. طالبان با پذیرفتن مسوولیت این حمله گفته است که جلسه مهم وزیر دفاع افغانستان را هدف حمله انتحاری قرار داده که تلفات زیادی هم به همراه داشته است.

طالبان این حمله را شروع عملیات تلافی جویانه علیه شخصیت های کلیدی و رهبران دولت افغانستان خوانده است که دستور حمله به ولایت ها را صادر نموده اند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه ای مدعی شد که در حمله انتحاری به منزل سرپرست وزارت دفاع افغانستان تلفات سنگین اقتصادی و جانی به دشمن وارد شده است.

وی اضافه نمود که این حمله انتحاری شروع عملیات های انتقامی بر هسته ها و مقامات دولت کابل است که فرمان حملات به غیرنظامیان در منطقه ها مختلف کشور را می دهند. سخنگوی طالبان ادامه داد که این گروه در برابر جنایات اشغالگران و دشمنان داخلی بی تفاوت نمی ماند و با تمام توان علیه آن ها ایستادگی خواهد نمود.

به گزارش رسانه های افغانستان، کابل بعد از امضای موافقتنامه صلح میان امریکا و طالبان شاهد حمله انتحاری گروهی زیادی نبوده است. بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع افغانستان پس از این حمله ضمن محکوم کردن آن خاطرنشان کرد که نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغانستان با حمایت مردم به مبارزه شان با قاطعیت ادامه خواهند داد.

طنین الله اکبر در مخالفت با طالبان

در روز هایی که اخبار رسیده از هرات از محاصره این شهر به وسیله طالبان خبر می دهد و نیرو های مردمی با راهنمایی اسماعیل خان مشغول دفع حملات زنجیره ای این گروه شبه نظامی هستند، مردم در بیشتر شهر های افغانستان از جمله هرات، بادغیس، جلال آباد، نیمروز، کابل و سایر شهر ها در حمایت از نیرو های امنیتی افغانستان شعار الله اکبر سر دادند.

بعضی از چهره های سیاسی هم شامگاه سه شنبه به این حرکت مردمی پیوستند. به اسم نمونه، امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری هم در کنار ساکنان کابل به خیابان آمد و در حمایت از نیرو های امنیتی شعار داد. صالح جدی ترین چهره ضد طالبانی در دولت اشرف غنی است. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، از این حرکت به اسم حماسه ماندگار مردم هرات یاد کرد.

عبدالله گفت: کشور و مردم ما در یک آزمون تاریخی و سخت قرار دارند. طالبان به جای لبیک به صدای صلح خواهی مردم راه جنگ، ویرانگری، غارت و چپاول پیشه نموده اند. حمله بر عظیم شهر های هرات، تالقان، قندهار، هلمند و… گواه روشن نیت جنگ جویانه و ویرانگر این جریان است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، هم در این مورد گفت: طنین با صلابت صدا های تکبیر مردم شریف هرات، نشانه آشکار بیزاری مردم افغانستان از جنگ تحمیلی بیگانه در کشور و شکل گرفتن یک قیام ملی علیه آن است. به طالبان می گویم که این حرکت خودجوش مردمی را یک هشدار جدی دانسته و از ادامه جنگ، کشتار و تخریب خانه ها، روستا ها و زیربنا های مردم افغانستان دست برداشته برای تامین صلح در این سرزمین کهنسال هم صدا شده و یک جا با مردم ستمدیده ما زندگی در صلح با عزت را شروع نمایند.

هشتگ الله-اکبر و #قیام-هرات هم همزمان در شبکه های اجتماعی داغ شده و کاربران با انتشار پست هایی از این حرکت خودجوش مردمی حمایت نموده و از جنگ و اقدامات اخیر طالبان در نقاط مختلف افغانستان برائت کردند. کاربران افغانستانی در توییتر با دعوت از کاربران ایرانی از آن ها برای پیوستن به این کمپین مجازی مخالفت با طالبان دعوت کردند که با استقبال ایرانی ها روبه رو شد.

همزمان با پیشروی های طالبان و اقدام های وحشیانه این گروه به خصوص در مواجهه با زنان و قتل افرادی که با نیرو های دولتی همکاری می نمایند، بعضی از کاربران افغانستانی از همسایگان این کشور به شمول ایران خواستند که به فرایند مذاکره با طالبان انتها بدهند.

از هرات چه خبر؟

شرایط نظامی و امنیتی در اطراف هرات به علت تحولات میدانی به سرعت تغییر می نماید. عصر روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی از آخرین شرایط هرات نوشت: درحالی که طالبان به دروازه های شهر هرات رسیده اند، اما سخنگوی والی هرات می گوید که نیرو های امنیتی در اطراف این شهر عملیاتی را علیه طالبان راه انداخته اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به خبرنگار تسنیم گفت که طالبان در داخل خانه ها سنگر گرفته است و با استفاده از این موقعیت نیرو های امنیتی را هدف قرار می دهد، اما نیرو های دولتی هم در کوشش هستند تا ضمن ادامه عملیات به غیرنظامیان صدمه ای نرسد. به گفته فرهاد، تحرکات طالبان در بخش های جنوب و غرب هرات مشاهده می گردد، اما در بخش شمال و شرق هرات هیچ تحرکی گزارش نشده است.

قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان به خبرنگار تسنیم گفت که طالبان از سه سمت به شهر هرات حمله کردند و بالای نیرو های حکومتی حملاتی را سازماندهی نموده اند. سخنگوی طالبان تاکید نمود که هدف ما کوبیدن دشمن است چه در خارج یا داخل شهر.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا طالبان از خانه های مردم به اسم سنگر استفاده می نمایند هم تاکید نمود: ما دشمن خود را تعقیب می کنیم هرجا که او پناه می گیرد ما او را هدف قرار می دهیم. به گزارش طلوع نیوز، محمد اسماعیل خان که رهبری نیرو های مردمی را در خط نخست نبرد در غرب شهر هرات به عهده دارد، می گوید که جنگ شهر هرات از سوی پاکستان رهبری می گردد.

او از مردم هرات می خواهد که در برابر تجاوز آشکار پاکستان قیام عمومی نمایند: به صراحت می گویم که جنگ شهر هرات جنگ میان پاکستان و افغانستان است. این جنگ طالب نیست و طالبان ابزار است. همان طوری که مردم افغانستان اسارت امریکا، روسیه و دیگر ابرقدرت ها را قبول نکردند؛ اسارت پاکستان را هم قبول ننمایند.

محمد ناصر، افسر پلیس در هرات به طلوع نیوز گفت: دشمن زیاد کوشش کرد که در این روز ها وارد شهر هرات گردد، اما تا یک قطره خون داشته باشیم به این تروریستان طالب اجازه نمی دهیم که وارد شهر شوند. بلال احمد، سرباز ارتش در هرات هم اضافه نمود: طالبان پیشروی نموده بودند، اما آنان را عقب نشینی دادیم و هیچ وقتی شهر هرات را گرفته نمی توانند.

فردین یکی دیگر از ساکنان هرات هم می گوید: طالبان با ریش های بلند، پیکا و تفنگچه به دست دارند و پشت بام های خانه های مردم ایستاده اند. در 24ساعت گذشته پانزده غیرنظامی و سه نظامی در نبرد های شهر هرات زخمی شده اند و دو تن از اعضای جبهه مقاومت مردمی جان باخته اند. مقام های امنیتی هرات هم می گویند که در یک شبانه روز گذشته بیش از 30طالب مسلح در این ولایت کشته شده اند.

تصاویر و فیلم هایی که این روز ها از افغانستان در فضای مجازی منتشر می گردد حکایت از همراهی زنان دوشادوش مردان در مقاومت مردمی علیه طالبان دارد. همزمان انتشار تصویری از زنی که بدون همراهی یکی از محارم در خیابان هدف حمله نیرو های طالبان قرار گرفته و جان باخته موجی از خشم در میان مردم افغانستان به راه انداخته است.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1628

به "#الله، اکبر علیه طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "#الله، اکبر علیه طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید