اجرای الگوی کشت نیازمند 40 هزار میلیارد تومان یارانه کاشت

به گزارش مجله نیلوفری، معاون برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی گفت: 40 هزار میلیارد تومان یارانه کاشت احتیاج داریم تا کشاورزان تشویق شوند و الگوی کشت را عملیاتی نمایند.

اجرای الگوی کشت نیازمند 40 هزار میلیارد تومان یارانه کاشت

آقای قربانی معاون برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

چرا پس از گذشت 12 سال هنوز الگوی کشت رعایت نشده است؟

آقای قربانی: باید گفت الگوی کشت وجود دارد ، این گونه نیست که الان در بخش کشاورزی الگوی کشت نداشته باشیم.

در دولت سیزدهم وزیر جهاد کشاورزی تکلیفی را بر عهده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار داد تا در فصل زراعی تازه الگوی کشت تدوین گردد.

الگوی کشت باید با توجه به منابع و محدودیت های منابع باشد. این الگو به ما تکلیف شده است. الگوی کشور را به استان ها و سازمان های جهاد کشاورزی ابلاغ نموده ایم و آنها باید در تعامل با بهره برداران اقدامات لازم را انجام دهند.

بهره برداران با توجه به مصوبات باید اقدام به کشت نمایند. کشاورزان در دو سطح هستند، مثلا در استان خراسان رضوی گندم باید کاشته گردد البته با توجه به منابع آبی که در اختیار دادند و یا با پتانسیل های که در اختیار دارند باید این امر صورت بگیرد.

سطح زیر کشت برای گندم چقدر است؟

آقای قربانی: دو میلیون هکتار آبی و حدود 3 الی 4 میلیون هم به صورت دیم بوده است. با توجه به بارش و اتفاقاتی که رقم خورده در بخش کشاورزی الزاماً آنچه که هدف گذاری شده اتفاق نمی افتد.

الگوی کشت در چند سطح قابل اجرا است؛ یکی در سطح بهره برداری، دیگری در سطح دشت و دیگری در سطح استان است.

الگوی کشتی که مد نظر قانونگذار است این بوده که بر اساس تمام محدودیت هایی که وجود دارد عمل نمایند. ما می گوییم بر اساس محدودیت های قانونی در جایی که کمبود آب است نباید کشت صورت بگیرد.

آیا رضایت در مورد در الگوی کشت وجود دارد؟

آقای قربانی: اجرای دقیق الگوی کشت را نداشتیم.

اگر در سطح بهره بردار بخواهیم اجرا کنیم احتیاجمند تأمین مالی هستیم لذا چند اقدام اولیه احتیاج داریم، ما بر روی کشاورزی قراردادی مانور می دهیم. به وسیله کشاورزی قراردادی می توانیم الگوی کشت را عملیاتی کنیم. ما احتیاجمند مشوق و سیاست هستیم لذا الگوی اولیه تدوین شده و الگوی اصلی نهایی خواهد شد و سیاست را تدوین نموده ایم.

الگوی کشت متمرکز بر روی چه کالاهایی است؟

آقای قربانی: الگوی کشت ما متمرکز بر کالاهای اساسی شامل گندم ،جو، ذرت، دانه سویا، پنبه، چغندرقند، کلزا و عدس است.

الگوی کشت انشالله دقیق اجرا خواهد شد. امیدوارم در مجلس در بودجه 1402 به ما یاری نمایند یکی بحث تسهیلات به بخش کشاورزی قراردادی است که 40 همت یارانه کاشت احتیاج داریم تا کشاورزان تشویق شوند و الگوی کشت را عملیاتی نمایند.

آقای عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

آیا الگوی کشت در استان های مختلف کشور رعایت می گردد؟

آقای عسگری: الگوی کشت به بیان ساده اینگونه است که چقدر در حوزه امنیت غذایی احتیاج داریم، چقدر منابع و چقدر پتانسیل داریم. هر دولتی در راستای بحث امنیت غذایی که به امنیت ملی گره خورده است برنامه ریزی می نماید.

اگر در راستای یک برنامه و راهبرد حرکتی صورت نگیرد، شکست خواهیم خورد. حدود شش ماه با حضور محققین و پژوهشگران مسائل و مسائل حوزه بخش کشاورزی را احصا کردیم و در کنار آن راه حل ارائه دادیم.

الگوی کشت ناقص اجرا شده است، اگر الگوی کشت را به معنای واقعی اجرا کنیم باید خروجی خوبی داشته باشیم. کشورهای پیشرفته در بحث محصولات استراتژیک، محصولات اساسی در قالب برنامه حرکت می نماید و نقشه راه دارند.

یکی از مباحث جدی کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی اجرایی و عملیاتی کردن الگوی کشت است.

الگوی کشت وقتی خوب اجرا گردد، اتفاقات خوبی رخ می دهد. الان کشاورز ما دغدغه دارد و با خیال راحت نمی تواند برای خود برنامه ریزی کند و محصولی را کشت کند.

خبرنگاران مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مرداد 1401 بروزرسانی: 25 مرداد 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1989

به "اجرای الگوی کشت نیازمند 40 هزار میلیارد تومان یارانه کاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای الگوی کشت نیازمند 40 هزار میلیارد تومان یارانه کاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید