اجرای طرح های تحقیقاتی بر روی پروتئین های ضد میکروبی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر گروه آموزشی میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه ساخت آنتی بیوتیک های پروتئینی که یک احتیاج جهانی به حساب می آید، در این گروه اطلاع داد.

اجرای طرح های تحقیقاتی بر روی پروتئین های ضد میکروبی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دکتر کیارش قزوینی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با گسترش عفونت ها و مصرف بی رویه و خارج از اندازه آنتی بیوتیک های معمول، باکتری ها و سایر میکروب ها در قبال آنها مقاوم شده و رفته رفته، این داروها به مواد بی خاصیتی تبدیل می گردد که گاه فقط ارگان های سالم بدن را از بین می برد و بر میکروب ها بی اثر است. پیش بینی می نمایند که تا حدود ده سال دیگر، آنتی بیوتیک های فعلی، هیچ کاربرد و مصرفی نداشته باشند و دیگر نتوانیم از آنها برای از بین بردن میکروب ها استفاده کنیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ساخت پروتئین های ضدمیکروبی جدید، هنوز در هیچ نقطه ای از جهان به مرحله فروش دارو در بازار نرسیده و حتی در پیشرفته ترین مراکز جهان هم در مرحله کارآزمایی حیوانی یا بالینی انسان واقع شده است و هنوز در حال گذراندن این فازهای تحقیقاتی است.

وی با بیان اینکه آنتی بیوتیک ها از موادی که قارچ ها برای از بین بردن رقبای شان یعنی باکتری ها فراوری می کردند ساخته می شده است، اضافه نمود: جدا از آنتی بیوتیک های مصنوعی، بسیاری از سلول های انسانی و غیر انسانی، راهکارهای دیگری در مقابله با عفونت های باکتریایی داشته اند که اکنون مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

مدیر گروه آموزشی میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: همکاران ما منتظر محققان دیگر کشورها نشدند و تحقیقات وسیعی را در این زمینه شروع نموده اند و پیروز شده اند پروتئین هایی که در سلول های انسانی مانند پروتئین های بزاق و اشک و دیگر مکانیسم های پایه ای بدن انسان وجود دارد را بیان و تخلیص نمایند که ساخت این پروتئین ها محسوب می گردد. برخی دیگر از جانوران مانند خزندگان، ماهی ها و حشرات نیز انواعی از این پروتئین ها را فراوری می نمایند که در گروه میکرب شناسی و ویروس شناسی به طور آزمایشگاهی در حال تحقیق بر روی آن هستیم و تعدادی از آنها نیز ساخته شده است.

براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قزوینی تاکید نمود: سه سال است که با چند دانشجوی دکتری و یاری استادان مختلف پنج نمونه از بهترین پروتئین ها را با روش های جدید بومی سازی نموده ایم که بسیار ارزان تر از نمونه های خارجی است و اکنون این نمونه ها در مراحل آزمایشگاهی هستند و نتیجه گرفته ایم که بر روی طیف گسترده ای از باکتری ها مؤثر هستند.

وی در مورد پروتئینهای ضدمیکروبی که توسط متخصصین دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال ساخت است، اظهار کرد: در این گروه بخش هایی از دانش پروتئین های ضدمیکروبی بومی سازی شده و بخش هایی هم اختصاصا فراوری این گروه است و در حال حاضر قادر هستیم به طور مستقل این پروتئین ها را فراوری کنیم و دو دارو مراحل تست آزمایشگاهی و حیوانی را طی نموده و در حال ورود به فاز بالینی است.

مدیر گروه آموزشی میکرب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح نمود: در نخستین فاز انسانی قرار است این فراوریات را در قالب پماد یا ژل برای درمان زخم پای دیابتی و سپس برای زخم های عفونی دیگر استفاده کنیم و سپس به فاز بعدی برویم که برای عفونت های گوارشی از فرم های خوراکی و تزریقی استفاده خواهیم کرد. از آنجا که فرم های مالیدنی و موضعی، تعامل کمتری با بدن دارند شکل مناسبی برای تست های بالینی است و براساس نتایج این فرم های پروتئین های ضدمیکروبی، تصمیم به فراوری سایر شکل های دارویی می گیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 573

به "اجرای طرح های تحقیقاتی بر روی پروتئین های ضد میکروبی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح های تحقیقاتی بر روی پروتئین های ضد میکروبی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید